Hoppa till innehåll

Dags för en till hund. Wachtel eller wachtel- spets korsning? HJÄLP!


MartiN-N

Recommended Posts

Äntligen har det börjat pratas mer och mer om en till hund här hemma  :) Vi har i nuläget en wachtel tik på snart fyra år som jagar i 5-8 minuter för att sen direkt komma tillbaka till föraren. Min hemmamark (Lasstorp) är en småbruten mark med små såtar men där viltet står mycket tätt. Vi har otroligt mycket dovvilt därför skulle jag säga att en hund som Yassi är optimal för den marken. Det finns lite gris men inga mängder. Jag jagar även en del på andra håll i Sörmland där Yassi ibland kan hålla i lite för kort. 


 


Yassi har kommit upp till den åldern att hon är färdig injagad, hon lär inte ändra sitt sett att jaga så vidare mycket så hon har sina bästa säsonger framför sig nu, alltså börjar det bli rätt tid att ta en valp  :)Men nu är bara frågan vad vi ska skaffa? Det står mellan en till wachtel eller en wachtel-spets korsning. I teorin borde en 75% wachtel - 25% spets vara det optimala för oss, en wachtel med spetsens egenskaper, men frågan är om teorin stämmer överens med verkligheten? Någon som har erfarenhet av den korsningen? 


 


Jag är väldigt sugen på en grå, jämt, vitälghund - wachtel men nästan alla jag känner till jagar lite för länge för att det ska fungera bra på våran mark, det är ju ändå där jag jagar 80% av säsongen. En spets- wachtel som jagar klöv max tio minuter men som gärna håller i längre på gris vore helt perfekt! Kan man påverka detta under injagningen? Dom flesta wachtel- spets korsningarna jag känner till jagar +20 minuter och de skulle absolut inte fungera hos oss. En sak är säker, oavsett vad det blir för ras så kommer jag inte att släppa hunden under dennes första säsong, min erfarenhet är att risken för en jaktidiot ökar då! Nästa fråga är om vi ska ta en kull på Yassi eller köpa en valp? Mycket att tänka på! Kanske är det så att en till wachtel vore det bästa för oss men jag vet faktist inte? 


 


Hur jagar dom wachtel- spets korsningarna du känner till, eller äger själv? 


 


Är det någon som har några synpunkter får ni väldigt gärna framföra dom! Och om det är någon som känner till planerade parningar liknande mina önskemål tar jag gärna emot tips! Det kommer inte att bli lätt detta tror jag! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snart kommer första "du måste skaffa ADB" inlägget..... :thumbsup:

 

Spetsblandningarna är vanskliga, den ena är inte den andra lik men skulle tro att injagningsområde sätter sin tydliga prägel. Min jagar älg och gris 40 minuter till 3-4 timmar beroende på hur samarbetsvilligt viltet är. Håller i för länge på kron och dov också för att passa sörmland. Men hade han fått sin injagning där nere så kanske det varit annorlunda?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir nog svårt att både ha långa stånd/arbeten på gris o sen ligga under 10 min på övrigt. De wachtlar jag har koll på som verkligen funkar på gris ligger i regel på längre drevtider än 10-15 min på övrigt vilt

men med rätt linjer o mkt träning/lydnad så kanske man kan lära hunden o bryta efter lämplig tid. Men hellre för länge än för kort tycker jag som regel..

/ Per

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med musköt. Vet ju ungefär hur det ser ut hos er, de flesta wachtel/spetskorsningar jag sett som det är jakt i drar nog en två tre såtar hos er, och några på grannmarken med.

Eller också får det bli adb ...:lol:

/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker det nästan verkar vara med lämpligt att skaffa en ren allroundare delvis wachtel igen..rätt linjer och med träning så får du en hund som släpper i tid ;) Blandningar kan både ge vinst och förlust utan att för den delen vara fel att skaffa..men ja  Wachtel/spetsarna jag jagat med. Visst dem funkar som stötande ställande och drivande..men verkar vara så olika från dag till dag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul med många som tycker till! 

