Hoppa till innehåll

Regler för hundar på annans mark?


BoB

Recommended Posts

Hej, blev lite fundersam kring vilka regler som gäller, men ni kan säkert hjälpa mig - om en främmande person kommer körande, parkerar och släpper två hundar uppe i hagarna som är del av den jaktmark jag arrenderar, kan jag hävda några rättigheter? De springer fritt och är alltså inte inom 'koppelavstånd' från ägaren. Nu såg jag inte exakt vad det var för hundar, men kanske en golden och en labbe eller något liknande, så ägaren kommer troligen att hävda att de absolut inte förföljer vilt i en ev diskussion. Skulle förvåna mig mycket om de har inhämtat tillstånd av markägaren, om det är en faktor.

Är det den 1 mars som gäller för att jag ska kunna ställa krav att de måste vara kopplade?

 

Många gånger står det rådjur åt det hållet, så jag är försiktig när jag är där med mina egna hundar, men det förstör också möjligheten om jag hade tänkt gå upp och locka räv t ex.

 

/Bosse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Först är det som du anger 1 mars- 20 aug som det gäller koppeltvång, sen är det tvånget samma sak som snöre till hunden eller kontroll som motsvarar det, det är de allmänna kraven.

I andra hand är det att jaga att släppa hund, dvs man måste ha jakträtt för att göra det, att störa, söka efter eller på annat sätt ofreda vilt är att jaga, så det är jaktbrott att släppa hundarna oaktat om de aktivt jagar eller bara skrämmer rådjuren/övrigt vilt. Finns utrymme för att göra anmälan om jaktbrott om man så känner för det.

 

Fnula på det och bestäm dig för åtgärder.

 

Jag hade förmodligen lagt ut en för mänskliga ögon väl maskerad hög med slaktrester, noga förruttnade för hundarna att rulla sig i, inte djurens fel men väl ett sätt att förmå ägaren att byta plats eller handlingssätt. /CHristian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår TS känsla. Rätt ofta mitt smygjagande kan bli förstört av andra som släpper lös sina jyckar. Å andra sidan kan det mycket väl röra sig om att den andra hundägaren helt enkelt inte vet bättre och jag skulle nog rekommendera att först försöka prata med personen, antingen på plats eller genom att reg.nr på bilen och ringa. Förklara bara att den förstör din jakt, alternativt stör vilt, och att det inte är ok. De flesta (iaf de jag pratat med) brukar lyssna på det. Kanske finns det andra lämpligare platser i närheten för hundägaren att motionera sina hundar på? Att anmäla känns som en sista utväg. Många tror att allemansrätten per automatik innebär att man kan släppa sina hundar utom kontroll på annans mark så länge koppeltvång inte råder, så det är nog ofta (medvetna) missuppfattningar som ligger bakom. Ett påpekande brukar då lösa problemet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade förmodligen lagt ut en för mänskliga ögon väl maskerad hög med slaktrester, noga förruttnade för hundarna att rulla sig i, inte djurens fel men väl ett sätt att förmå ägaren att byta plats eller handlingssätt.

Mycket kreativt :thumbsup: ! Och tack för fakta... borde kunna referera till störande av vilt, om inte annat, redan nu.

 

 först försöka prata med personen, antingen på plats eller genom att reg.nr på bilen och ringa.

Självklart är det rätt sätt, ville bara försäkra mig om att jag hade torrt på fötterna om regelverket först. Tyvärr är min erfarenhet dock att det ofta blir försvarsställning från vederbörande vid tillsägning...

 

Vid det aktuella tillfället häromdagen skyndade jag mig hem med mina hundar, hämtade hagelpangen och gick ut på stubben en halv kilometer därifrån - tyckte mig se ett par virtuella kråkor, så jag brände av några skott i luften. Önskad respons erhölls, genom att bilen strax rullade tillbaka från marken, då har jag åtminstone gjort personen medveten om att jakt utövas på området. Men om det blir någon nästa gång, ska jag försöka få tag på hundägaren och prata.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmm.

Det står väl så att du ska sådan kontroll på din hund så att du snarast kan avbryta om din hund förföljer/stör vilt. Gäller hela året, om inte du har jakträtt marken och hunden förföljer lovligt vilt.

Från första Mars ska du ha sådan kontroll på hunden att den inte kan förfölja/störa vilt.

 

1 Förklara vad som gäller.

2 Funkar inte 1 testa med som Chris föreslår eller lägg ut hästskit eller något. Det brukar nästan alla hundar gilla.

3 Anmäl, eller försök fånga in hundarna och skjutsa till polisen så ägaren får lösa ut dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Praktiska problem har mer ofta än annars praktiska lösningar, jag tror inte alltid att det går att med ord ändra andras beteenden men att det nästan alltid finns sätt att göra det på, bara man tänker efter lite. /Christian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dock tillåter allemansrätten att en flanör går med hundarna i koppel över din mark. Men om dom stör din verksamhet är dom skyldiga att avlägsna sig.

