Hoppa till innehåll

Oroväckande upptäkt 3006 springfield


toxicwaste

Recommended Posts

Hej jag har gjort en oroväckande upptäckt idag då min brors Husqvarna 1640 börjat skjuta illa. Jag har själv skjutit den en hel del på älgbanan/träning men då kanske max 500skott eller så. Det vi noterade det på var när vi började köra Hornady 150gr FMJ istället för 150GR FMJ PPU. Så vi tog med bössan till vapensmed. Och fick pipan tittad på och stocken plastbäddad. Och vi fick resultatet att pipan är cylinder ca 20cm neråt med dimmensionen 7.64. Vi mätte den med håldolk. Resultatet var att 7.64 gick ner. Medans 7.65 inte gick ner.

 

Nu är det så här att vi har tittat på all ammo vi skjutit och vi har dragit slutsatsen att PPU FMJ och SP är inte kaliber .308 som det skall vara. Utan dessa är.... håll i hatten... kaliber 311. Vi har mätt hela askarna med kulor och vi har tittat på dimmensionerna. Dom är 7.899mm i diameter.

 

För alla som förstår lite om vapen och ammunition så bör ni se själva att dryga 7.9mm i en 7.6mm pipa blir ett jävelskt itag. Och pipan tar skada direkt av detta. Så mät era kulor med micrometer. Kulorna skall vara .308 / 7,8232 mm. Är dom större är det fel. Är dom lite mindre är det passerbart.

 

Jag undrar ny hur vidsprett detta problem är? Mina .243 kulor höll skapligt motten på 6.17mm plus minus någon hundradel. Men det gör att man blir illa till mods och veta det finns så dålig ammunition. Det är ändå dyra bössor och farligt för hälsan och leka med såna saker.

 

Jag var idag och tittade på en Sako 75 Finnlight i 30.06 som har 52 pipa. Och har den samma problem så kommer jag ju få byta pipa. Jag hade tänkt sätta dämp på den och ha som gris bössa. Men den skjuter inte några super serier. Så räknar med att få korta den lite. Men har den sån där cylinder form som brorsans bössa har så får jag ju byta pipa. Och det är ju en smäll på typ 7000kr till. Men då kostar jag på den en mollypipa och sen ska jag mäta all ammunition jag stoppar i den.

 

Som sagt jag blir illa till mods när man ser såna där saker. Känns väldigt olustigt speciellt och köpa begagnade vapen om inte alla känner till detta. Jag skjuter mycket presition ett av mina intressen. Och jag vill verkligen inte spendera massa pengar på en specialbyggd bössa och sen döda pipan på 200skott om det ens tar det med den dimmensionen innnan den börjar forma om sig.

Bifogar en bild på en Prvi Partizan 150gr FMJ.

 

Låt tråden flöda. Mät era kulor ta bild och lägg upp ihop med modellen. Vi måste solla bort allt som är farligt för bössorna!post-15439-0-48592900-1388110295_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sak som är farligt är lite kunskap,

 

jag tror att denna tråds början är något skadad av just den saken men sammantaget med nr 1 o nr 2 i inlägg ovan så blir det en rätt ok balans, självklart måste man titta på djupet på bommarna för att se vilka kulor som kan ge potentiellt farligt tryck.

 

/CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

PMT...när du ändå är på tråden...angående räfflingstyper. Den typ av räffling som G3/AK4:an har...och väl också HK's civilvarianter av den...nån sorts oktagonal spiral utan egentliga bommar/räfflor...den heter väl nåt speciellt men jag minns inte!? Vad har den räfflingstypen för för/nackdelar!? Den är mer slitstark än en konventionell räffling har jag hört nånstans, och mindre benägen att ge avlagringar/ge höga tryck vid dålig vapenvård (därav fördel i militära vapen)? Är det precisionsmässigt den fallerar eftersom den inte har större genomslag på civila sidan?? Eller är det krångligare att tillverka en bra sådan pipa än en bra konventionellt räfflad pipa???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

PMT...när du ändå är på tråden...angående räfflingstyper. Den typ av räffling som G3/AK4:an har...och väl också HK's civilvarianter av den...nån sorts oktagonal spiral utan egentliga bommar/räfflor...den heter väl nåt speciellt men jag minns inte!? Vad har den räfflingstypen för för/nackdelar!? Den är mer slitstark än en konventionell räffling har jag hört nånstans, och mindre benägen att ge avlagringar/ge höga tryck vid dålig vapenvård (därav fördel i militära vapen)? Är det precisionsmässigt den fallerar eftersom den inte har större genomslag på civila sidan?? Eller är det krångligare att tillverka en bra sådan pipa än en bra konventionellt räfflad pipa???

