Hoppa till innehåll

Projekt X eller hur långsamt kan det gå projektet, rigg nr 3


Christian N

Recommended Posts

Vänner med gott minne minns hur jag under senhösten fick avtacka en god vän, en låda Sako 591 som inte längre var hälsosam att använda, skroten var nästa hållplats och med det frågan om en ersättning.

Pipan i 6,5x47L har massor med liv kvar i sig och kommer att sättas om någon gång i framtiden på en annan låda, mer om det vid ett annat tillfälle.

 

Project X kommer att handla om denna hylsa/patron för ref en vanlig 308 WIN med 168 grains kula.

 

I dagsläget har jag faktiskt allt hemma för projektet, nja nästan allt, det saknas en pipa, stocken är i posten och jag har inga coola ringar att montera optik med men utöver det så är allt på plats, rivare, hylsor, verktyg, svarv, kulor, nja just det en sak till krut saknas men det bör gå att ordna.

För att förstå epitetet, hur långsamt kan det gå så kan det anges att jag började mentalt med detta projekt under tidig vår 2013 och under våren 2013 började jag agera i sak.

 

Nåväl om man vill får man gissa annars kommer jag efterhand att fylla på här med bitar och tankar. Jag vet att Maddog uttryckt viss leda med anledning av frånvaron av projekt på grannkanalen.

 

Till nästa gång/Christian

post-810-0-90724600-1390310764_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kanske missat något, men vad snackar vi för stock? Patronerna bredvid 308:an känns bekanta  :happy: 

 

Härligt med projekt. De tar tid att planera och tid att genomföra. Tålamod krävs det i kopiösa mängder men stressar man inte så blir det som man tänkt sig!

 

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kanske missat något, men vad snackar vi för stock? Patronerna bredvid 308:an känns bekanta  :happy:

 

Härligt med projekt. De tar tid att planera och tid att genomföra. Tålamod krävs det i kopiösa mängder men stressar man inte så blir det som man tänkt sig!

 

/M

 

med 98% säkerhet säger jag mcmillan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

M-bekanta men inte helt motsvarande vad du tror! Tag en sväng förbi vapenskåpet och jämför så kommer du att återkomma med frågor. Stocken, ja det är en Irländsk variant, mer om den när den kommer hem.

 

Angående tålamod, visst är det så att det krävs, baksidan är dock den att man mentalt har lämnat projektet innan man ens har börjat, för att tänkta på nästa. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att det blir en 6,5RSAUM? *drägel*

Kolven är säkert en PSE, något nytt från de eller blir det en ETAC?

Hur som helst ett intressant projekt som ska följas :thumbsup:

Mvh

Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mats- det var för stort spel i slutstycket, vidare var det inte kostnadseffektivt att få slagstiftshålet bussat för att slippa tändhattsgenomslag, vilket jag hade återkommande under skytte. Åtgärder vidtogs i form av nytt slagstift, ny fjäder med mera men utan resultat. Sammantaget var det god natt för den lådan efter något mer än 14000 skott.

 

Joacim- gissningar kommer man nära med.

 

Det är riktigt det är en 6,54S som projektet skall kamras i, för enkelhetens skull en .30/ 7mm RSAUM som stryps till 6,5 mm. Kort om kalibern kan anges att  ur en 24 tums pipa med 130 grains kulor är det runt 6 mil till 1000 yards, eller för svenska mått 6,5 mil till 1000 meter, det är en kaliber som arbetar i ett begränsat tryck register med lång hållbarhet på hylsa och pipa.

Omformningen av hylsor kräver att halsarna svarvas, i varje fall för den rivare/spec som har köpts in så det blir inget kastande med hylsor i skog o mark eller till tävling.

6,54S skall utläsas super secret squirrell shit för den som är nyfiken, patronen är framtagen av George Gardner som förövrigt vann Sniper Cup med den i år

 

Stocken är en forum-pokal tidigare ägd av Henrik, nu senast av Big Jim, en PSE Composites för den låda som projektet bygger på, det är så vitt jag vet en allround stock från EDI. /Christian

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Joacim- gissningar kommer man nära med.

Det är riktigt det är en 6,54S som projektet skall kamras i, för enkelhetens skull en .30/ 7mm RSAUM som stryps till 6,5 mm. Kort om kalibern kan anges att ur en 24 tums pipa med 130 grains kulor är det runt 6 mil till 1000 yards, eller för svenska mått 6,5 mil till 1000 meter, det är en kaliber som arbetar i ett begränsat tryck register med lång hållbarhet på hylsa och pipa.

Omformningen av hylsor kräver att halsarna svarvas, i varje fall för den rivare/spec som har köpts in så det blir inget kastande med hylsor i skog o mark eller till tävling.

6,54S skall utläsas super secret squirrell shit för den som är nyfiken, patronen är framtagen av George Gardner som förövrigt vann Sniper Cup med den i år

Intressant!

Hur ligger den till i klassindelningen? Är det en baggis att nå klass1 med 140grs kula? Den ser ju en hel del fetare ut än 308:an och runt 48-49mm lång.

