Hoppa till innehåll

Inte tid för hunden


skaningen2

Recommended Posts

Jag har problem med att få tiden att räcka till. Jag jobbar 100% och pluggar till lärare på 100%, vilket har gjort att tiden denna säsongen inte riktigt räckt till för att jaga med hunden. Han har givetvis kommit ut och det har skjutits två rådjur i år, men jag känner hela tiden att jag inte har tid till honom. Nästa säsong ska jag ha praktik det mesta av säsongen och eftersom jag jobbar skift finns det inte ens tid på helgerna.

Jag har funderat mycket på hur jag ska göra, både att sälja honom (vilket jag helst inte vill göra), lämna ut honom på någon form av fodervärdsavtal (dock tror jag inte någon är intresserad av att ha en hund tre år för att sen lämna tillbaka). Ett tredje alternativ skulle kunna vara att låna under säsongen dom dagarna jag inte själv kan jaga.

Är här någon som har tips eller andra idéer, någon kanske befunnit sig i samma sits.

Det är en wachtel och han är 3,5 år

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har befunnit mig i liknande sits. I min situation fanns också element av en jobbig hund (säkert beroende på brist på tid) och personliga problem. Det gick så långt att jag satte upp honom för försäljning och hörde mig för ifall någon ville vara fodervärd en period. Jag hade svår ångest över att skiljas från odågan.

Som en skänk från ovan så har det löst sig. Jycken har lugnat sig och jag tvingar mig själv att se till att jycken får tillräcklig motion och att få jaga. Dock kan jag säga att jag har ständig ångest över jaktbiten. Det är ingen dans på rosor.

 

Hade jag vetat det jag vet idag så hade jag inte skaffat jakthund i den situation jag befinner mig i nu. Bor i lägenhet i Stockholm, två killar som spelar MYCKET fotboll och som gör att jag är väldigt aktiv i deras fotbollsklubb som tränare. Jag personligen tycker att en jakthund mår bäst på landet med en ägare som har möjlighet att jaga mycket.

 

Min dröm är att så småningom flytta ut på vischan när kidsen klarar sig själva och bara må bra av att jaga och ha hundar som lever i en bra miljö :thumbsup: .

 

För övrigt är jag själv lärare i botten men arbetar nu på en institution på universitet som tillhandahåller lärarutbildningar. Om jag får vara fräck och ge dig ett råd om ditt val av yrke så kommer det att spara dig en massa huvudvärk i framtiden om du är säker på att det är lärare du vill bli och att du verkligen brinner för yrket. Hade jag fått välja mellan att blir rörmokare eller lärare hade jag valt det förra  :smile: .

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha, jag har hunnit tänka över karriärvalet länge och väl, men tack ändå. Tyvärr är du inte den första som säger så.

Det är just ångesten över jakten som är jobbig, inte en enda gång den säsong har jag känt en riktig glädje över att åka ut, men självklart glömmer man allt när man stryker kopplet och man får höra ett upptag.

När jag köpte honom jobbade jag bara skift och han fick minst 3 dagars jakt i veckan och jag kände glädje varje gång. Tyvärr har jag 3 år kvar på utbildningen, därför är jag kluven och villrådig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som du säger, läraryrket är tyvärr ganska laddat i dagens samhälle. Bra att du hittat ett yrke som passar dig :thumbsup: . 

 

Jag vet av egen erfarenhet att det finns människor som är intresserade av att ta sig an hunden en längre eller kortare period. Vad de vill ha i utbyte varierar, ex. endast att kunna använda hunden till jakt eller ex. att du också står för foderkostnad och andra kostnader. Tyvärr kan jag inte hänvisa dig till någon då mitt jaktgebit är fågeljakt.

 

Om inte det funkar så återstår tyvärr endast att du säljer hunden. Om det är en bra jakthund lär det inte vara något problem. Om det är en bra jakthund så ska du endast sälja hunden inte ge bort den om det inte är en person du känner. Hundar som bortskänkes attraherar tyvärr dåligt klientel eller får folk att rygga tillbaka. Det var det rådet jag fick.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...