Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Rickardsson

Skyddsjakt på vildsvin 16/2-15/4

Recommended Posts

Rickardsson

Hej, jag bedriver en del skyddsjakt på vildsvin på jordbruksmark och försöker läsa på så gott det går.
När man läser jakttiderna för vildsvin står följande med.

2. Beträffande skyddsjakt (på enskilds initiativ)

Vildsvin (och många andra arter)... 1 juli-den 30 juni.

1. i en anläggning för att där förhindra skada eller annan olägenhet.

2. på mark med jordbruksgrödor eller som används till yrkesmässig trädgårdsodling om djuren där orsakar skada på grödor och odling.

3.om jakten sker på särskilt uppdrag av den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet.

Nu är det ju snart fredningstid för vildsvin äldre än året men i texten nämns ingenting om åldersbegränsningar vid skyddsjakt så jag undrar följande.

Är alla vildsvin oavsett ålder okej att skjuta året runt om dom gör skada på grödor t ex höstsådd vete eller vall?

Mr Fiberclass

Nja inte bara om de gör skada, de får endast jagas "på mark med jordbruksgrödor". De ska alltså vara ute på åkern där de gör skada och inte i skogen. Sedan är det ju en annan sak att det är kontraproduktivt att skjuta en spendragen sugga då, samt att det kan vara brott mot 27 § JL som säger att jakten ska bedrivas så att viltet inte orsakas onödigt lidande (i detta fall kultingar som blir övergivna).

Rickardsson

Ok, Om dom befinner sig på åker med gröda som dom gör skada på så är det bara att skjuta oavsett ålder på grisen.
Suggor får självklart gå då jag gärna har gris på marken men vill minimera skadorna.
Tack för svar.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...