Snart kommer första "du måste skaffa ADB" inlägget..... :thumbsup:

 

Spetsblandningarna är vanskliga, den ena är inte den andra lik men skulle tro att injagningsområde sätter sin tydliga prägel. Min jagar älg och gris 40 minuter till 3-4 timmar beroende på hur samarbetsvilligt viltet är. Håller i för länge på kron och dov också för att passa sörmland. Men hade han fått sin injagning där nere så kanske det varit annorlunda?

Jo det är min uppfattning också! Jag har jagat med spets blandningar som jag skulle kunna betala dyrt för att få men även dom som jagar allt för länge! Jag tror att injagningen på en spets blandning har större betydelse än vad man tror. Dom som fått jaga som valpar jagar ofta alldeles för länge som vuxna tycker jag mig se en tendens till. 

 

Blir nog svårt att både ha långa stånd/arbeten på gris o sen ligga under 10 min på övrigt. De wachtlar jag har koll på som verkligen funkar på gris ligger i regel på längre drevtider än 10-15 min på övrigt vilt
men med rätt linjer o mkt träning/lydnad så kanske man kan lära hunden o bryta efter lämplig tid. Men hellre för länge än för kort tycker jag som regel..
/ Per

Jag vill inte ha några långa arbeten på gris heller men gärna att dom är lite envisare när det står still så att man hinner fram och skjuta. Är fler wachtel-spetsar som är duktiga på gris än wachtlar i alla fall! Precis, mycket träning och lydnad kan nog vara till god hjälp om man inte vill ha en 20 minuters hund men jag har hellre en hund som jagar lite för kort än för länge då jag alltid har hunden med ut ur såten när den är färdig. Inte roligt att behöva åka och jaga hund när alla andra grillar korv. T.ex så har vi aldrig gått ur en såt utan att ha Yassi med i koppel! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker det nästan verkar vara med lämpligt att skaffa en ren allroundare delvis wachtel igen..rätt linjer och med träning så får du en hund som släpper i tid ;) Blandningar kan både ge vinst och förlust utan att för den delen vara fel att skaffa..men ja  Wachtel/spetsarna jag jagat med. Visst dem funkar som stötande ställande och drivande..men verkar vara så olika från dag till dag.

 

Håller med Musköt. Eller spaniel då de är så vilttätt.

 

S

 

Håller med musköt. Vet ju ungefär hur det ser ut hos er, de flesta wachtel/spetskorsningar jag sett som det är jakt i drar nog en två tre såtar hos er, och några på grannmarken med.

Eller också får det bli adb ... :lol:

/Urban

 

Satsa på en renrasig wachtel, men kolla upp föräldrarnas drevtider.

Jag håller absolut med er. En renrasig wachtel som jagar 5-7 minuter vore absolut det optimala för våran jaktmark. Men frågan är hur stor chansen är att få en sådan hund igen? Dom flesta wachtlar jag känner till jagar +15minuter... Då är vi uppe på en gråwachtels tid...  Yassi är ingen höjdare på gris, hon jagar gris men inte mer än så därför vore det bra och kul med en lite vassare grishund. Sen är det så att med bra hundar får man mycket jakt, och jag har redan tack vare Yassi kanske 10 jaktdagar mer varje år så med en hund som fungerar på gris har jag ännu mera jakt. :) Min tanke är lite åt de hållet att en gråwachtel kanske vore bra för att väga upp det inte Yassi har. En hund som håller i lite längre och fungerar bättre på grisarna :) Men som sagt var det så att jag bara jagade på hemma marken med små såtar skulle det bli en wachtel till! 

 

Detta tåls att fundera på!  :sleep:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska man titta på tiden så säger jag Spaniel. Min Första Wachtel låg i början på ca 15 min sen har de vandrat uppåt med åldern. Valpen vi jagar in nu låg på 10 min och är på väg uppåt i tid.

