Hoppa till innehåll

Arbetssätt ställande hundar


mats_bengt

Recommended Posts

Hej

 

Har inte så lång erfarenhet av ställande hundar, har mina två första. En jämthane på fem år och en gråhundstik på 20 månader.

 

Ser hur olika dom jobbar på ståndarbetet när det gäller älg. Jämthanen står riktigt när och är mycket rörlig inne på ståndet springer nästan mellan benen på älgarna och vill som det ser ut dra på sig anfall! Numera jagar han förstås knappt älg utan nästan enbart gris, men i sin ungdom skällde han en del älg. 

 

Däremot gråhundstiken står på fem till tio meter och bara matar på, rör sig inte förrän älgen går mot henne eller det drar iväg.

 

Till frågan är detta rastypiskt eller mer hur individen jobbar och kan det vara skillnad mellan könen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skillnaden har du nog främst i det vilt som hunden är injagad på. Få ställare är riktigt bra på båda vilten enligt min erfarenhet. Förvisso kan en laidback ställare få grisen att stå men det är ofta jäkligt svårt att skjuta för dom. Bra grävlingshundar är ofta bra grisställare men sämre älgställare.

 

En offensiv hund får grisen att försvara sig och älgen att springa, det är min erfarenhet iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jagade in Jämten på älg från början sen visade han sig bra på gris och bra grishundar är det ont om, Men han har väldigt offensiv även på älgarna i början och de älgar som stod och gick till anfall hade varit lätta byten då de hade fullt upp med hunden.

 

Betydligt svårare att skjuta för gråhunden då älgarna är mer vaksamma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ang gråtussen så tror jag det kommer gå fint, du får vänta lite längre bara innan du går på, dvs när älgarna slocknat mentalt av det monotona skällandet.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...