Där kan det vara bättre att föra en dialog om att du nyttjar marken till jakt lite nu och då. Men att dom är välkomna att rasta sina hundar om dom ringer först så du kan antingen neka för du ska jaga då, eller hänvisa till ett område på marken där dom inte stör.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gör som jag! eller nästan

Säg att du har haft några rävar med skabb och din hund fått det. detta i kombination med att hänga upp en död eller som Christian N strategisk ränta

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj, inser hur lyckligt lottad jag verkar vara. Jag har aldrig behövt ta till några skabbhistorier eller åtla sällskapshundar. Men om det behövs, why not. Min poäng var mest att ibland (och då oftast i mitt fall) brukar det gå att samsas rätt bra om man bara snackar lite. Men så finns det på min mark rätt stora spångade strövområden där det ändå mest lever korp så där jagar jag ju inte, där kan de släppa sina jyckar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej, blev lite fundersam kring vilka regler som gäller, men ni kan säkert hjälpa mig - om en främmande person kommer körande, parkerar och släpper två hundar uppe i hagarna som är del av den jaktmark jag arrenderar, kan jag hävda några rättigheter? De springer fritt och är alltså inte inom 'koppelavstånd' från ägaren. Nu såg jag inte exakt vad det var för hundar, men kanske en golden och en labbe eller något liknande, så ägaren kommer troligen att hävda att de absolut inte förföljer vilt i en ev diskussion. Skulle förvåna mig mycket om de har inhämtat tillstånd av markägaren, om det är en faktor.

Är det den 1 mars som gäller för att jag ska kunna ställa krav att de måste vara kopplade?

 

Många gånger står det rådjur åt det hållet, så jag är försiktig när jag är där med mina egna hundar, men det förstör också möjligheten om jag hade tänkt gå upp och locka räv t ex.

 

/Bosse

Hundar SKA alltid vara under kontrollerad uppsikt. Det finns inget tråkigare än hundar ( sällskap eller jakt) som "motionerar" sig själva. Sedan om man är markägare eller ej så är det en riktigt urusel ursäkt. Vi har alla en skyldighet som hundägare att hunden inte förföljer vilt om inte det gäller jakt, och även här gäller gäller regler och lagar. Stör människor/ hundar din jakt??? Gör alla som  utnyttjar allemansrätten en god tjänst,  sätt upp skyltar "Jakt pågår". Det finns inget så tåkigt än att se en surmulen jäkel sitta och mumla besvärjelser. Sedan att skylt-skammen/arna sitter uppe från 1 augusti- 15 mars. So what? Du har ju talat om vad som gäller. Det är få som kan räkna sig som Saida kunde, att sia sig in i framtiden. Jagar du??Tala om det...  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gick händelser lite i förväg.

Förutsatte att du pratat med vederbörande innan och försökt haft en dialog.

Har en granne som inte förstår piken med "varsågod här får du ett koppel så du inte saknar"

Och fick till svar att han inte behöver något koppel.

-jo din hund springer hos mej på kvällarna

-jaha det var väl kärringen som släppte ut henne.......

Då blir man jäkligt trött!

 

NU fattar han efter ett par strategiska drag, skott i natten, skabbräv osv....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi hade händelse med en vinthund som jagade en Fjoling över ett stup förra året.

Gubben hade två lösa hundar varav den andra hunden hittade en älg levande med bruten rygg och han fattade ändå inte sammanhanget  :blink:

När vi pratade med honom så jagade inte hans hundar vilt utom att de lekte lite med rådjur.

Först när vi spred ut att hans hundar hade jagat ihjäl älgen så var han snabb med att koppla. j-vla nöt!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Massor men jag/vi tar ansvar för det och har insikt i det ansvar som följer med att ha hund. /Christian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

Hej, hade en liknande situation nu på bock jakten 17 aug.
Efter uppmaningen att koppla hunden och inte gå på åkern ( hunden drev runt efter harar, vilket han förnekade.....) sa han att han går vart fan han vill. ?

att koppeltvång råder är solklart men får man gå och rasta hund på jordbruks åker? Är bara vall iof men ser att han nog gått där förut då det är en stig runt åkern. 
 

ser att tråden är lite gammal men men :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Kravv sa:

Hej, hade en liknande situation nu på bock jakten 17 aug.
Efter uppmaningen att koppla hunden och inte gå på åkern ( hunden drev runt efter harar, vilket han förnekade.....) sa han att han går vart fan han vill. ?

att koppeltvång råder är solklart men får man gå och rasta hund på jordbruks åker? Är bara vall iof men ser att han nog gått där förut då det är en stig runt åkern. 
 

ser att tråden är lite gammal men men :)

Att rasta hunden på vall med växande gröda är inte ok dessutom gäller fortfarande koppeltvång. 

From 16/8 är stöthundsjakten lovlig om hunden ej förföljer vilt. Sen att det inte är nåt "stötvilt" (harar, fältfågel osv) som är lovligt gör att man bara kan träna egentligen. MEN då ska man ha tillstånd eller jakträtten 

M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den största delen ang. allemansrätten är ju att man inte skall förstöra/störa.

Gå över en växande åker är definitivt att förstöra. En vall kanske inte blir förstörd men man kan ju inte veta när den skall slås! Men han stör ju i vilket fall jakträttsinnehavaren under jakt, så om du har jakträtt och han stör så skall du kunna uppmana honom att gå!

//Danielj
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...