Hoppa till innehåll

Skyddsjakt på kråkfågel.


Per Gustafsson

Recommended Posts

Jag vart uppringd av bonden som dels arrenderar våran mark men även har granngården. Han undrade om jag kunde hjälpa dom att skjuta kråkfågel i närheten av gården då dessa pickar hål på deras rundbalar och silokorvar. Jag ställde givetvis upp och efter att ha kontaktat jaktlaget som har jakten på grannmarken o kollat med dom så det var okej så åkte jag dit. Jag sköt 3 på kanske 30minuter som jag var där. Innan jag åkte därifrån så frågade bonden hur mkt jag vill ha för o hjälpa dom med detta. Jag sa att jag vet inte vad det kan vara värt o lovade att kolla upp detta.

Så nu är min fråga vad man kan ta för varje kråkfågel man skjuter på skyddsjakt?

Det ska inte vara något överpris utan mest en rimlig ersättning som täcker skotten, dieseln fram o tillbaka o lite till.

Hoppas någon här kan ge mig en indikation på vad som är lämpligt.

Mvh:Per

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vart uppringd av bonden som dels arrenderar våran mark men även har granngården. Han undrade om jag kunde hjälpa dom att skjuta kråkfågel i närheten av gården då dessa pickar hål på deras rundbalar och silokorvar. Jag ställde givetvis upp och efter att ha kontaktat jaktlaget som har jakten på grannmarken o kollat med dom så det var okej så åkte jag dit. Jag sköt 3 på kanske 30minuter som jag var där. Innan jag åkte därifrån så frågade bonden hur mkt jag vill ha för o hjälpa dom med detta. Jag sa att jag vet inte vad det kan vara värt o lovade att kolla upp detta.

Så nu är min fråga vad man kan ta för varje kråkfågel man skjuter på skyddsjakt?

Det ska inte vara något överpris utan mest en rimlig ersättning som täcker skotten, dieseln fram o tillbaka o lite till.

Hoppas någon här kan ge mig en indikation på vad som är lämpligt.

Mvh:Per

Du har la svaret i din egna text fast dock lite dolt ;) vad kostar din ammo? vad drar bilen/mil..räkna ut sen är det klart :)..kul iaf med sådana erbjudanden :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte mest om det finns några rekommendationer. Typ 20kr/st.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur många skott per fågel? :)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Idag var det ett på var 2 17hmr o 1 gyttorp 6a :P men det kan ju snart rasa iväg om det går dåligt :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du skall tänka tid, mil och skott,

 

3 kr smällen, enkelt räknat, 20 kr milen för soppan/bil och sedan blir det valfritt, jag hade lovat bonden att komma när han kallar mot 50 kr vändan, minst 1 timma på plats. Om dealen är den att det mer handlar om din "jaktlust" som måste ut mot viss ersättning får du pruta dig själv efter hand.

 

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alldeles utmärkt idé med balarna.

 

Jag tar 5 kr/st + 15kr/milen då jag skyddsjagar kråkfågel, mås och duva. Ska man effektivt skydda balarna så bör man vara där minst 2-3 ggr/vecka för att dom ska hålla sig undan så det blir en del arbete även om man tycker det är kul.

 

Det man ska komma ihåg är ju också att vill du bara vara där när du själv vill ut och jaga så ska du inte ta betalt tycker jag, tar man betalt så tar man också på sig ett ansvar att se till så jobbet blir väl utfört.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brukar äska lite medel för soppan, några gårdar där det blir mycket skytte så kan jag be om och få bidrag för plugg men det är inte så vanligt. Som sagt, går på nöjeskontot. Såna här jobb är ju lite roliga, man kan passa på att bjuda in ett fåtal betrodda vänner och ha rätt trevligt faktiskt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte samma drag häruppe som er i söder men visst blir det en del. Numer

skänks de flesta fåglarna till diverse folk jag känner.

Behållningen av det är mer värt för mig  än slantarna jag tjänar vid försäljning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar sätta upp sånt på nöjeskontot.. men om han tvunget vill betala nåt så är ju nån form av foder (nån bal till vintern, eller lite spannmål till fasanerna) det som brukar vara lättast att administrera och komma överens om. Av nån anledning är det lättare att komma överens om ett par hundra kilo spannmål (värt 500) än om 200 kr betalt i handen..  :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart 12 igår. Men idag går det inge bra! De sitter på runt 100m o det blåser rejält så vindavdriften med 17hmr gör det hela svårt. Fått 3 men bommat närmre det dubbla.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Bara en fråga om kaliber, kan du inte plocka dom på ett säkert sätt med 6,5'an? :thumbsup:

Kan bli jobbigt om de ligger än sten bakom kråkan. Lätt att de går fel när man skjuter på öppna fält
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...