Hoppa till innehåll

lodjurs jakten 2014


Foffe

Recommended Posts

Snart är det återigen dags för lodjursjakt. tyvär så är den ju stoppad i vissa delar av vårat land. JAg hoppas att vi ska ha en gemensam lodjursjakt som förra året i byn. Det var trevligt blev inte lodjur men en räv blev det.

Så här kan vi tippsa varandra om bra knep och annat smått o gott. Vi har bra med snö nu så det kan bli bra.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stoppat här i värmland. Fattar inte hur fan de tänker som beslutar detta..

Dom har nog inte tänkt alls
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är de någon som behöver passkytt är jag frivillig att åka upp! Har en unghund som gärna testa med men väldigt oerfarhen så säkrare ni har hund!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hur säkra och noggranna är dom där inventeringarna? Skulle vilja syna att de bara finns 11 föryngringar i hela länet...

inventeringar? Det är väl att dom åker ut och tittar när folk ringt och sagt dom sett lo eller sett spår. Här i kronoberg skulle vi få lo jakt när de va 5 föryngringar vi är nog uppe i det dubbla men ingen vet? För dom lägger allt i händerna på att folk ska ringa till dom så dom kan kvalitetsäkra spåret.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och här finns en hund om någon behöver till lojakten. Här hemma blev det inställt, tråkigt som fan då vi har koll på 4 st lodjur inom området vi skulle jagat i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste gå in å försvara dom lite här!

I Västerbotten gör dom en korrekt inventering,med dom resurser dom har.

Dom kör mycket skoter, samt att det är inte lättinventerat! Inte i den västra delen av länet iaf. Vet inte hur lon beter sig söderut, men här där det kanske är mindre mat nu under vintern så kan dom trycka i ett berg flera veckor! Har sett det själv.

Och det HAR blivit mindre lo senaste åren.

Sitter å kurkar runt på skoter en del själv, och det är ett bra tag sedan jag såg spår efter föryngring!

Okej då stämmer det säkert, dom gör säkert en helt rätt inventering men jag tror fortfarande att det finns mer föryngringar men jag kan förstå att de absolut inte är lätt. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste gå in å försvara dom lite här!

I Västerbotten gör dom en korrekt inventering,med dom resurser dom har.

Dom kör mycket skoter, samt att det är inte lättinventerat! Inte i den västra delen av länet iaf. Vet inte hur lon beter sig söderut, men här där det kanske är mindre mat nu under vintern så kan dom trycka i ett berg flera veckor! Har sett det själv.

Och det HAR blivit mindre lo senaste åren.

Sitter å kurkar runt på skoter en del själv, och det är ett bra tag sedan jag såg spår efter föryngring!

 

Jag måste nog hålla med här. Vad jag förstår, så är det i huvudsak samebyarna som ansvarar för inventeringarna i Västerbotten och Norrbotten och dom är nog väldigt måna om att lokalisera alla föryngringar eftersom att deras ersättningar baseras på det. Jag skulle nog tro att vi har ganska bra inventeringar här uppe.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

JAg har inte så stort förtroende för Länstyrelsen i Västerbotten. tycker de som jobbar där inte riktigt ha så bra koll på viltet i länet. Men det skulle va intresant och få en förklaraing av SJF i Västerbotten varför dom säger att det ska fällas 25 Lodjur i AC län.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilket skämt 6 Lodjur får fällas i Västerbotten. 2 vid kusten 4 i Inlandet.Känns som att det är knappt någon vits att ge sig ut o jaga Lodjur iår.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får för mig att det är hyfsat med vuxna lo men vet bara om en föryngring..tror mycket resurser gått åt varg kräken dock,vet inåt landet har inte en grupp fått särskilja eller säkra föryngringar då personal brist rådde samt dåliga förhållande...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Då var Lodjursjakten äver i Västerbottens kust land ett lodjur finns kvar att fälla i västerbottens inland.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

JAg har inte så stort förtroende för Länstyrelsen i Västerbotten. tycker de som jobbar där inte riktigt ha så bra koll på viltet i länet. Men det skulle va intresant och få en förklaraing av SJF i Västerbotten varför dom säger att det ska fällas 25 Lodjur i AC län.

 

Vet inte om det förklarar, men så här såg SJF förslag till LS ut. http://krets.jagareforbundet.se/umea/files/2013/08/Lof%C3%B6rslag-AC_2014.pdf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slut på all lodjursjakt i Västerbotten då

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...