Hoppa till innehåll

Edge Pal knivslip - Är det nåt att ha?


Guest Klabbarparn

Recommended Posts

Guest Klabbarparn

Är det nån som vet nåt om EdgePal knivslipsystem? http://www.edgepal.com/

Hade tänkt att skaffa nåt smidigt för att hålla knivarna vassa som blir bättre än bryne hållet på frihand som jag har nu.

Om de verkligen håller vad de lovar så funderade jag på deras modell "EdgePal Basic Hunter".

Även om de säger att den bara är gjord för knivar med parallella blad så borde den väl kunna hantera ett triangulärt blad som har en tydlig slipegg som många fällknivar har (t.e.x min Gerber Gator)  ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ej provat den men jag kör med hederlig slipsten och ett litet och smidigt keramikbryne för att hålla skärpan i topp. Tycker det fungerar bra men det verkar ju smidigt att kunna slipa på det där viset, teoretiskt får man väl inga ojämnheter på slipytan vilket gör det enklare att bryna upp det i "fält"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Klabbarparn
http://www.vapenochskytte.se/ och gå in under tillbehör.

Den har jag och fungerar utmärkt till jakt-, fiske-, och köksknivar. :D

Har en liknande och visst funkar den bra. Ingen tvekan om att det blir vasst!  8)

Efter ett tag behöver man dock slipa en ny egg på kniven och det räcker den inte till. Dessutom har jag ett par grövre knivar (späntkniv o liknande) som brynvinkeln inte passar till.  >:(

Jag har ej provat den men jag kör med hederlig slipsten och ett litet och smidigt keramikbryne för att hålla skärpan i topp. Tycker det fungerar bra men det verkar ju smidigt att kunna slipa på det där viset, teoretiskt får man väl inga ojämnheter på slipytan vilket gör det enklare att bryna upp det i "fält"

Slipsten är aldrig fel (särskilt om man vet hur den skall dras  ;D )...

...och det hade varit toppen om jag fick plats med en hemma. Hittills har jag fått nöja mig med handbryne för att slipa, och det är bara att erkänna att jag nog inte har handlaget att slipa på frihand. Här behövs ett riktigt stöd om inte eggen skall bli krokig som välkokt spagetti...  :-[

Har kollat runt på ett par andra slipstöd, men de flesta kostar mellan 1000 & 3000  ::) så Edge Pal verkar ju riktigt "billigt"  ;)

Tänkte mest kolla så att man inte köper första bästa "internet-skit"...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag heter Thomas och det är jag som är konstruktör och tillverkare av EdgePal Slipverktyg. Min hemsida är: www.edgepal.com

Det finns ett antal slipverktyg som kan vara intressanta för dig att studera.

De amerikanska är: Lansky (Aluminium) , Gaco (Aluminium och plast) och DMT (plast), Lansky har 4 fasta slipvinklar, Gatco har 6 och DMT har 8.

De ligger i pris från ca 400 kronor och uppåt beroende på vilka brynen man väljer.

De slipar enbart parallella blad och med det antal fasta slipvinklar jag nämnt ovan.

EdgePro (USA) är en bänkmodell som har fritt inställbar slipvinkel.

Tormek är ett svenskt slipsystem, drivs med motor, vattenkylt.

Alla ovan nämnda system fungerar mycket bra och det blir naturligtvis så vasst som du vill ha det eftersom slipningen utförs med stöd. Därmed blir slipvinkeln korrekt och ytan blir perfekt jämn. När två raka, plana ytor möter varandra = vasst. Svårare är det inte.

EdgePal är, trots namnet, ett svenskt slipsystem. Vi har en massa olika slipverktyg. Vår huvudprodukt är EdgePal Sharpening System som kan slipa allt som har en egg från ett rakblad upp till en machete med total fritt inställbar slipvinkel.

EdgePal Basic är ett enklare slipverktyg konstruerat för parallella knivblad. Basic slipar både rak och konvex egg.

Basic Hunter slipar även inåtsvängda eggar, alltså, EKA:s buköppnare kan slipas med Basic Hunter.

IcePal slipar isborrar, även de kupade skären som anses vara omöjliga.

