Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

• Similar Content

• seved
      By seved
      På bänken nu.  
      3 Blackwidovs 
      1 Tanto huggare 
      4 hunters
      O 3 Cleaners igen. 

• seved
      By seved
      Äntligen är den klar.  Min nyaste modell.  Jag kallar den High tec scandi.  
      Bladet är gjort i CPMD2CM med skaft i Micarta och G10. Med läder slida. 

• jenotsuns1
      By jenotsuns1
      Här är bilder på knivar jag gjort i höst:

• Christian N
      By Christian N
      Jag tycker mycket på tuben kan vara pretto, dessa två killar är dock både roliga och informativa. C 
    • selektha
      By selektha
      Hej,

Har gjort ett par knivar under de senaste åren och tänkte att jag skapar en tråd här med de jag håller på med för närvarande.

Gårdagen resulterade i följande kniv som nu bara saknar en slida.

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
UngJägarn

Tips på knivar

Recommended Posts

UngJägarn

Halloj är i knivköpar tankar...

Har länge veljat ha en fällkniven F1. För den värkar ju var en riktigt bra allround kniv. Sen vill man ju stödja Boden företaget :D

1 Men har hört att fällknivens zytel slidor inte är bra, stämmer det??

2 Sen hur stor skillnad är det mellan 3G stålet o fällknivens vanliga?

3 Fällknivens stål har ja fattat att det är väldigt hårt så ska man köpa deras diamant bryne el räcker ett vanligt?

4 Sen vad är det för skillnad på kolstål o rostfritt?? Har fattat att båda stålen börjar kan börja rosta.

Har nu hittat karesuandokniven räven special som ja vart sugen på.. Ja hittar inte så mkt fakta om karesuandokniven så skriv gjärna va ni tycker om dom också.

Kommer säkert komma på fler frågor..

Älgflugornas Herre

Allmänt:

Det finns i princip inget rostfritt stål, det är bättre att tänka på det som rosttrögt. Många moderna kolstålsknivar är pulverlackade, så det enda man behöver sköta lite extra är ofta eggen.

Köp ett diamantbryne, du kommer aldrig att ångra dig. Claes Ohlsson säljer Skelefteföretaget Dinaova Lapstpones brynen, de är bra och prisvärda.

Karesuandokniven:

Är ett av två större knivföretag som fortfarande har tillverkningen i Sverige, det andra är Frost. Just modell räven special har jag ingen erfarenhet av, däremot testade jag "överlevare" och en stickkniv härom året. Här kan du läsa vad jag tyckte om dem:

http://lipoptena.blogspot.se/2013/08/test-och-utvardering-karesuandokniven.html

http://lipoptena.blogspot.se/2013/11/test-och-utvardering-karesuandokniven.html

Jag tycker att Karesuandokniven gör riktigt bra och intressanta knivar av klassiskt snitt. Möjligen kan man ha synpunkter på slidornas utformning då jag mer än en gång varit med om att kniven glidit ur slidan, t.ex. när jag suttit i bilen eller legat på rygg och latat mig med fötterna på en stubbe.

Andra intressanta svenska knivar:

Eka är på gång med en riktigt intressant kniv nu. Kan vara ett alternativ till F1 faktiskt. Nordic W12 heter den och den kommer till sommaren, kommer väl att kosta marginellt mindre än F1. Ser ut såhär:

f14c7a57392e2137d699dc042225d475.jpg

F1:

Personligen tycker jag att F1-ans zytellskida ser ut som skit men funkar helt ok. Att sy en egen i läder är enkelt, men det finns ju andra intressanta material att fixa knivskidor i, t.ex. kydex.

Jag har ingen erfarenhet av 3G stålet utan bara det vanliga laminerade VG10. Det är hårt nog om man säger så.

Andra alternativ:

Är t.ex. att prata med Seved eller någon av de andra knivmakarna här på forat. De kan ju fixa en kniv enligt din spec för samma peng som en F1. Då får du en unik kniv.

Kinakopierade F1-or oavsett om de säljs under namnet F1 eller något annat konstigt där man plockat bort vokalerna ur ordet kniv bör undvikas. Dels rent moraliskt och dels kvalitetsmässigt, här ser du varför: http://lipoptena.blogspot.se/2013/11/syns-inte-finns-inte-om-kinakopiors.html

Min personliga knivfavorit när man pratar knivar i F1s prisklass är annars ESEE 3, här är en recension på en sådan: http://lipoptena.blogspot.se/2013/11/test-utvardering-esee-3.html

fredrikl

Kolla in www.manufaktursmide.se

Han tillverkar riktigt fina knivar.

