Hoppa till innehåll

Strängbyte


danne p

Recommended Posts

Hej,har en fråga om när man bör byta sträng.Ska man göra det efter ett visst antal pilar och isf hur många eller slits strängen av tidens tand och bör bytas efter en viss tid oavsett hur många pilar som släpps?

Eller byter man när den börjar se sliten ut?

Tacksam för svar från detta kunniga och trevliga forum.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En viss småfransning kan man tåla. Särskilt om strängen ser ok ut efter vaxning. Går någon "tråd" av eller att den ser fransig ut trots vax då är det dax för en ny.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag byter numera sträng ungefär vartannat år eftersom jag inte skjuter lika mycket som jag gjorde för 10 år sedan. Annars byter jag sträng inför en jaktresa och har den andra som reserv. Inskjuten och klar liksom. =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skjuter recurve men jagar inte med den. Jag brukar byta när det finns en risk att kardelerna börjar gå av = strängen börjar bli för fransig. 
Detta tar nog ett bra tag i alla fall med min båge. Med compound kan det nog gå lite snabbare då strängen är i kontakt med lite mera delar av bågen och har lite mera snärt i lemmarna. 

När strängen ser ut som en piprensare är det nog dax att börja tänka på ny sträng :) Eller om man hittar något annat fel på den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan vara bra kolla om det synkar med sträng och kablar så att det inte har börjat sträcka på sig.

Det kan vara en indikation på att någonting är fel.

Men det finns nog ingen generell regel som säger när man behöver byta.

Bra koll och vaxa regelbundet så har man väl gjort vad man kan.

 

 

Leif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...