Hoppa till innehåll

Vad väljer du för typ av kula?


Outdoorsman

Val av kultyp  

207 röster

  1. 1. Vad väljer du oftast för typ av kula för klass 1 vilt?

    • Konventionell obondad kula (ex. Alaska, Vulkan, Nosler BT, Mega)
      74
    • Bondad kula (kemiskt förenad kärna och mantel, ex. Oryx, Accubond, Scirocco, Hammerhead)
      107
    • Solid kula i koppar eller mässing (ex. Barnes X/TSX/TTSX, Naturalis)
      26
    • Gjuten blykula utan mantel
      0

  • logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Recommended Posts

Jag har inte provat de fragmenterande kopparkulorna, men personligen ser jag inte riktigt behovet för min jakt. Jag vill lika litet ha kopparbitar i köttet som blybitar; dels inbillar jag mig att de blir vassa och dels är koppar inte heller nyttigt i stora mängder. Även om det är betydligt mindre giftigt än bly. Efter att ha gått ned i vikt och upp i hastighet tycker jag skottverkan är tillräcklig med ickefragmenterande kulor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har skjutit runt 10-15 vilt (räv, rådjur, svin och hjort) med fabriksladdad Khalahari, 150gr i 308W. Jag är numera tillbaka med Megan på goda grunder. En bra kula skall döda effektivt när träffen tar där den skall, allt annat är förhandlingsbart i mitt tycke.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant MKJ,

har du någon koll på hur fragmenten sprider sig? Jo, Megan är onekligen effektiv jämfört med mycket annat...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja, äter mest bakdelskött av älg, resten ger jag bort :biggrin: Skämt åsido var det, framförallt i samband med ben inblandat, mycket renare sårkanaler och mindre blod i hinnor än vid motsvarande träff med exempelvis en Mega. Ingen kioskvältare i den berättelsen, som det förväntas. Men den höll inte måttet som allroundprojektil för mig, på tok för långa flyktsträckor med bra skott.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kalahari är ett av mina hatobjekt.  Norma tillverkar en kula för "Plains Game" för lite längre håll, den har då begåvats med BC som en kastad tegelsten på tvären.

 

I ballistiktabellen så presenteras drop i cm inte mm eller inches, det såg väl bättre ut på det viset.

 

 

Edit: I ärlighetens namn så hittade jag faktiskt någon tabell med drop i mm.

 

 

 

Raggarö

 

Tegelsten verkar va modellen som Norma designar alla sina kulor efter. En spets och en liten boattail gör så mycket, framför allt för vindavdriften och det är vindavdriften som jag tycker är viktigast att hålla nere när det gäller skott mot vilt på längre håll. Droppen kan man ju ha stenkoll på även om man så skjuter slug.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt Stalkern,

 

Nu kan man (om man är väldans snäll) till viss del förstå Norma som till stor del tillverkat jaktkulor för "1-80 meters skotthåll" då är ju inte vindavdriften så där jättestor. 

 

Jag använder av hävd inte Normas kulor eftersom jag hittar bättre och billigare kulor hos andra tillverkare, men jag gillar att klanka ner på Kalahari...... :thumbsup:

 

Kalahari dök för övrigt upp till diskussion på et Nyzeeländskt jaktforum då någon undrade om kulan skulle passa även i berg - Kulan sablades ner såsom varandes helt oduglig pga BC, det fanns dock en sak som tycktes intressant och det var fragmenteringen, men som någon nämnde; den kan vi erhålla från en kula med "normal" BC.

 

 

Raggarö

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

308 Win

InterBond 150 gr

AccuBond 165 gr

9,3x57

Oryx 232 gr

 

 

Har under hösten använt främst detta ovanstående. AccuBond har jag mest gått över till pga att mina InterBond tog slut och att de sällan gav genom skott på gris över 70-80 kg. Gillar InterBonden skarpt, bra och tydliga skott tecken och kulan håller ihop bra. AccuBonden fungerar lite som Partition den främre delen släpper medan den bakre ger djupverkan, släpper för visso en del bly, Kunde säkert kört med en traditionell Hornady InterLock med samma resultat som ABn. 

 

Lägger även till Hornady SST 150 gr i listan. Har blivit två grisar på drevjakt, knall o fall på direkten. Den kulan används annars mest till vak då man vill ha knall o fall eller iaf tydliga skott tecken! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med någon ovanstående att farten är ju viktig vid val av kula om man ska äta köttet.

i en 850m+ så anser inte jag att oryx, bst,shh,vulcan, tveksamt med typ sako hh,interbond.

i dessa farter anser jag bara bra bondade kulor gäller, NF, rhino, barnes,a-frame mm, börjar bli tveksam på woddisarna.

talar vi + 700 så funkar oryx interbond sako hh kanske woddis ,shh,interbond och ovanstående nf rhino,barnes, kanske även a-frame.

under 700 alltså 550-650 så funkar nog oryx fortfarande men vulkan o bst,woddis , även NF,barnes rhino funkar nog bra men kanske inte optimalt!

Nosler partition är en bra kula för ca 30 år sedan, den leverar bra men kanske inte topp om farten är över 850m/s.

Som sagt innan jag kör med NF och rhino o testar barnes igen i alla mina kalibrar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Emil Svensson

Tackar Mad Mike för en begriplig förklaring om bondad vs obondad kula som jag läste i en annan tråd.


