Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

• Similar Content

• hunting
      By hunting
      Hej! Sköt en tjädertupp idag och när jag tog in den så såg jag hur det började krypa i näsan/luftvägarna vid näbben. Vad kan detta vara? Är noskvalster så stora? Kan det vara någon loppa? De fanns bara vid luftvägarna.
      bifogade en film och en bild på detta. 

IMG_3955.MP4
    • Jaktnissen
      By Jaktnissen
      Har gått och funderat nu ett tag och bestämt mig för att bygga en fågelfälla för skator mm. Men vilken an de hundra olika godkända fällorna ska man välja för att få en effektiv jakt och vad ska man åtla med?.
      Tack på förhand IB
    • bondensbästavän ;)
      By bondensbästavän ;)
      Hej!
      Jag bygger just nu en duvsnurra med en skruvdragare som jag helt enkelt byggt en trälåda till så den ligger rakt upp stilla.
      Och mina frågor är:  
      1. Hur långa ska armarna vara ifrån mitten ut till duvans vingspetts?
      2. Hur snabbt ska dom snurra? 
      3.  Spelar det roll med tjockleken på armarna? (nu snackar vi max 3,5 cm vid de första 30 cm ut från mitten)
      4. Camotejp på armarna?
      5. Vad tycker ni om duvsnurror? Vad är er erfarenhet? 

• tecan03
      By tecan03
      Hej!
      Jag är en nybörjare som har börjat gro ett stort intresse för jakt. Tog jägarexamen 2011 men har bara varit med på jakt ett fåtal gånger. Jag har nyligen fått ärva en pytteliten andel utav en del av Stockholms skärgård som innehåller jakträtt. 
      Jag har en 1/432000 av Norrtälje Kallskär 1:6. "Kallskär 1:6 har en areal av 1 888 455 kvadratmeter varav 319 000 kvadratmeter mark och resten vatten. Med fastigheten följer rätt till jakt och fiske enligt lag." 
      Min fråga är ifall det bara är för mig att åka ut med båten till området och skjuta? Vilken typ av sjöfågel jagar man och under vilka tider? 

Vänliga hälsningar,

Tecan
    • anord
      By anord
      Hej alla,
      Jag heter Andreas Nord och jobbar med fåglars fysiologi och ekologi, framförallt deras anpassningar till kyla, vid Lunds universitet.

Tillsammans med en kollega utomlands håller vi nu på med ett projekt där vi vill studera variation i struktur och hållbarhet i vingfjädrar hos olika arter, och sedan utvärdera det i förhållande i förhållande till hur olika arter lever. Vi har redan samlat in prover från mer än 100 olika arter spridda över hela Europa i storlek från småfåglar till berguv, men saknar ännu mer nordliga fåglar.

Jag är därför intresserad av att få tag på fjäderprover från några olika skogshöns och ripor för detta. Det jag behöver är två vingpennor från varje fågel, och några fjädrar från fågelns buk, samt ungefärlig information om var och när fågeln är skjuten. Alternativt kan man lämna in hela vingen, och fjädrar från buken. Det tar alltså inte lång tid att samla in proverna, och dessa kan man sedan skicka till mig (jag står för porto).

Det går helt fint att samla in de här proverna från redan frysta fåglar, t.ex. i samband med att man tar ut något ur frysen till middagen. Arter av intresse är:
      Tjäder
      Orre
      Järpe
      Dalripa
      Fjällripa

Är ni intresserad av att bidraga till det här projektet, eller om det är något ni undrar över, tveka inte att ta kontakt på mail (andreas.nord@biol.lu.se) eller direkt här i forumet.

Hälsningar,
      Andreas
Sign in to follow this  
Anders Johannesson

Jakt i norra Västmanland södra Dalarna

Recommended Posts

Anders Johannesson

Undrar om någon här har erfarenhet av fågeljakt i Kloten-området eller Baggå ormdalen?

Närmare bestämt följande områden

http://www.inatur.se/sv/Jakt/Tjader/Hela-Sverige/Mellersta-Sverige/Dalarna/Smaviltjakt-Malingsbo-Kloten1/

http://www.inatur.se/sv/Jakt/Tjader/Hela-Sverige/Mellersta-Sverige/Vastmanland/Smaviltjakt-Bagga-Ormdalen1/

Skulle vara intressant att veta om nån varit där på senare tid. Men all input är av intresse.

hubler

Mycket skogsågel är det i kloten i alla fall :)

LEHD

Om jag inte minns helt tokigt så finns det något som kallas "Kloten reviret" du hamnar med andra ord mitt i vargmarker.

Anders Johannesson

Har inga problem med varg. Har nämligen ingen hund och jag tror inte risken för att jag ska bli uppäten är jättestor men tack för omtanken.

storviltsjägaren

Jag brukar jaga en del i kloten. Dock bara predatorer.

Teffek

Det är fina fågelmarker, kan nog säga att det är dom bästa markerna för skogsfågel som iaf jag har gått i. Vargarna är väluppfostrade (vi jagar rätt frekvent med hund där).

LEHD

Angående hund i Kloten så är det väl så att de vargarna som är där inte har tagit några hundar.

Som Teffek säger de är väluppfostrade.

Anders Johannesson

Var precis vad jag hade hoppats på att höra Teffek. Då låter det ju som om även en nybörjare kan få se en fågel där.

Teffek

Helt klart, var ute någon timma efter gryningen och kolla av myrarna så lär du hitta någon. T om jag lyckas hitta fågel på dom markerna och jag jagar med en hund som lyser orange och har massa reflexer på sig.

Norr om kloten har det dykt upp ett par som inte är lika väluppfostrade som klotenflocken. Dom har inte tagit några hundar men dom har förföljt hundar. Flocken däremot är såpass hårt jagade att dom drar så fort människor kommer i närheten.