Alla EdgePal:s slipverktyg tillverkas i rostfritt stål här i Sverige (Jämtland) och de slipar både raka och konvexa eggar samt Hunter, även inåtsvängda eggar (recurved edges). Alla våra slipverktyg har också fritt inställbar slipvinkel.

De flesta slipsystemen som finns är, enligt min uppfattning, konstruerade av bryntillverkare. Det är alltså i grunden ett system av brynen med ett tillhörande enkelt slipverktyg.

EdgePal är alltså det motsatta, det är slipverktyg där det följer med ett bryne. Brynet är Fällknivens DC3, alltså, ett dubbelsidigt bryne, diamant/keramik som är ett av världens bästa brynen.

Frågan är om EdgePal är någonting att ha. Svaret beror på vad du skall ha slipverktyget till, alltså, vad vill du utföra med det?

Vill du slipa din kniv så att den blir vass - utan avseende på vilken slipvinkel som den slipas med? Ja, då kan du köpa vilket system som helst.

Vill du själv kunna ställa in slipvinkeln? Ja, då är EdgePal kanske något för dig.

Fundera också på materialvalet i slipverktyget. Skall du använda det utomhus både sommar och vinter? Vill du ta det med dig till dom platser där din kniv brukar bli slö? (Storleken HAR betydelse). O.s.v.

Är det viktigt med en fritt inställbar slipvinkel?

Jag tycker det. Om du nu köper en dyr jaktkniv så har den en slipvinkel som tillverkaren räknat fram är den ultimata för just den kniven. Köper du då ett system som har fasta slipvinklar så måste du alltså slipa om eggen till någon av de fasta slipvinklar som slipverktyget har = du har inte längre den perfekta slipvinkeln på din kniv, du har en sämre slipvinkel. Dessutom, du har fått slipa bort en massa material från din kniv redan första slipningen.

Har du en EdgePal ställer du in korrekt slipvinkel och underhåller eggen med en lätt slipning och bibehåller den ultimata slipvinkeln – oberoende av vilken kniv du än slipar. Det är en fördel anser jag.

Har du en Tormek bänkslipmaskin hemma så slipar du fram en slipvinkel med denna. Då måste du ha ett fritt inställbart slipverktyg ute i skogen för att bibehålla samma slipvinkel. Har du inte detta så måste du alltså återigen slipa om eggen till ny slipvinkel = du slipar sönder din kniv på ganska kort tid.

Sedan är det som så att alla har vi olika åsikter om vilka slipvinklar vi vill ha. Använder man alltid samma slipvinkel så lär man känna sin kniv och kniven gör som jag vill, inte som den vill. Jag vet vilken kraft jag skall använda för just det jag vill utföra, vilken del av eggen jag skall använda och kniven gör det jag vill.

Har man olika slipvinklar varje gång man slipar sin kniv så lär man aldrig känna kniven, den gör som den vill, min kraft måste variera efter eggens kondition just då och det finns en stor risk att jag skadar mig eftersom jag måste använda större kraft när jag använder kniven.

Först när jag lärt känna min kniv vet jag om jag gillar slipvinkeln den har – eller inte. Då kan jag, med EdgePal, ändra slipvinkeln till tunnare, eller, tjockare egg. Detta kan jag göra i steg med 16/100 grader. Det låter inte mycket – men när det gäller knivar så är det så att en grad är ett stort steg när det gäller vad kniven skall prestera – och för hur länge eggen skall hålla.

När du slipar en kniv för hand med ett bryne så kan du aldrig komma under 3 graders variation när du slipar eller bryner. Den mänskliga handen klarar inte bättre än så. Eggen du får blir alltså konvex – och det är en bra egg för jägare. Konvexa eggar skär bättre i alla material, dock skär den sämre i trä. (Detta har betydelse om du är träsnidare – annars inte).

Problemet med handslipning är att ju mer du slipar kniven, ju brantare blir den konvexa kurvan och förr eller senare måste du slipa om hela eggen igen. Det tar bort en massa material från bladet – och under tiden förändras ju eggen så att kniven blir slöare och slöare eftersom den konvexa kurvan hela tiden förändras = du lär aldrig känna din knivs fördelar och nackdelar.

