Hoppa till innehåll

Poliskontroll av vapenförvaring


greyling

Recommended Posts

Vi var några som diskuterade det här med kontroll av vapenförvaringen som polisen har rätt att utföra, vilket även såklart är bra. Men det tycks som att det går isär lite kring historierna för vad folk råkar ut för i integritetshänseende. Jag har läst och FAP 551-3 från 2009 och där står det rätt uttryckligen tex:

- Att besöket ska anmälas två vekcor i förväg

- Stor hänsyn ska tas till integriteten

- Det som ska kontrolleras är att förvaringsbestämmelserna följs

 

Det har även tillkommit en lydelse och det kanske är den som orsakar förvirring och det är att "kontrollen bör av naturliga skäl även omfatta de vapen som förvaras".

 

Så till frågan: Har polisen rätt att själv leta runt i ett vapenskåp/säkerhetsskåp vid ett sådant här besök?

 

Jag är inte ute efter vad man bör göra utan vad som gäller enligt lagen. FAP är en sak, lag en annan och jag noterade att vapenägaren hade en klar åsikt i frågan, såklart....

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är som du noterat en fråga som debatterats. Lag går ju före allmänna råd så mitt stalltips är att det endast är förvaringen som får kontrolleras utan beslut om husrannsakan. Om man visar vapnen frivilligt är en annan sak, men de får inte rota runt utan ditt klartecken (eller husrannsakansbeslut då).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...