Jump to content

Jaktintresserad ungdoms tjej med en jobbig fundering

Emelie Eriksson

Recommended Posts

Emelie Eriksson

Jag har sedan liten varit fast beslutsam om att det ska bli en hundförarjägare av mig. Leva ett liknande jägarliv med jämthundar och liknade. Men ju mer jag tänker på det nu så inser jag att jag kommer aldrig våga släppa min hund för jakt pga rovdjuren vi har. Vi förlorade vår hund i år och det var bland det värsta som jag någonsin har varit med om. Så det vill jag absolut inte ska hända igen.

Det är min stora dröm att skaffa en egen "familj" som består av jämthundar men jag kommer aldrig våga släppa dem för jakt.

Det är löshundsjakt som ligger mig närmast hjärtat och kommer alltid att vara.

Hur tänker ni och hur skulle ni ha gjort i denna sits?  Skulle ni skaffa hund och skydds väst och bara hoppas att det går bra?

// En tjej som har ett jobbigt problem

Jag har gjort så att jag gör vad jag kan för att förebygga angrepp.

Jag kollar av området innan jag släpper hund, jag använder skyddsväst och sändare, jag undviker revir som tagit flera hundar och jag jagar vargarna hårt så fort jag får chansen. Jag har också bra kontakt med boende i områdena där jag jagar och även andra jägare i reviret så att vi har hyffsad koll på vart vargarna befinner sig.

I slutändan så är det alltid farligt att jaga med löshund och det är alltid för djävligt då man förlorar en hund oavsett hur man förlorar den. Man får alltid väga riskerna mot den glädje som hundjakten ger en.

• Like 2

Det är ett skit vart man än är. Uppe hos er är det vargkräken man får oroa sig för. Här nere i sörmland är det bilvägarna och tunna isar man får oroa sig för. Jag förlorar dock hällre än av mina hundar till trafiken än förlorar en av dom till vargkräken.

• Like 1
lsjonsson

Hej o välkommen hit! :smile:

Det är då tur att man bor där man bor o inte ha vargen utanför husknuten för jämnan el. i närheten.

Visst finns det en o en annan som drar förbi här men dom kommer in längre norr ut efter Torne älv o drar genom inlandet innan dom viker av neråt.

• Like 1
Emelie Eriksson

Vi tog en valp efter vår hunds död och hon har en protector väst med vargstål + taggar på ryggen. Nu har vi gjort vad vi kan för att minska risken att det händer igen..  Självklart kollar vi av områdena vi ska jaga i framöver när det blir dags för hennes del för att minska riskera än mera.

lsjonsson

Här är en bild på min vovve. Protector pro 2013 + protector neck + vargstål till båda. Det som händer händer, men nu har jag gjort vad jag kan för att han ska få göra det både husse och han älskar med så liten risk som möjligt att något ska hända.

attachicon.gifbild.JPG

Det är ju tur att man slipper dra på hunden pansarskydd för att man ska gå ut i skogen. :thumbsup:

Jag förstår er söder ut som anv. sig av detta.

Det är ju tur att man slipper dra på hunden pansarskydd för att man ska gå ut i skogen. :thumbsup:

Jag förstår er söder ut som anv. sig av detta.

Avunnas er =)

Det finns marker i norra Sverige och en möjlighet att få jobb häruppe. Det går inte att bo på en plats där man inte kan idka sina fritidsintressen och ha en livsstil som man inte trivs med. Bara att bli vargflykting och rycka upp bopålarna.

lsjonsson

Avunnas er =)

Ja, jag förstår det!

Jag säger som Nils att det är bara att du rycker bopålarna om du vill söka jobb här uppe. :thumbsup:

Bli en vargflykting! :yes:

Blir på riktigt så ledsen av att läsa sånt här. Det är såklart enkelt för mig som bor vargfritt (men delvis jagar där det också finns varg i krokarna) att rekommendera en flytt. Men kanske är det ändå det bästa/ minst dåliga alternativet. Här uppe i norr finns faktiskt gott om jaktmarker även som inflyttad. Mig tog det bara ett par samtal för att gå med i ett VVO och då äger jag inte nån mark. Rätt skapligt på jobbfronten också (beroende på vad man vill jobba med förstås). Så fundera på om en flytt ändå inte kan vara ett alternativ.