 


Finner inget svar om något jag funderat på vad det gäller just olika kultyper.


 


Är slitaget på en pipa värre med bondade kulor än obondade, eller är det försumbart?


 


/PW


Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar Mad Mike för en begriplig förklaring om bondad vs obondad kula som jag läste i en annan tråd.

Finner inget svar om något jag funderat på vad det gäller just olika kultyper.

Är slitaget på en pipa värre med bondade kulor än obondade, eller är det försumbart?

/PW

Ingen skillnad på slitaget, då bondningens uppgift är att kemiskt fästa blyet mot mantelns insida.

Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Emil Svensson

Ingen skillnad på slitaget, då bondningens uppgift är att kemiskt fästa blyet mot mantelns insida.

Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk

 

Tack för snabbt svar K :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använder idag Oryx 11,7g till all jakt med min 308W.

Handladdat skall tilläggas. Har inga egentliga synpunkter på kulans egenskaper men är hemskt sugen på att prova North Fork 165gr istället. Jag vill ha en kula till all jakt och går både med hund (klövvilt), sitter på pass och pürschar allt klövvilt + björn.

Tacksam för synpunkter på mina funderingar kring val av kula.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med någon ovanstående att farten är ju viktig vid val av kula om man ska äta köttet.

i en 850m+ så anser inte jag att oryx, bst,shh,vulcan, tveksamt med typ sako hh,interbond.

i dessa farter anser jag bara bra bondade kulor gäller, NF, rhino, barnes,a-frame mm, börjar bli tveksam på woddisarna.

talar vi + 700 så funkar oryx interbond sako hh kanske woddis ,shh,interbond och ovanstående nf rhino,barnes, kanske även a-frame.

under 700 alltså 550-650 så funkar nog oryx fortfarande men vulkan o bst,woddis , även NF,barnes rhino funkar nog bra men kanske inte optimalt!

Nosler partition är en bra kula för ca 30 år sedan, den leverar bra men kanske inte topp om farten är över 850m/s.

Som sagt innan jag kör med NF och rhino o testar barnes igen i alla mina kalibrar!

 

Jag tycker du rör till det lite. Höga hastigheter = hårda bra bondade kulor. Låga hastigheter = blyspetsar, alltså mjuka kulor som tex Vulcan. Tycker gränsen för bondat går vid 800m/s ungefär. Men å andra sidan skjuter jag rådjur med obondat i nära 900m/s och det har faktiskt gått riktigt bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

.30-06 jag kör uteslutande nossler partition, tycker det är bra död, eller rättare sagt MYCKET bra död. Kanske lite mycket köttförstöring men tycker det är värt det om viltet lägger sig, det är ju inte så att man svälter om man behöver kassera ena bogen ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att bidra med något annat än subjektivt tyckande till denna tråd. Har jagat i drygt 30 år. Använt i klass 1: 6,5x55, 308 win, 30-06, 9,3x62, 358 win. Använt en herrans massa olika kulor: Norma Vulcan, Oryx; Lapua Mega, Mira; Win Silvertip; Nosler PT, BT, Accubond; Hdy Interbond, Interlock; Barnes TSX, TTSX; Speer Hot Core; Sierra Game King. Har väl i.o.f inte skjutit så supermkt högvilt, nåt 30-tal älgar, men kanske nåt 100-tal rådjur. Sen har jag hjälpt kompisar ladda med samma kulor genom åren, och sett hur de fungerat för dem. Samt, inte minst, att jag besiktat väldigt mycket skjuten älg och björn på den tiden vi veterinärer kunde få utfärdat en 'personlig viltstämpel' och besikta och stämpla skjutet vilt 'ute i fält' (EU-bestämmelser kom sedan och satte stopp för detta utmärkta förfarande). Jag kan ärligt säga att jag kan inte dra några säkra slutsatser. Statistisk signifikans är inte ens i närheten av att vara relevant. Det finns för mkt andra variabler. I 9 fall av 10 dör djuren tämligen snabbt med alla dessa kalibrar och kulor. Allt jag har har skjutit på har faktiskt hittills hamnat i frysboxen, peppar peppar ta i trä :wink:

Just nu gillar jag (alla dessa upplever jag dödar bra utan att vara alltför 'grisiga'):
6,5x55 = Norma Oryx 10,1 g.
308 win: Hdy Interbond 11,7 g.
30-06: Hdy Interbond 11,7 g. Norma Oryx 13 g. Lapua Mega 13 g.
9,3x62: Norma Oryx 15 g. Barnes TSX 16,2 g.
358 win: Norma Oryx 16,2 g. Barnes TTSX 13 g.

 

Jag röstade på kemiskt bondad :cool:

Men...till hösten ska jag pröva nåt nytt igen. Barnes TTSX 9,7 g i tämligen hög fart ur 30-06an. Blir spännande :yes:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller Partition får man ta det goda med det onda. Det har varit en absolut favoritkula när det gäller effekt, snabb död och penetration. Men det är främst splitteravgången i matvilt som gjort att jag lämnat kulan. Men det är sannerligen ingen dålig kula för det, orkar man bara pilla bort blyet så...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

.308

Sako SuperHammerhead 11,7 g (90%)

Norma Oryx 11,7 reserv

Sako Hammerhead 11,7 vid älgjakt

I nämnd ordning för nästan allt vilt.

iPad Tapatalk HD

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...