Polygonräffla du tänker på?

Om så är fallet får pipan hantera ett högre tryck men det underlättar rengöring och ger en snabbare avkylning.

Precisionen lämnar dock en del att önska.

Tror dock inte den finns på civila vapen.

Edit: sitter o kollar i en bok som uppger att pipan ska tåla upp mot 8 gånger fler skott än en standard. Låter ju för bra dock :/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Polygonräffla du tänker på?

Om så är fallet får pipan hantera ett högre tryck men det underlättar rengöring och ger en snabbare avkylning.

Precisionen lämnar dock en del att önska.

Tror dock inte den finns på civila vapen.

Edit: sitter o kollar i en bok som uppger att pipan ska tåla upp mot 8 gånger fler skott än en standard. Låter ju för bra dock :/

 

Javisst så hette det ja...tack för info. Jag har dock för mig att HK's civila halvauton faktiskt var polygonräfflade...men kan ha fel där  :sweat:

 

Googlade lite oxå...intressant...  :cool:

http://en.wikipedia.org/wiki/Polygonal_rifling

 

Vad gäller precision verkar ju det kunna funka skapligt ändå...  :thumbsup:

http://en.wikipedia.org/wiki/Heckler_%26_Koch_PSG1

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Javisst så hette det ja...tack för info. Jag har dock för mig att HK 660 mfl dvs HK's civila halvauton faktiskt var polygonräfflad...men kan ha fel där :sweat:

Googlade lite oxå... :cool:

http://en.wikipedia.org/wiki/Polygonal_rifling

Okej ja vi kan ha fel här. Jag googlade men svågern som är av en mer militärisk sort började förklara saker hit o dit. Han menar att inte alla ak4 hade den pipan vilket jag försökte kolla upp men dom skriver ju dåligt med böcker i Tyskland som har svensk text :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

AK4:an jag hade i lumpen (87-88), det kära gamla spettet (sniff), var polygonräfflad i varje fall... :yes:

Ok jag fick inte göra lumpen så jag ska hålla käft :D

Gjorde en del gmu dock, jävla dagis! Hade lärt mig mer på robsoft :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter undersökning skall en kula till .308 samma som 30-06 hålla 7.82. Jag har köpt mig en helt ny micrometer idag och mätt kulor. De kulorna jag får ut ur PPU askarna mäter allt mellan 7.82 till 7.90. Pressa in en kula på 7.90 i en pipa som är 7.62 dryga är uppåt väggarna fel. Det är inte konstigt att bommarna i bössan är helt åt helvete och pipan vidgat sig en hel del. Pipan är nu inte längre 7.62 utan 7.64 gränsfallt emot 7.65.

 

Vi kommer själv skrota all PPU ammo vi har. Och vi kommer köpa nya pipor från midway sverige. Köpa en 30-06 match pipa moloden belaggd och härdad. Sen rullar vi endast Seller & bellot och Hornady samt Nosler och Norma genom bössan. Inget annat kommer in i våra pipor.

 

Det hela känns väldigt olustigt tycker jag. Man köper ammo man tror skall hålla 7.82 och får istället 7.90mm. Kolla själva! Köp en ask mät dom. Ta stick prover!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter undersökning skall en kula till .308 samma som 30-06 hålla 7.82.

Läs mitt inlägg och tänkt efter bara lite lite lite grann.....

Jag har köpt mig en helt ny micrometer idag och mätt kulor. De kulorna jag får ut ur PPU askarna mäter allt mellan 7.82 till 7.90. Pressa in en kula på 7.90 i en pipa som är 7.62 dryga är uppåt väggarna fel. Det är inte konstigt att bommarna i bössan är helt åt helvete och pipan vidgat sig en hel del. Pipan är nu inte längre 7.62 utan 7.64 gränsfallt emot 7.65.

Ja, eftersom bommarna bränts bort. Av de heta krutgaserna. Varje gång du drar i avtryckaren kör du 800-1200 grader heta gaser under 3-4 000 bars tryck genom pipan, det är våldsamt mycket mer än på en skärbrännare...... Att pipan skulle vidga sig kräver enorma krafter, långt större än vad en sketen mjuk kula kan göra. Pipor andas i skottet, fullt mätbart. Men det bakom kulan pga gastrycket, inte för att kulan passerar.

OM vi för en liten, liten, liten stund leker med tanken att ditt antagande är rätt att kulan pressar upp pipans diameter så ger ganska enkel mattematik att du behöver ett gastryck våldsamt över vad låset tåler för att få till en bestående vidgning. Vi snackar runt 25 000 bar i kaliber .30....

