Hoppa till innehåll

Jämthund förföljande


JaktGripen

Recommended Posts

Beror ju på hur hunn är ;) är dom som min å min fars så är de bara räkna med ett par mil.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du tur(?)så håller de i kanske i genomsnitt 5-10 km vissa mer men tror inte det är så många .... Visst räkna med att vissa gånger +20km men inte så många procent.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man har ju hört om jämtar o grållor som har sprungit efter älg i både en o två mil o sedan tillbaka till hemmamarken här uppe.

En resa på 3-5 mil om det vill sig ej illa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Släpper jag min 20-månaders jämte när han fått vila några dagar och han hittar en älg som inte vill stå så händer det ofta att vi inte ses förrän till kvällen. För det där med sökturer skiter han i när han är pigg. Det blir ganska många mil om det vill sig illa och så fungerar många av de jämtar jag jagar med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter lite långt tycker jag, spelar ju sällan roll om det blir stopp en mil bort eller inte alls. 

Om man inte jagar på riktiga marker.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur långt förföljer en "rastypisk" jämte en skenälg om det går rakt iväg i tangentens riktning?

Hur långt är ett snöre... ;)

Det har säkert stor betydelse hur fort älgen går undan. Tror också det skiljer lite från gång till gång även på samma hund, det gör det iallafall på de jag jagar med.

Sen har du ju blivit lite så att man ska ha en hund som hänger på långt. Och har den hängt på en mil en gång även om det normala för den hunden kanske är 5km så kommer det ju ändå att heta att den hänger på en mil.

Kan ju också va så att hunden med långt förföljande egentligen är en usel ståndhund eftersom det inte blir stopp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi hade en fin bukt för några månader sedan som var på en radie av ca 1,5mil. Blev bara ett drev den dagen.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur långt är ett snöre... ;)

Det har säkert stor betydelse hur fort älgen går undan. Tror också det skiljer lite från gång till gång även på samma hund, det gör det iallafall på de jag jagar med.

Sen har du ju blivit lite så att man ska ha en hund som hänger på långt. Och har den hängt på en mil en gång även om det normala för den hunden kanske är 5km så kommer det ju ändå att heta att den hänger på en mil.

Kan ju också va så att hunden med långt förföljande egentligen är en usel ståndhund eftersom det inte blir stopp.

Absolut beror det säkert på en massa faktorer som allt i jakt, det jag funderade på var lite mer åt hållet att jägaren antagligen har en förväntan/uppfattning på hur en hund av en viss ras bör jaga. Sen är ju alla hundar individer etc. Och visst är det svårt att veta om det är att älgen inte låter sig ställas eller om en annan hund som har bättre egenskaper skulle kunnat få stopp på älgen. Men helt klart är ju att en hund som förföljer för evigt och inte får stopp på älgen inte kommer få några 1a pris i alla fall då provtiden hinner gå ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ganska avgörande av hundens dagsform, och situationen skulle ja vilja säga. Alla älgar verkar inte va lika skoj att jaga, igår skällde jämten min ko med kalvar och de rörde sig lite när de gick och betade och gjorde nåt utfall på hunn och hon jobbade ca 2,5mil totalt och runt 10km av de var förföljande. SAtt en hund följer 10-20km ser jag inte som nåt problem, inte alltid det skenar i ett sträck iväg, och ofta vill iaf ko med kalv tillbaka till upptagsplatsen så som jag upplever det. Tror nog förföljandet blir längre om hunden har lite kontakt undervägs än om älgen tokskenar så det är som en annan nämnde ovanför här, hur långt är ett snöre :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...