Stocken är en forum-pokal tidigare ägd av Henrik, nu senast av Big Jim, en PSE Composites för den låda som projektet bygger på, det är så vitt jag vet en allround stock från EDI. /Christian

Jasså det var du som la vantarna på den?

Kompisen var på jakt efter en allroundkolv till sin T3 - fick syn på kolven direkt den kom ut på RS - när jag så fick grönt ljus av kompisen och att den var intressant så var den såld ;)

Efter någon månad så började ju Boyds att göra kolvar för T3 och han köpte en Thumbhole tactical istället :thumbsup:

Mvh

Joacim

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

J enligt rätt samstämmiga uppgifter; 

ur en 24 tums pipa 130 grains@ 1000 m/s, 140 grains@ 940 m/s, så vad som avser prestanda så finns de där, i överflöd. En typisk laddning med H1000 krut, (ingen som har det hemma, typ massor med sådant)  om 60-61 grain till 96-98% fyllnadsgrad berättar att det är en patron som är bra mer potent än vad en 308 Win hylsa är till exempel. 

 

Jag skall hämta ut stocken senare idag från posten. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt är givetvis pipberoende men George satte tillbaka sin pipa ett par varv och fräschade till patronläget/throaten efter 2 500 skott, den sköt då fortfarande under .3 tum (förmodar 100 yards, fem skott osv) enligt uppgift, därefter sköt han ytterligare 800 skott, efter 3 300 skott hade han vunnit cupen och då pensionerade han pipan.

Så länge man inte går upp och laddar fullt ut, vilket är för hårt, potentialen är 1100 m/s+ med patronen, så klarar sig pipan tydligen förvånande väl, det handlar helt enkelt om att hålla trycket på en modest nivå.

Jag vill passa på att skriva i en passus nu att jag inte är ensam om att ta fram en pang i kalibern och att det jag återger ovan iofs är vad jag har köpt i prylväg men jag har inga egna erfarenheter, en hel drös med amrisar har gjort förarbetet och utvecklingen.

Förövrigt är min målbild för pangen som per bilden nedan, undantaget då att min rigg kommer att bära en 4-16 hennie istället, det som är avbildad är en GAP extreme hunter med en liten NF tub på. /Christian

Minst sagt imponerande att få ut såpass med liv ur pipan i de hastigheterna!

Mvh

Joacim

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja nästan så man skulle skaffat sig en egen. :P

Inte då..... lät som alldeles för mycket meck med hylspreppande och dylikt för min smak - men roligt att stå bredvid och titta på när andra faktiskt orkar att gå den vägen :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jupp så är det, för de långa passen som är så vanliga här nere i Skåne. Helt allvarligt så är detta en utsvävning, ren och skär glädje och en slags skyttelyx, som samtidigt har väldigt relevant och praktiskt användning vid jakt.

 

/Christian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ASG- jupp projektet är baserat kring ett T3 lås, enligt resonemanget, det är långt mer än tillräckligt i konstruktion, passning och funktion, det är relativt sett billigt i inköp och i övrigt har det få kända eller betydelsefulla brister.

 

Bilder kommer, typ när jag är ledig samtidigt som det är ljust ute. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Humor, mitt tidigare köksbord är inte mer, det klarade inte flytten. Men det kommer en helg nu som jag får ta och nyttja på något fördelaktigt sätt. /CHristian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alright mitt kl 9 möte är sent, så här kommer lite till av mitt sedvanliga dravel.

 

-Grunden för detta projekt är ett T3 lås för 270 WSM, dvs det blir ingen 6,5x55 som skall rivas om och erhålla en insats i slutstycksbotten, utan det är klart från början. Iom att det är ett WSM lås så kommer den något kortare SAUM hylsan att passa väl in, även med 140 grains VLD kulor förefaller det som om jag kommer att få gott om plats, detta jmfr med den rivare som köps in och de COL som framgår via Snipers hide.

 

Lådan/pangen jag hittade på blocket är med svart pipa, den kom med lite hylsor och verktyg, vilket gör att jag kan roa mig underhand här.

 

Pipan som sitter idag, en light 270 WSM kommer att sparas, jag kommer tom att göra en del insatser för att "förbättra" den, dvs se till att gänga den samt flytta de öppna riktmedlen så att de även i fortsättningen kan användas.

 

-Den nya pipan har varit beställd i snart 7 månader med en aviserad lev tid på 3 månader, :pinch:, det är Border barrels som fått beställningen, det är en 26 tums R2 profil, något mer slimmad profil, i 8,5 stigning, det är 5R räffling, det är denna del som just nu restar.

 

Jag har en beräknad vikt på pangen, på mellan 4050 gram och 5 200 gram beroende på huvudsakligen val av dämp och val av sikte/montage. Det skall bli intressant och se om jag hamnar i närheten av det.

 

Mer om specen efter hand. /CHristian 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Förövrigt är min målbild för pangen som per bilden nedan, undantaget då att min rigg kommer att bära en 4-16 hennie istället, det som är avbildad är en GAP extreme hunter med en liten NF tub på. /Christian

Satan vilken läcker bössa och vilket landskap! Stocken är ju hur snygg som helst :woot:

Blir intressant att följa detta projekt :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...