Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

• Similar Content

• vildmark
      By vildmark
      Byggde ett småländskt rävbås idag.. Virket var begagnat men en fälla räckte det till ändå. Först byggdes golv.. sen väggar.. fångstluckan lades på plats och taket fixerades.. sen gjorde jag en täckt gavel och en lös lucka till taket. Ett hål i gaveln för gillertråd.. En hävarm monterades på fångstluckan och en stolpe slogs ner i backen vid gaveln. Jag slog i 2st spikar som fångsluckans tråds ögla kan fästa i.. sen slog jag fast några brädlappar för att räven inte ska kunna gå och putta på tråden och utlösa fällan från utsidan. De brädlapparna funkar även för att motverka att pinnen glider ur marken. Innanför hävarmens tråds ögla sattes ännu en ögla och vars tråd gick in genom hålet i fällan.. och i fällan knöts en höna fast. Luckan spärras i avgillrat läge utav ett fjädrande plåtbleck på var sida luckan. På insidan luckan sattes en extra bräda på golvet för att verka som rymningsskydd..På golvet kastade jag in hönsströ från hönshuset och fjolårsgräs... och en grantopp sattes på var sida ingången.. Måttet på fällan är ungefär 2500x800x800mm

• åkerlund
      By åkerlund
      hallå, tänkte se om det finns någon här som är intresserad att börja jaga med mig här i Kiruna.

jag jagar ofta räv både lockning och med åtel, med väldigt mycket obs, dock lite skott chanser.... ÄN

så finns någon med intresse utav att bygga en åtelkojja ?

• Tim Marjeta Johansson
      By Tim Marjeta Johansson
      Hej jag funderar starkt på jägarexamen och vet inte hur jag ska göra för måste gå kurs då ingen i familjen har jägarexamen men vad är bäst är det att läsa själv göra provet sen betala för skjutträning och prov sen eller ska man ta en kurs med allt som ingår och om det var borde man gå i luleå? gärna en riktigt bra eller medelmåttig?
    • INHWAN-Wannabe
      By INHWAN-Wannabe
      Hej alla!

I morgon börjar min jägarexamenskurs på Malmö Viltvårdsförening. Så spännande. Kanske är det fler som ska gå sin utbildning just nu, eller någon som just gått. Då kanske vi kan inspirera varandra och hjälpa varandra att få en så bra utbildningstid som möjligt. Tips, ideér, frågor och svar som rör denna grundutbildning.

/Martin
    • Peder_w
      By Peder_w
      Grundläggande kurs i långhållsskytte strax utanför Tyfors, Ludvika Datum: 1-2 nov 2014  Ett ypperligt tillfälle att bli en bättre skytt och utveckla dina kunskaper i långhållsskytte.   Kursen är en grundläggande utbildning för er skyttar / jägare som vill lära er att skjuta på längre (+300m) avstånd.    Kursen i stort  Inför kurstillfället kommer det vara egenstudier i form av film och artiklar att läsa (ca. 3h).  Kursdeltagaren får räkna med minst ett besök till skjutbanan inför kursen för att vara väl förberedda.    Kurstillfället börjar med ett kort teoripass och därefter praktik ute på banan.  Under eftermiddag/kväll kommer fördjupande teori om faktorer som påverkar skyttet på långa avstånd. Större delen av söndagen ägnas åt olika praktiska moment.  Under skjuttillfällen kommer det vara möjligt att skjuta ut till 540 meter på självmarkerande plåtmål.    Mål med kursen Målsättning är att kursdeltagaren efter avslutad kurs har färdigheten att träffa ett mål (40*40cm) med första skottet på 400m. Deltagaren vet även hur denne kan arbeta upp sin färdighet att träffa mål med första skottet på avstånd över 400-800m. Kursdeltagren har även kunskap om hur denne kan utvecklas vidare för att kunna levererar träffar ut till 800m - 1000m.    Utrustning  Kursdeltagaren behöver ett eget gevär som denne är förtrogen med. Kravet på kikarsiktet är att detta måste kunna justeras (klicka upp) 40 cm på 100 meter. Helst ska det kunna justeras +60 cm på 100 meter. Normalt klarar ett vanligt kikarsikte till jakt detta. Kikarsiktet måste vara skottfast och justeringen måste vara repeterbar.   
      Läs mer om kursen på vår blogg http://langhallsskytte.com/2014/10/10/anmal-er-till-hostens-kurs-1-2-nov/   Anmäld dig här: https://adobeformscentral.com/?f=-*6E0q354RIuk9YBuKy5jA   Väl Mött Peder Westman
Sign in to follow this  
Mallwitz

Kurs i fällfångst av bäver

Recommended Posts

Mallwitz

Jag letar efter en kurs i att lära sig fällfångst av bäver. Har helt misslyckats. Någon som vet någonting om saken?

fredrikl

vad är det för slags fällor som du tänker på?

om det är conibear så måste du första ta fångstkortet på den, det kan Jägareförbundet hjälpa dig med. Sedan så måste du ha tillstånd av länsstyrelsen där du tänker använda fällan.

Nobbe

Hör av dig till Jägarförbundet så löser det sig.

Vi raggade ihop 8 pers och ordnade en kurs, med en ledare från jägarförbundet.

Det är en teoridel som man med fördel har inomhus och en praktisk del där man lär sig sätta ut fällan, en fördel om man kan vara någonstans där det finns bäver  :smile:

Mallwitz

Tack för råden. Fick hjälp från jägareförbundet i Värmland. De tipsade om en kille i Västerås som skulle hålla kurs i vinter. Han skulle återkomma med kursdatum.