EdgePal slipverktyg är de enda i världen som kan slipa konvexa eggar. Dessutom, du ställer in slipvinkeln även för konvexa eggar och håller sedan den slipvinkeln hela tiden, alltså, samma slipvinkel = samma egg, samma slipvinkel = du lär känna din kniv och därmed kan du sedan förändra slipvinkeln till den ultimata för just dig.

Hur slipar man då en kniv för att få bästa eggen?

En rak egg slipar du tills den blir vass = du slipar först ena bladsidan till dess att du får slipskägg på den sidan du inte slipar. Slipskägg är en tunn metallhinna som böjs nedåt av brynet. När du fått slipskägg vänder du och slipar den andra sidan av bladet, återigen tills du fått slipskägg. Därefter tar du en bit trä, plast eller annat material och drar det längs eggen och växlar sida för varje drag. Därmed viker du slipskägget fram och tillbaka över eggen och materialutmattningen gör att slipskägget faller av.

Därefter ökar du slipvinkeln 2-3 grader (6 eller 9 varv på EdgePal:s slipvinkelskruv) och använder det keramiska brynet och slipar fram en ny egg, en brynegg. (den första eggen du slipade är en slipegg). Bryneggen skall vara 2-3 tiondels millimeter bred. Alltså, när du ser eggen är den klar. Bryneggen görs naturligtvis på båda sidorna av eggen.

Hur mycket du skall öka slipvinkeln beror på vad du vill kniven skall prestera + din personliga stil att använda kniven. Öka slipvinkeln 2 grader (6 varv) första gången. Tycker du att kniven blev slö fort, öka till 2,5 grader eller 3 grader – då håller eggen längre.

När du använder kniven slits den. Du har då två metoder du kan välja emellan, antingen slipa ofta och snabbt eller slipa sällan och mycket. Några genvägar finns inte om du vill ha en vass kniv.

Väljer du att slipa ofta och snabbt så lever din kniv längre än om du slipar sällan och mycket…

Du bryner alltså din kniv genom att slipa bryneggen. Efter att antal gånger så ökar bryneggen i storlek. När bryneggen är ca 5-6 tiondels millimeter bred, då känns kniven slö hur du än slipar den. Då måste du slipa slipeggen igen, till dess att bryneggen åter är 2-3 tiondels millimeter – då är kniven vass igen. Några genvägar finns inte. Det är ditt val som avgör hur bra din kniv skall bli.

Principen som jag rekommenderar är alltså att slipa ofta och snabbt. Man slipar kniven innan den är slö – då tar man bort minimalt med material och man kan bryna sin kniv kanske upp till 50 gånger innan den behöver slipas. Väjer man att slipa sällan men mycket så går det kanske 10-15 slipningar av bryneggen innan jag måste slipa om slipeggen. Naturligtvis blir det även så att om jag väntar med att slipa min kniv tills den är rejält slö – så hinner jag aldrig heller lära känna min kniv…

Som jag sagt, några genvägar finns inte. Det är det här man måste göra för att få en kniv som är en kompis och som gör vad jag vill att den skall göra.

För att åstadkomma detta måste jag också ha ett bra slipverktyg som passar just mig, det är det enda som underlättar det hela. Mina egna krav på min kniv, och vad den skall utföra, är alltså de krav jag har på det slipverktyg jag bör skaffa mig.

Du har ytterligare ett val som du kan göra. Köp dig lågprisknivar. Släng dom när dom blir slö och köp en ny. Jag skämtar inte, det ÄR faktiskt många som gör så och det är inte dumt alls. Det blir ganska billigt i längden och du har alltid en vass kniv i beredskap när den gamla blivit slö – och allt för en låg investeringskostnad.

Har du valt att köpa en dyr jaktkniv så bör du kosta på dig ett slipsystem så att du kan dra fördel av den högre kvalitén den kniven har.

Vill du veta vad andra tycker om EdgePal så sök på namnet på Google, där finns flera tester att läsa, bland annat av världens kanske främste slipare Steve Bottorff.

Thomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...