UngJägarn

Allmänt:

Det finns i princip inget rostfritt stål, det är bättre att tänka på det som rosttrögt. Många moderna kolstålsknivar är pulverlackade, så det enda man behöver sköta lite extra är ofta eggen.

Köp ett diamantbryne, du kommer aldrig att ångra dig. Claes Ohlsson säljer Skelefteföretaget Dinaova Lapstpones brynen, de är bra och prisvärda.

Karesuandokniven:

Är ett av två större knivföretag som fortfarande har tillverkningen i Sverige, det andra är Frost. Just modell räven special har jag ingen erfarenhet av, däremot testade jag "överlevare" och en stickkniv härom året. Här kan du läsa vad jag tyckte om dem:

http://lipoptena.blogspot.se/2013/08/test-och-utvardering-karesuandokniven.html

http://lipoptena.blogspot.se/2013/11/test-och-utvardering-karesuandokniven.html

Jag tycker att Karesuandokniven gör riktigt bra och intressanta knivar av klassiskt snitt. Möjligen kan man ha synpunkter på slidornas utformning då jag mer än en gång varit med om att kniven glidit ur slidan, t.ex. när jag suttit i bilen eller legat på rygg och latat mig med fötterna på en stubbe.

Andra intressanta svenska knivar:

Eka är på gång med en riktigt intressant kniv nu. Kan vara ett alternativ till F1 faktiskt. Nordic W12 heter den och den kommer till sommaren, kommer väl att kosta marginellt mindre än F1. Ser ut såhär:

f14c7a57392e2137d699dc042225d475.jpg

F1:

Personligen tycker jag att F1-ans zytellskida ser ut som skit men funkar helt ok. Att sy en egen i läder är enkelt, men det finns ju andra intressanta material att fixa knivskidor i, t.ex. kydex.

Jag har ingen erfarenhet av 3G stålet utan bara det vanliga laminerade VG10. Det är hårt nog om man säger så.

Andra alternativ:

Är t.ex. att prata med Seved eller någon av de andra knivmakarna här på forat. De kan ju fixa en kniv enligt din spec för samma peng som en F1. Då får du en unik kniv.

Kinakopierade F1-or oavsett om de säljs under namnet F1 eller något annat konstigt där man plockat bort vokalerna ur ordet kniv bör undvikas. Dels rent moraliskt och dels kvalitetsmässigt, här ser du varför: http://lipoptena.blogspot.se/2013/11/syns-inte-finns-inte-om-kinakopiors.html

Min personliga knivfavorit när man pratar knivar i F1s prisklass är annars ESEE 3, här är en recension på en sådan: http://lipoptena.blogspot.se/2013/11/test-utvardering-esee-3.html

Ett diamantbryne blir det då att köpa.

Men det lät ju inte bra att karesuandoknivarna brukar kunna glida ut ur slidan. Men ja skulle inte vilja säga att deras slidor är nå skön "sångare" utsendemäsigt i alla fall inte trycken på slidorna.

Eka kniven såg snygg ut me överlevar typ över sig.

Andledningen att ja funderar på zytelslidan är arr den borde va lätt att tvätta. Fällkniven har ju läderslidor till deras knivar f1 har i alla fall det om man inte vill ha zytelslidan. Men ja hade villjat veta me om 3G stålet..

esee får ja ta o kolla lite mer om.

/du har en bra blogg

Älgflugornas Herre

De bästa knivskidorna tycker jag nu är de i kydex med mollesystem. Kniven brukar sitta bra i sådana skidor. Mollesystemet brukar tillåta att man fäster dem utifrån sina behov, upp, ner, eller horisontellt. Man brukar kunna vända dem beroende på om man är höger eller vänsterhänt... Och de kan diskas i maskin om man skulle föredra det.

De snyggaste knivskidorna är däremot halvhornsslidor med genombrutna mönster... Men nu snackar vi nästan konsthantverk.

Älgflugornas Herre

Vad gäller Fällkniven och ESEE så har Tobbe på knivbutik.se gjort en liten genomgång där de olika jämförbara modellerna visas:

UngJägarn

Har hittat Karesuando kniven på två sidor nu. Men är det samma stål på dom??

Första sidan är ju från Karesuando knivens egna hemsida. Här står det i rostfritt stål

Andra sidan är från Casström. Här står det i kolstål.

/Skulle gärna dela länken om ja kunde..

Någon skulle gärna kolla upp stålen göra mig lite mer förstånde om det nu, är som ett frågetecken då ja kollar på ståltyperna nu.. -.-

Det är räven special ja har kollat på.

Silver

Karesuando själva uppger rostfritt Sandvik 12c27.

UngJägarn

Karesuando själva uppger rostfritt Sandvik 12c27.