Nästa hund för mig blir en spaniel. Gärna Wachtel Spaniel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan låna en av finnarna. Brukar dra iväg en km ungefär och ställer gris utan långa förföljanden

/Urban

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska man titta på tiden så säger jag Spaniel. Min Första Wachtel låg i början på ca 15 min sen har de vandrat uppåt med åldern. Valpen vi jagar in nu låg på 10 min och är på väg uppåt i tid.

Nästa hund för mig blir en spaniel. Gärna Wachtel Spaniel.

Tyvärr är min erfarenhet av spaniel inte så värst bra så jag känner inte alls för en sån även om jag vet att det finns duktiga spaniels! Sen är de ju de där med grisarna, då är väl inte spanieln att föredra direkt va?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är stött, erfarenhet av spaniel inte så värst bra så jag känner inte alls för en sån även om jag vet att det finns duktiga spaniels! Sen är de ju de där med grisarna, då är väl inte spanieln att föredra direkt va?

Tror de handlar om individer? Vet 2 som jagar gris och de är dem jag stött på. Men tror att chansen att hitta de du söker är större hos en wachtel.

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyskterrier ur korta linjer, borderterrier, munsterländer, vorsteh.

En knippe till som duger till uppgiften.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Krullsvanskorsningarna är för oförutsägbara för att det skall vara värt besväret. 

 

Högst sannolikhet att få den hund du vill ha är att skaffa en wachtel till. Vara noggrann när du väljer kull och inte bara titta på föräldrarnas drevtider  mm utan även deras syskon och längre bak i generationerna etc etc. Med ett hyfsat stort urval av individer i en linje så ger UKL poängen vägledning vilken typ av drevtider mm man kan förvänta sig. Eftersom du jagat in (minst) en wachtel har du väl förhoppningsvis bättre kunskap och injagningsförutsättningar nu.  

 

Enda alternativet är TJT som erbjuder bättre (lägre) odds i grislotteriet -  men sällan lika bra hjort/rådjursdrev som en wachtel + "terrierskall" + att man kan få en som vill gå under jorden.... 

 

Spaniel/KLM/Vorsteh/Borderterrier etc är fina hundar men för ojämna som klövviltdrivare. Det går ju inte ens att vara säker på att de skallar på löpa, än mindre förutsäga några drevtider.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Apan är ju nästan exakt det du frågar efter.

 

Jag har jobbat som en idiot med henne och haft en gnutta flax.

 

Men wachtel är nog iaf det som du ska kika på. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dum fråga från en som enbart tittar på bra hundarbete, blir inte valet av ras/korsning allt för ofta färgat av vad andra i närheten har som går bra, alternativt hundar som man jagar med som går bra, när den individen sedan kan vara ett större eller mindre undantag från de gängse ras/korsningsegenskaperna?

 

För att inte framstå som korkad eller elak mot Martin, ty detta vänder sig inte till honom utan snarare till er med erfarenhet av dessa hundar, men hur mycket har inte injagningen betytt för era hundar?

 

För egen del och med utgångspunkt i de marker vi har tillgång till skulle jag vilja finna på en ren vildsvinshund som huvudsakligen ställer på upptaget, dvs med sådana egenskaper att den sällan eller aldrig trycker iväg grisen men såvitt jag vet saknas hund/ras/korsning med egenskaper av det slaget, samt därutöver har jag svårt att se att viltet agerar på önskat sätt.  /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Små såtar, dovhjort, lite gris. Jag tycker det låter som du letar efter en liten och nätt drever du letar efter. Mina erfarenheter är iaf att det ofta drar iväg med när man korsar wachtel med någon slags älghund. Så jag hade nog sattsat på något som inte driver så fort just med tanke på att ni hade små såtar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Små såtar, dovhjort, lite gris. Jag tycker det låter som du letar efter en liten och nätt drever du letar efter. Mina erfarenheter är iaf att det ofta drar iväg med när man korsar wachtel med någon slags älghund. Så jag hade nog sattsat på något som inte driver så fort just med tanke på att ni hade små såtar.

 

Och det drar inte iväg för en Drever menar du..  :wink:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...