Hoppa till innehåll

Hårlag, tax.


qvarnhill

Recommended Posts

Hittade en kombination där pappa var korthårig ( :wub: ) och mamma var strävhårig!? Är det vanligt, är det OK, blandar man även långhår med än det ena, än det andra? Blandar man storlekar också?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en tax mellan sträv- och korthårig tax.

Suverän päls i skogen och en alldeles fantastisk hund både i skog och hem.

Jaktprov och eftersök gick även det mkt bra.

Men det tog många utställningar innan han fick sin tvåa...

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en tax mellan sträv- och korthårig tax.

Suverän päls i skogen och en alldeles fantastisk hund både i skog och hem.

Jaktprov och eftersök gick även det mkt bra.

Men det tog många utställningar innan han fick sin tvåa...

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Var du tvungen att rycka eller klippa pälsen eller höll den sig lagom?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är tillåtet att blanda hårlagen i Sverige, även storlekar. Men i Tyskland som räknas som rasens hemland är det inte tillåtet.

 En anledning att man gör detta är att strävhårstaxar kan få lite för mycket päls och måste trimmas ofta därför blandar man in korthår. Valpar efter en sådan kombination blir oftast korthåriga strävhår med liten mustasch och ögonbryn. Det ger lägre pris på utställning för dom är varken rastypiska korthår eller strävhår. Dock är dom lika trevliga och jaktdugliga som alla taxar är.

Fortsätter man vidare med strävhår så blir det rastypiska strävhår.

Det finns naturligtvis tillfällen då det blir annorlunda.

Man parade ett strävhår och korthår och det blev bara korthårsvalpar. Sedan fortsatte man med korthår i den linjen och det ploppade bara ut korthår men i den 10:e generationen som kom det ut ett riktigt strävhår. Så kan det gå när man blandar hårlagen.

 

Med vänlig hälsning Einar

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är tillåtet att blanda hårlagen i Sverige, även storlekar. Men i Tyskland som räknas som rasens hemland är det inte tillåtet.

 En anledning att man gör detta är att strävhårstaxar kan få lite för mycket päls och måste trimmas ofta därför blandar man in korthår. Valpar efter en sådan kombination blir oftast korthåriga strävhår med liten mustasch och ögonbryn. Det ger lägre pris på utställning för dom är varken rastypiska korthår eller strävhår. Dock är dom lika trevliga och jaktdugliga som alla taxar är.

Fortsätter man vidare med strävhår så blir det rastypiska strävhår.

Det finns naturligtvis tillfällen då det blir annorlunda.

Man parade ett strävhår och korthår och det blev bara korthårsvalpar. Sedan fortsatte man med korthår i den linjen och det ploppade bara ut korthår men i den 10:e generationen som kom det ut ett riktigt strävhår. Så kan det gå när man blandar hårlagen.

 

Med vänlig hälsning Einar

Tack för ett bra svar Einar! Å du, jag håller också på Elfsborg av nå'n outgrundlig anledning sedan gott och väl 40 år!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var du tvungen att rycka eller klippa pälsen eller höll den sig lagom?

Jag skulle snarare kalla det att putsa till lite här och var. Till saken hör att det fanns en helt släthårig hane i kullen. Tyvärr fick Zimba diskbråck vid fem års ålder och fick tas bort allt för tidigt...

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Tyvärr fick Zimba diskbråck vid fem års ålder och fick tas bort allt för tidigt...

Skickat från min C6903 via Tapatalk

:sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:sad:

Och vad som än värre är att imorgon ska vi ta nya prover Nisse (basset fauve) för pancreatit (kronisk bukspottkörtelinflammation).

Är det fortfarande höga värden är det nog kört för honom med

3,5 år gammal och både jakt och viltspårchampion.... Det finns ingen rättvisa...:'(

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och vad som än värre är att imorgon ska vi ta nya prover Nisse (basset fauve) för pancreatit (kronisk bukspottkörtelinflammation).

Är det fortfarande höga värden är det nog kört för honom med

3,5 år gammal och både jakt och viltspårchampion.... Det finns ingen rättvisa...:'(

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Jamen...  :sad:  :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittade en kombination där pappa var korthårig ( :wub: ) och mamma var strävhårig!? Är det vanligt, är det OK, blandar man även långhår med än det ena, än det andra? Blandar man storlekar också?

Det förekommer då och då att man blandar hårlagen. Långhår har jag inte hört att någon parat med men det förekommer nog det med. 

Bara så du vet. Korthåriga är INTE sämre jakthundar än strävhåriga. Även om många påstår det. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det förekommer då och då att man blandar hårlagen. Långhår har jag inte hört att någon parat med men det förekommer nog det med. 

Bara så du vet. Korthåriga är INTE sämre jakthundar än strävhåriga. Även om många påstår det. 

öh va??? jag har aldrig hört nån påstå att strvh är bättre jakthundar än korthår men fan så ofta tvärsom så det är nästan så jag ska be om källor så jag bara får höra det iaf engång

 

iofs konstigt då i mitt område finns nästan bara finns strvh  men skit detsamma dom är lika dugliga iom är aveln som styr om mängden bra jakhundar i varje hårlag  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Bara så du vet. Korthåriga är INTE sämre jakthundar än strävhåriga. Även om många påstår det. 

Det enda rykte jag hört är att korthåren kan vara lite mer mentalt vassa än strävhåren...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det enda rykte jag hört är att korthåren kan vara lite mer mentalt vassa än strävhåren...

 

Har tidigare talats om att korthåren har haft större rovdjursskärpa än strävhåren, vet inte om det stämmer, men om det gör det så beror det kanske på ett större intresse för grytjakt hos vissa uppfödare av korthår jämfört med strävhår.

 

MVH

Alias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Bara så du vet. Korthåriga är INTE sämre jakthundar än strävhåriga. Även om många påstår det. 

Det är väl jag som fått höra det några gånger från strävhårsägare, dom brukar säga att det ska vara strävhårigt för att räknas som en riktig jakthund. Mest för att gnabbas antar jag.

 

Mentalt vassa vet jag inte om mina är men bytesmedvetna är dom. men fullständigt ofarliga vid viltet, bara att gå fram och koppla.

 

Jag var med som hundförargäst hos ett jaktlag med mina taxar. en äldre jägare sköt ett rådjur och efter en liten stund säger han på radion "Det var väldigt vad taxen luggar,är du långt bort?"

 

Han levde i den gamla tron om taxar. Dom skäller och bits konstant.

 

Lägger in två "håriga" bilder på bägge taxarna 

post-10445-0-76972900-1391627291_thumb.jpost-10445-0-70292000-1391627280_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...