Hoppa till innehåll

Fodra änder?


Hipshot

Recommended Posts

Tja!

Skrev en utläggning efter en fråga på Robsoft och tyckte att det såg hyfsat vettigt ut så jag lägger in inlägget samt frågan i sin helhet även här. Tanken är faktiskt att det är hyfsat enkelt att fodra änder och på så sätt få till en andjakt på den egna marken med rätt små medel..

Here goes, svarar alltså på en fråga om att fodra in änder på en mark mellan två fågelsjöar i Skåne.

Rätt säker på att det skulle kunna fungra väldigt bra! Dock, du måste nog börja fodra i tid. Gärna i juni/juli.. Det optimala vore att börja fodra innan häckningen för då skulle du kunna styra häckningen något och få dem präglade på käket redan från början. Det känns dock lite väl ambitiöst kanske men har du god tillgång på billigt vete så skulle jag ställa ut spridaren på lämpligt ställe tidigt som fan!

Spridaren ska dessutom modifieras något. Den bör stå i direkt anslutning till vattnet så fodret hamnar i strandkanten. Lite beroende på vilken spridare du har så modifierar du den så du får fodret att rasa rätt ned nästan vid spridning. Du vill inte ha foder över en större yta, då blir änderna sårbara för rovdjur och rovfågel. Pfeiffs feeder är så pass kraftig att det krävs en tunn plåt monterad runt spridaren för att styra ned fodret bra. Masonit och annat skjuter spridaren sönder rätt snart. De andra slöare spridarna så misstänker jag att det räcker med gjutesäckväv runt så får du ned fodret där du önskar.

Röj av en plats så änderna kommer åt fodret så det inte försvinner bland sten och vass. Inte heller sprida så fodret hamnar i vatten på större djup än typ 2 dm. Skydda foderplatsen från land med tre fyra stolpar som du spänner nylonband eller något annat i för att hindra höken från att sitta och passa i träden invid foderplatsen.

Under sommaren så sprid gärna en sväng mitt på dagen och därefter en skvätt till på kvällen. När det börjar dra ihop sig till jakt, säg två-tre veckor innan, så ställer du spridaren så den enbart kör två tre gånger de två sista timmarna innan mörker. På så sätt försöker du skapa ett kvällssträck som varar lite längre än enbart bara de sista 40 minutrarna innan det blir kolsvart.

Hur mycket du ska sprida avgörs av mängden fågel. I början så pytsa på rätt bra men håll även koll på åtgången, det är ingen mening med stora mängder foder som ligger och gror i strandkanten. Mycket hamnar i magen på småfågel och duvor och det är bara att bjuda på.

Vettar.. ja vid jakten så kan det löna sig. Bättre är att sätta ut ett gäng gräsänder vid foderplatsen. Med hjälp av fodret så håller du dem kvar och därefter plockar de in nya änder. En god idé är ett gäng slagfällor eller tunnelfällor runt foderplatsen om du har den lätt tillgänglig för mink.

Får du sedan snurr på din foderplats så lär du kunna ha en hel del roliga andjakter där under hösten! Jagat i några "ankhål" nere på Österlen och det var ruskigt mycket änder som kom och slog i otroligt små pölar.. Jaga försiktigt, när norrlandsänderna kommer ned så vill du ffa ha gott tryck på din foderplats som i sin tur plockar in sträckfågeln. Säg att du jagar en gång varannan vecka eller något innan sträckfågeln kommer, då kan du öka till en gång i veckan.

Tänk även lite på hur jakten ska gå till i valet av foderplats. Om möjligt, sträva efter att miljön runt foderplatsen är hyfsat lättjobbad för jyckarna. Varje skammad and ska in och det är inga problem för en bra hund. Kan du underlätta för hundarna genom att välja ett område som inte består av ogenomtränglig vass så är det en enorm fördel!