Vi kommer själv skrota all PPU ammo vi har. Och vi kommer köpa nya pipor från midway sverige. Köpa en 30-06 match pipa moloden belaggd och härdad. Sen rullar vi endast Seller & bellot och Hornady samt Nosler och Norma genom bössan. Inget annat kommer in i våra pipor.

Du gör som du vill, PPU är ju knappast premiumgrejor. Men du drar helt fel slutsats för att du inte förstår innerballistiska grunder.

Det hela känns väldigt olustigt tycker jag. Man köper ammo man tror skall hålla 7.82 och får istället 7.90mm. Kolla själva! Köp en ask mät dom. Ta stick prover!

Det har jag gjort. Massor med gånger. Därför vet jag kulor varierar utifrån konstruktion, tanke och precisionsfilosofi.....

Jag sätter en ganska stor slant på att din brors pipa är mattgrå de första 20-30 cm, bommarna börjar som mörkgråa diffusa streck och att den är svår att få blank/ren. Det är för att gaserna kolat av stålet och med tiden även metallen så ytan blir porig och porös. Jag har sett det 100-tals om inte 1000-tals gånger på kulsprutepipor...... Sågar man upp en sådan pipa så är det ett månlandskap. Den pipa jag sett som var mest urbränd var just en ksp-pipa som man glömt byta på en stridsvagn 103 (där satt två fasta i chassiet som skulle skjuta växelvis) där omkopplaren inte fungerade. Den var över 8mm där bommarna normalt börjar. Förmodligen hade den varit glödande röd under skjutningen, desto varmare pipor desto fortare bränns de ut.

En 30-06 pipa från HVA håller inte för mer än 5-7 000 skott, sedan är den slut. Med tanke på hur gammal din brors 1640 är så inser nog du med hur många skott om året man behöver för att skjuta ut den på 50 år - cirka 125...... Och det beror inte på kuldiametern, det beror på krutgaserna. Och vården den ges under den tiden.

Du hade skjutit 500 skott med den, det är 8-10% av pipans livslängd. Hur mycket har han skjutit? Och om han inte är 70 pinnar så hur mycket sköt de andra ägarna? Och hur vårdade de pipan?

Sedan hur en pipa kan vara mollad ligger lite utanför min begreppsvärld, man mollar kulorna sedan får man in skiten i pipan och där sitter den sedan som själve f-n och skulle man mot förmodan skjuta icke mollad ammunition i den så ser det för jäkligt ut på tavlan innan man fått bort det ur pipan...... Så det är verkligen inget jag rekommenderar om du inte vill hålla på och molla kulor och handladda.

T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snart helgonförklarar jag PMT!

Det finns ju inget han inte kan!

Så imponerad så jag får läsa en stund på robsoft för att bli nerplockad på jorden igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snart helgonförklarar jag PMT!

Det finns ju inget han inte kan!

Jo, massor! Desto mer jag lär mig desto mer inser jag hur fenomenalt lite jag egentligen vet..... Jag är fortfarande våldsamt okunnig, måhända på en lite högre nivå men okunnig lik förbannat.

Den dan jag inser att jag inte har mer att lära "går jag ner i Kävlingeån för gott".

Så imponerad så jag får läsa en stund på robsoft för att bli nerplockad på jorden igen.

Väl bekomme!

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hellre en Dr House än en hjärnskrynklare ;)

Jag brukar annars liknas vid Dr Perry Cox...... Jag tycker mest synd om denne fiktive filur, maken till ofukuserad och trög personal får man ju leta efter. Arma karl.....

Så jag tar House som en komplimang, men jag har inget pillermissbruk eller behov av käpp.

T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hellre en Dr House än en hjärnskrynklare ;)

jag vete tusan. dr house är en påhittad karaktär som fått en tv serie skapad runt sig för att folk ska sitta kvar vid tvn under reklaminslagen.

alltså bara en skådespelare. :wink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag vete tusan. dr house är en påhittad karaktär som fått en tv serie skapad runt sig för att folk ska sitta kvar vid tvn under reklaminslagen.

alltså bara en skådespelare. :wink:

Mäh...näää...nu rubbar du mina cirklar 'galnehund' :P;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns ju annars karaktärer, allrahelst på Robsoft, som påminner mycket om TV-figurer.

 

Jag har t.ex. fastnat för "Dr. Sheldon Cooper", vilken forumist jag avser är hemligstämplat, skicka gärna ett PM om ni klurar ut svaret.

 

 

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...