Hoppa till innehåll

Jakt från cykel är det ok?


Minken88

Recommended Posts

Okej som rubriken lyder.


 


Är det verkligen fullt lagligt att bedriva jakt från en cykel. 


(cykla till man ser ett vilt stanna och skjuta), från väg som man äger jakträtten på?


 


Även söka sig till ett nytt pass genom cykeln för att genskjuta jakten då man använder hund?


 


Det är ju inget motordrivet fordon det handlar om till trots.


 


Att jag själv nu frågar har o göra med att man mest är nyfiken.


 


För transport så som jag förstått det är det ok, men jakt?


 


så hjälp till och red ut lite :thumbsup:


 


 


Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är tillåtet.

Hmm..lär sig nått nytt var dag.  Bockar o bugar ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är tillåtet.

Inte för att ifrågasatta dit raka svar, men jag fick lära mig annat, man för inte utöva jakt från något fordon överhuvudtaget, oavsett om det är motordrivet eller inte då det räknas också som ett fordon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte för att ifrågasatta dit raka svar, men jag fick lära mig annat, man för inte utöva jakt från något fordon överhuvudtaget, oavsett om det är motordrivet eller inte då det räknas också som ett fordon.

 

Du fick lära dig fel.

 

-- Mats

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag hoppar i i fel forumsdel, men det är nog lite gråskala där... Elcyklar är en udda fågel ur författningshänseende: de är fordon och har motorer, men de räknas inte som motorfordon.

Jaktlagen förbjuder "motordrivna fortskaffningsmedel" vilket förmodligen - om dock inte garanterat - skulle tolkas som "motordrivna fordon" enligt Lag om vägtrafikdefinitioner (2001:559) vid en eventuell rättegång:

 

Motordrivet fordon

Ett fordon som för framdrivande är försett med motor, dock inte ett sådant eldrivet fordon som är att anse som cykel.

 

Vad som är att anse som cykel finns i samma lag:

 

 Cykel


1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp- eller vevanordning och inte är ett lekfordon.


2. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som är

a. inrättat huvudsakligen för befordran av en person,

b. inrättat för att föras av den åkande, och

c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.


3. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn

a. endast förstärker kraften från tramp- eller vevanordningen,

b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen, och

c. har en nettoeffekt som inte överstiger 250 watt.

 

Om jag som nämndeman hade att ta beslut i frågan skulle jag luta kraftigt mot att fria, då lagstiftarna rimligen måste ha avsett att jägarna inte skulle dra fördel av snabba fortskaffningsmedel och det enkla faktum att en elcykel inte på något sätt är snabbare än den vanliga, för jakt tillåtna trampcykeln - hellre tvärtom.

 

Men frågan är mig veterligen inte prövad och jag har inget intresse av att bli pilotfall...
 

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får gärna ifrågasätta eller ställa följdfråga, bara inte svara Mats.

Nu finns ju även fallet med motorsågen... Där man alltså fokuserat på motorns distraherande egenskapersom jakthjälpmedel oavsett drivning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaktlagen och vägtrafiklagstiftningen har liksom olika syften om man säger så, så begrepp som är snarlika kan ha olika innebörd. Enligt jaktlagen tycker jag det är solklart att det är tillåtet att använda en trampcykel men har den elmotor eller annan motor så är det förbjudet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...