Hoppa till innehåll

jakten i pengar


killer_mouse

Recommended Posts

har funderat efter en insändare i lokalblaskan på hur stora totalkostnader är jämnfört mot vinsten är på klövvilt?

 

hittar inget matnyttigt alls med min google-fu men jag förutsätter att det finns såna siffror  

 

har ni även koll på vargens kostnader och eventuella vinst +

 

har för mej att jag läste för några år sen att det var nån miljard varje år i skatteintäkter för jakten men minns inte säkert  men då var det bara intäkter inga kostnader för t,ex skogsskador och viltolyckor  

 

 

 

tack på förhand

 

fredrik

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns en bra undersökning av Mattsson, Bohman och Ericsson från 2006; kolla eftre den. Finns nog i ett par olika rapportformer. Konkluderar med att jakten omsätter 3 miljarder per år. Jag gjorde ett överslag på värdet av alla jaktarrenden i våras och landade på minst 2 miljarder.

 

Vinst? Tja... vinsterna är många, och inte lätta att kvantifiera. Att sätta ett värde på all motion är till exempel svårt.

 

Det finns de som uppskattat kostnaderna och försökt räkna av vinster mot kostnader. Exempelvis Skogsstyrelsen. De anser dock att jakten är värd lika mycket i form av upplevelser även om man bara kan skjuta hälften så mycket vilt. Någon verkar ha fått dem att tro på att vi bara vill vara ute i naturen... Vi håller inte med om det räknestycket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det nån som har räknat på hur mycket samhället sparar på att vi jägare gör eftersök i stället för att polisen , som huvudman , skulle sköta detta?

 

Har alltid tyckt att det borde vara en hel del och därmed ett bra argument.

 

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns en bra undersökning av Mattsson, Bohman och Ericsson från 2006; kolla eftre den. Finns nog i ett par olika rapportformer. Konkluderar med att jakten omsätter 3 miljarder per år. Jag gjorde ett överslag på värdet av alla jaktarrenden i våras och landade på minst 2 miljarder.

 

Vinst? Tja... vinsterna är många, och inte lätta att kvantifiera. Att sätta ett värde på all motion är till exempel svårt.

 

Det finns de som uppskattat kostnaderna och försökt räkna av vinster mot kostnader. Exempelvis Skogsstyrelsen. De anser dock att jakten är värd lika mycket i form av upplevelser även om man bara kan skjuta hälften så mycket vilt. Någon verkar ha fått dem att tro på att vi bara vill vara ute i naturen... Vi håller inte med om det räknestycket.

tack får se om jag hittar den undersökningen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...