Om möjligt så välj en vik eller något som du kan stå och skjuta på sträck i. En foderplats som ligger i en strandkant i en sjö gör ofta att änderna kommer och slår en bit ut och simmar in. Det är inte så där jättekul.. Det optimala är en liten uppgrävd eller ett naturligt viltvatten i närheten av sjön som änderna måste flyga till. Var inte orolig för att de inte ska hitta en lite avlägsen foderplats, de är och plaskar i minsta lilla dike i sitt fodersök. Får de sedan lite draghjälp av ett gäng utsatt fågel så är det lugnt.

En kompis satte 11 änder, vart av med 7 stycken på första dygnet via gråtrut. De fyra som återstod räckte gott och väl och han har ett 70-80 tal fågel som flyger in varje kväll och käkar och detta utan att sträckfågeln börjat flyga. Skulle tro att den jakten kommer att bli ruskigt fin inom en månad.. Behövs lite frost norrut och gärna även någon kall och kraftig storm, sen är det igång på allvar!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

klockrent hipshot

beställde faktiskt en foderspridare inatt, för just det här syftet, vi har släppt ut änder på tre ställen här hemma vid 15+15+45 , fast på ena stället har några strukit med......attans måsar som håller till där...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

klockrent hipshot

beställde faktiskt en foderspridare inatt, för just det här syftet, vi har släppt ut änder på tre ställen här hemma vid 15+15+45 , fast på ena stället har några strukit med......attans måsar som håller till där...

Var har du inhandlat dina änder??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har två konstgrävda dammar som skulle lämpa sig ypperligt med att försöka få in lite sträckfågel. Som det är nu så är det ett 15-tal vilda änder i dom men det hade vart kul att försöka skapa ett sträck där. Har också en foderspridare som ligger och skräpar så det är bara att snickra till en ställning och fixa tunna och foder. Så nu till min fråga: är det vete som äår attraktivast eller fungerar det även med annat spannmål?

Tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kom just på att jag måste köpa en spridare ,,,,

jag fodrar ju duvorna på hösten inför premiären och istället för att gå ut med 10-20l ärtor i hink så skaffar jag ju en spridare som slänger ut lite nu o lite då...

Du är så himla smart lasse,,,, :D

ja tack jag vet :D

Nu är ju frågan till alla med spridare,, vad ska jag ha,,, kan ju även köra den till änderna sedan o svinen ..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mina föräldrar apporterar en hel del nere i skåne på gods, så vi köpte ddem av en yrkesjägare i ängelholm...övriga år har vi köpt från lite olika ställen, Unnaryd i småland, orust osv... vi fodrar dem bara med havre / korn, men vet nån var man kan beställa vete, majs eller ärtor på nätet? tänkte även ha den att locka in duvor med

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fodertunnan är riggad efter lite hobby-snickeri, nu hoppas jag bara dom ska få upp ögonen för godsakerna som vankas där.

Har dock en fundering. Modifierade lite med spridaren så att den i stort sett kastar spannmålet rakt ner bara, vilket medför att ca 90%

av fodret hamnar på ca 1 kvadratmeter direkt under automaten. Då börjar min hjärna tänka pessimistiska tankar i stil med att ett mindre antal

"revir-hävdande"(om det nu finns sådana) änder kommer lägga beslag på automaten och vägra släppa fram några kompisar vilket i sin tur leder till att jag inte alls kommer få in många nya änder utan bara några få smällfeta ankor????

Finns det några belägg för den här teorin? Jag ser gärna at ni reviderar den rakt upp och ner så att jag slipper ligga sömnlös pga detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen fara med revirhävdande ankor, de blir helt enkelt överkörda av andra hugade ankor!

Grejen är att sprider man stort så är änderna mer sårbara, de måste ofta anka runt på land då de söker käk och där har vi markbunda rovdjur och hök.. Hellre då spria precis i vattenlinjen och upp till 15-20 cm djup kanske så klarar de sig bättre.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack, skönt att kunna släppa det nu :blink:

Har satt automaten i direkt anslutning till vattnet, bara 80-100 cm från säkerheten så nu väntar jag bara på att stora skaror skall anlända!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

Vad rekommenderas? Spridare eller fjäder från bjalbo?

Funderar hur man ska Vildsvinsäkra den? El tråd kanske är bäst.

Ska prova och se om de funkar på platsen.

 

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...