Jo ja vet men då de står att de är kolstål på casström vart ja förvirad.. Sen står det att tillverkaren är Karesuando kniven i Finland..

Silver

Skulle tro att du kan lita på tillverkaren som ligger i Sverige och gör rostfria knivar. Jag har själv två st rostfria därifrån.

På finska sidan heter det Kaaresuvanto och det ligger på andra sidan gränsälven, troligen det som ställt till det för Casström.

Danne E.

Den där EKA:n så rätt trevlig ut.

Jag antar att de tänker fortsätta med 12c27 och det är ett bra stål, men varken mer eller mindre.

Personligen hade jag gärna sett ett blad i t.ex 154CM, S30V eller D2.  Men det är väl att hoppas på för mycket.

EKA vill hålla det hela "Swedish" och det är väl OK...

Älgflugornas Herre

Den där EKA:n så rätt trevlig ut.

Jag antar att de tänker fortsätta med 12c27 och det är ett bra stål, men varken mer eller mindre.

Personligen hade jag gärna sett ett blad i t.ex 154CM, S30V eller D2.  Men det är väl att hoppas på för mycket.

EKA vill hålla det hela "Swedish" och det är väl OK...

Förutom att tillverkningen är i Kina....

Ekakniven kommer att kosta 1000 kr m syntethantag och 1200 kr med trä. I dyraste laget för en kniv i ett standardstål...

Älgflugornas Herre

Karesuandokniven och deras stål.

De knivar jag sett på senare år har såvitt jag minns varit i rostfritt. Men jag skaffade en bunt knivblad från dem för sisådär 10 år sedan och då kunde man köpa såväl kolstål som rostfritt. Skulle gissa att man kan få deras knivar i kolstål om man kontaktar dem men att de tillverkar i rostfritt som standard för att slippa klagomål från moderna människor som inte är vana vid att knivar och andra grejer behöver kontinuerlig omvårdnad och skötsel...

• Like 1

Danne E.

Förutom att tillverkningen är i Kina....

Just den modellen eller hela deras produktion?

Har man en gång börjat att använda riktigt bra knivstål så är det svårt att nöja sig med standardblad igen...

Älgflugornas Herre

Just den modellen eller hela deras produktion?

Har man en gång börjat att använda riktigt bra knivstål så är det svårt att nöja sig med standardblad igen...

EKA har hela sin produktion förlagd till Kina. Det är bara Karesuandokniven och Frost som har tillverkning kvar i sverige om man ser till de stora. Fällkniven har aldrig haft det.

Att EKAs produktion ligger i Kina betyder inget negativt kvalitetsmässigt så länge den specas rätt, övervakas och följs upp. Och stålet är som sagt svenskt sandvikstål.

UngJägarn

Karesuandokniven och deras stål.

De knivar jag sett på senare år har såvitt jag minns varit i rostfritt. Men jag skaffade en bunt knivblad från dem för sisådär 10 år sedan och då kunde man köpa såväl kolstål som rostfritt. Skulle gissa att man kan få deras knivar i kolstål om man kontaktar dem men att de tillverkar i rostfritt som standard för att slippa klagomål från moderna människor som inte är vana vid att knivar och andra grejer behöver kontinuerlig omvårdnad och skötsel...

Men är inte riktigt 100 på stålen..

Rostfritt visst brukar det vara lite hårdare o håller skärpan längre men är svarare att slipa o rostar svårare?

Kolstå mjukare, håller skärpan lite sämre, kan börja rosta lite lättare, lättare att vässa o kan bli lättare vassare??

De är vad ja har fattat.. är ej säker på att det stämmer.

Silver

Visst är det så men häng inte upp dig allt för mkt på det där, jag har kapat/huggit av stålband med min och sedan bara slipat upp den igen. Inga större konstigheter bara det att det tar lite längre tid. 

Köp en kniv och börja använda den och känn dig för. Är det helt fel så går det alltid sälja saker vidare för att minska förlusten för de egna testerna.

Känns det som mycket pengar så köp en mora 2000 och nöt på den, lär dig slipa/bryna osv tills du vet exakt vad du vill ha. 

SilverJonten

De av mina knivar jag är mest nöjd med nuförtiden är antingen min WM1z3G eller KKz från Fällkniven.

http://www.fallkniven.com/sv/shop/details/469/23/fixed-blades/hunting-knives/wm1z3g

http://www.fallkniven.com/en/shop/details/552/7/new-products/kkz

Är jävligt trött på o bära massa skit i bältet.

Jonas

Neverlost

Fällkniven kan rekommenderas. F1 är perfekt som allround. Som ren jaktkniv gillar jag deras FH9. Liten och smidig fällkniv, perfekt att ta ur älgarna med

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk