Hoppa till innehåll

Se till att stödutfodra viltet i vinter


peter24

Recommended Posts

Rådjuret är dåligt anpassat för snöförhållanden. Även under måttligt
snörika vintrar är dödligheten i rådjursstammen hög, framför allt
bland unga och gamla djur. Under mycket hårda vintrar kan stor
del av stammen dö på grund av påfrestningar och svält. Svälten
innebär ett stort lidande för djuren. Ett stort ansvar vilar på bl.a.
jägarna för att skapa bästa möjliga förutsättningar för hjälpinsatser. Under de senaste årens
milda vintrar har på många ställen i Syd- och mellansverige beredskapen för att möta en
snörik vinter sjunkit. För en framgångsrik stödutfodring gäller emellertid att vara väl
förberedd samt att fortsätta hjälpen hela vintern.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rådjuret är dåligt anpassat för snöförhållanden. Även under måttligt

snörika vintrar är dödligheten i rådjursstammen hög, framför allt

bland unga och gamla djur. Under mycket hårda vintrar kan stor

del av stammen dö på grund av påfrestningar och svält. Svälten

innebär ett stort lidande för djuren. Ett stort ansvar vilar på bl.a.

jägarna för att skapa bästa möjliga förutsättningar för hjälpinsatser. Under de senaste årens

milda vintrar har på många ställen i Syd- och mellansverige beredskapen för att möta en

snörik vinter sjunkit. För en framgångsrik stödutfodring gäller emellertid att vara väl

förberedd samt att fortsätta hjälpen hela vintern.

 

Senaste årens milda vintrar, var då? 3 av de 4 senaste har varit riktigt tuffa på våra breddgrader, snötäcke i över 5 månader i Uppland.

 

I övrigt så är jag enig, det är aldrig för sent att börja utfodra därimot kan vara försent att börja med en viss utfodring vilket inte alla tänker på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Här har det varit mildare vintrar mot tidigare  4+ grader nu :thumbsup:   men det hanske vänt söder så det är riktig vinter   desto större anledning-

 Att göra en viktig viltinsats o stödutfodra  viltet

 

 Kostar inte skjortan att köpa foder själv har jag börjat fodra med torrhö nu ! 

Andvänder tidigt slaget hö med högt Näringsvärde som vi även säljer till bla hästägare    , sent slaget hö har sämre näringsvärde ska inte ges!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det varierar självklart från jaktlag till jaktlag. Men jag måste säga att det där med att komma igång tidigt brukar inte vara några större problem. Men framåt Mars brukar det vara värre. Det är då argumenten som att "men snön är ju snart borta" osv kommer fram trots att alla nog innerst inne vet att det fortfarande är ganska ont om mat för ett rådjur därute...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det varierar självklart från jaktlag till jaktlag. Men jag måste säga att det där med att komma igång tidigt brukar inte vara några större problem. Men framåt Mars brukar det vara värre. Det är då argumenten som att "men snön är ju snart borta" osv kommer fram trots att alla nog innerst inne vet att det fortfarande är ganska ont om mat för ett rådjur därute...

 

 Här i mars o en bit in i april så är det Hårdskare så då är det tufft för viltet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Att sätta ut en saltsten o fråga nån bonde om han har ensilge över eller köpa ett (Ensilage ägg) kostar inte mycket heller -

 Vintrarna kan vara riktigt hård så en viltvårds insats kan hjälpa viltet mycket,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller på med ett viltforskningsprojekt som handlar om stödutfodring av rådjur och älg. Se vilket foder de föredrar helt enkelt. Det jag kommer utfodra med är vete, havrekross, ensilage och sockerbetor:)

Roligt att läsa om vad ni andra fodrar med!

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utfodrar med ensilage från årets bästa klövervallar, gjort så i många år och det är alltid uppskattat.
Har blandat Ärtor, havre & vete på grisåtlarna och det gillar dom också.
Började lite försiktigt i veckan med en rulle delad på 3 ställen, låg 6st rådjur på den högen jag kollade ikväll :)
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...