Hoppa till innehåll

Från vilken bil kommer fälgen?


Jabbe

Recommended Posts

Vänder mig till er som en sista utväg!

Vi har en "Grålle" som älgdragare i jaktlaget där orginalfälgarna är utbytta till följande. Frågan är nu "bara" vad är det för fälg? Vi körde punktering under helgen som var, vi var då mitt ute i ingenstans och hade en älg på släp, bara att köra fram till väg med andra ord. Fälgen blev illa åtgången och vi behöver nu en ny (samt en reserv). Helgens jakt är i fara för hela laget så jag behöver verkligen hjälp. Har varit på bilskroten samt hos den lokala däckfirman men ingen vet.

Det står inget stämplat på fälgen men den är 15 tum och det sitter ett 185-däck på. Centrumhålet är 80mm och fyra bultar med 130mm diameters "bultradie".

OBS! det är alltså inte en "Grålle" orginalfälg utan taget från en vanlig personbil av modell äldre.....

Någon som vet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kollade Bubblan men där stämde inte centrumhålet, är dock osäker på årsmodellen men det var mycket större på Bubblan som jag kollade på. Kan vara att bultcirkeln funkar men den får inget stöd i centrum utan hänger bara på bultarna i så fall. Iom. att bultarna inte är orginal utan "ditborrade" och svetsade så känner jag att jag skulle vilja ha stöd för fälgen i centrum också.

Jag har ett svagt minne av en äldre kombimodell av folkvagn som fanns på 70-talet (1500???), kan det vara från en sån?

Jag har ägnat en del av eftermiddagen åt plåtslageri så fälgen är nu i anständigt skick, det kommer att sättas ett däck med slang på den i morgon så helgen är förhoppningsvis säkrad till jakt. Hade dock varit skönt att ha ett extra däck liggande om man skulle få punktering igen. Det är ju inte alltid så bra underlag när man ska ut i skogen och hämta älgarna så det kunde vara skönt att ha ett reservdäck liggande i förrådet på jaktmarken.

Jag försöker hitta en bubbla efter årsmodell -66 så får vi se....

Det är inte så viktigt att navhålet är rätt för det går att ta upp.

Visst går det att svarva upp centrumhålet men nog vore det trevligt om man hittade rätt fälg direkt och slippa att mickla med svarv, frågan är bara från vilken bilmodell den kommer.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ingen fara för bultarna ska kunna ta all last.

Visst ska dom det, om det nu var så att det var orginalbultarna som satt där men som jag skrev så är det ju så att bultarna som sitter där inte är orginal utan "ditborrade" m12:or med kapad skalle och därefter är "hemsvetsade" på plats... Känns nog bäst om jag hittar "rätt" fälgar trots allt..  Har fått tips på "Bubbla" efter -66 eller Volksvagen Variant och har satt en spanare på det tipset, vi får se vad det mynnar ut i.

Jakt blir det i alla fall då fälgen blev så pass efter plåtknackningen att det förmodligen går att lösa med nytt (läs bättre begagnat) däck och innerslang.

Balanseringen blir det nog lite si och så med men det är kanske "skitsamma" då vi ändå har kedjor på bakdäcken ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst blev i dag ägare till två fina folkafälgar 4X130 och 80mm:s centrumhål. Fick ett par halvhyfsade däck med slang monterade för en symbolisk summa så nu kan man köra punktering "utan att det gör något".

Ordningen är återställd och bäva månde älgarna för i helgen ska det jagas älg!

Tack för all hjälp, det är lättare att leta när man vet vad man ska söka efter :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...