• Like 1
lsjonsson

Blir på riktigt så ledsen av att läsa sånt här. Det är såklart enkelt för mig som bor vargfritt (men delvis jagar där det också finns varg i krokarna) att rekommendera en flytt. Men kanske är det ändå det bästa/ minst dåliga alternativet. Här uppe i norr finns faktiskt gott om jaktmarker även som inflyttad. Mig tog det bara ett par samtal för att gå med i ett VVO och då äger jag inte nån mark. Rätt skapligt på jobbfronten också (beroende på vad man vill jobba med förstås). Så fundera på om en flytt ändå inte kan vara ett alternativ.

+1 :thumbsup:

En annan är ingift och jagar efter Kalixälven. :wub:

Länk till byns hemsida. http://bondersbyn.se/

Man behöver ju inte sälja det man har där man är uppfödd heller. Bara att kallställa och behålla tills vindarna vänder. Släpp inte in tyskjävlarna att ta över det också.

Emelie Eriksson

Att flytta ifrån Värmland är isåfall den sista utvägen om jag tänker på jakten.  Men det ska oerhört mycket till att det ska leda till flytt. Det är ju här jag har hela min familj så det är inte riktigt bara att flytta heller. :/ 

Inte för jag har nått speciellt och komma med, och definitivt ingen tröst. Så är väl ändå antalet rovdjursdödade hundar väldigt lågt om man jämför med trafik och vildsvinsdödade?

Väst ger inte 100% skydd, men såklart är de bättre än ingenting.

Beklagar förlusten av eran hund, är själv orolig över min ena terrier som skadats illa 2 gånger den här säsongen, trots väst.

Inte för jag har nått speciellt och komma med, och definitivt ingen tröst. Så är väl ändå antalet rovdjursdödade hundar väldigt lågt om man jämför med trafik och vildsvinsdödade?

Väst ger inte 100% skydd, men såklart är de bättre än ingenting.

Beklagar förlusten av eran hund, är själv orolig över min ena terrier som skadats illa 2 gånger den här säsongen, trots väst.

beror på vart i landet man bor, bor man i värmland så är vargdödande vanligaste orsaken till död vid jakt tillfälle. Väldigt mkt som inte blir med i statistiken. Har en hundgubbe i jaktlaget. Han är inne på sin 9onde tjt. medålder på 4år och det är då inte kråkorna, husse eller bilar som dödat dom utan varg eller lo.

• Like 1
lsjonsson

Att flytta ifrån Värmland är isåfall den sista utvägen om jag tänker på jakten.  Men det ska oerhört mycket till att det ska leda till flytt. Det är ju här jag har hela min familj så det är inte riktigt bara att flytta heller. :/ 

Nej, det är ingen rolig situation som du/ni befinner er i.  :sad:

lsjonsson

Själv gjorde jag en nystart på livet genom att dra 130 mil norr ut från Huskvarna. :thumbsup: Det ångrar jag inte en dag på. :smile:

Träffade min fru o mycket nya vänner å andra sidan så lämnade jag föräldrar o syskon i Huskvarna o en på landet mellan Trollhättan o Gbg.

Men det går ju att åka o hälsa på även om det inte blir varje år som man åker neråt el. dom kommer uppåt. :smile:

• Like 1

Se till att upprätta någon form av samarbete med boende och andra jägare i området också, håll koll på hela reviret och om du ligger inom en mil från grannrevir så även dom. Det finns många sätt att organisera sig på, FB-grupper är ett, sms eller telefonkedjor ett annat. Har man koll på vart vargarna befinner sig och hur dom rör sig så har man vunnit mycket.

• Like 1
Emelie Eriksson

Ja det finns ju massor man kan göra för att försöka och förhindra en attack igen. Tack ska ni ha för alla tips! :)

Det går ju även att flytta söderut. Kostnaden för jaktarrenden härnere är ju givetvis högre (tyvärr) men även vilttätheten.

• Like 2