Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
qvarnhill

Orimliga villkor i köpeavtal

Recommended Posts

qvarnhill

En bekant har köpt till mark, åker och bete, till sin befintliga fastighet av ett skogsbolag och överlåtit jakträtten till mig, marken är inte tillräckligt stor för jakt i sin rätta benämning men viltvård i form av predatorjakt och viss skyddsjakt förekommer, en hel del vildsvin bl.a behöver hållas efter. Skogsbolaget har skrivit in ett par klausuler i köpeavtalet där man dels talar om hur många rådjur som får skjutas på marken samt alldeles tagit ifrån älgjakten. Någon egentlig jakt efter dessa vilt är knappast aktuellt men det kan ju t.ex bli fråga om trafikdödat vilt eller t.ex en dåligt skjuten älgkalv som som går in och dör på marken någon av de fem första dagarna på älgjakten.

Kan en säljare ta bort lagfästa rättigheter som en markägare normalt har på sin mark eller kan de anses oskäliga och därför inget att bry sig om?

Den sammanlagda arealen på fastigheten med den tillagda marken är kanske 10-12 hektar.

Mr Fiberclass

Jakträtten följer med markägandet och den kan inte överlåtas separat. Man kan som fastighetsägare förbehålla sig jakträtt i samband med en försäljning, men det blir i sig en jakträttsupplåtelse som följer reglerna för dessa. Dvs under en viss tid (max 50/25 år) osv. Den nya ägaren kan upplåta jakträtt till dig som denne disponerar, inte den jakträtt som fortfarande kvarstår på skogsbolaget. Det kan bara ske när den upplåtelsen sagts upp och löpt ut.

qvarnhill

Tack för svar! Som jag minns avtalet var det inget sagt om någon tid för skogsbolagets undanhållna älgjakt. Den "tilldelning" man gjort vad gäller rådjuren är således inte heller något man kan göra då, efter vad jag förstår...

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...