Hoppa till innehåll

Göra egna jaktskidor?


norrlandsjägarn

Recommended Posts

norrlandsjägarn

Funderar på att till sommaren göra mig ett par jaktskidor. Men tänkte höra här om de är någon som har gjort sig ett par? så man kan få lite tips. Vet fortfarande inte vad jag ska ha för trä? björk,tall eller gran. Fast för tillfället så lutar det mest åt tall. Ska man lacka skidorna eller ska man bara tjära dom när dom är klara? Går det att ha vanliga brädor eller måste de vara kvartersågade brädor?

 

Tacksam för svar =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kompis håller just på att göra ett par.

 

Ska man få till hyfsat bra måste man limma och mixa björk och gran samt gärna hickory kanter. Glidytan är nog björk bäst som tjäras och vallas ovan sidan lackas.

Krävs att man gör en jigg att limma skidorna med. Här en bild och litet reportage från en som gör extremt fina lössnö skidor  http://www.polarisen.se/kulturen/skidor/en-skidtillverkare

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg en dokumentär en gång om en gubbe som gjorde ett par skidor för jakt/fjäll. Han utgick från björk som han fällde på våren. Minns inte om han spräckte den på våren eller när den torkat. Borde varit direkt för att slippa sprickor. Krävs såklart att björken är någorlunda rakvuxen och inte vriden.

Får jag tid skall jag leta lite i svt:s arkiv. Den kan tänkas finnas där. Tror dokumentären var inspelad på 70 eller ev tidigt 80 tal.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg en dokumentär en gång om en gubbe som gjorde ett par skidor för jakt/fjäll. Han utgick från björk som han fällde på våren. Minns inte om han spräckte den på våren eller när den torkat. Borde varit direkt för att slippa sprickor. Krävs såklart att björken är någorlunda rakvuxen och inte vriden.

Får jag tid skall jag leta lite i svt:s arkiv. Den kan tänkas finnas där. Tror dokumentären var inspelad på 70 eller ev tidigt 80 tal.

 

Jag minns det också. Den har gått i repris flera gånger om jag inte minns fel. :smile:

Finns även med i Ray Mears program när han var i Sverige.

Ca. 13 min in i länken.

:thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

norrlandsjägarn

Jag minns det också. Den har gått i repris flera gånger om jag inte minns fel. :smile:

Finns även med i Ray Mears program när han var i Sverige.

Ca. 13 min in i länken.

:thumbsup:

Det är därifrån jag fått min inspiration men har läst på andra ställen att man ska använda björk så vet ej vad jag ska göra av.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du orkar luska vidare så tycker jag att du skall kolla med Bäckedals Folkhögskola i Sveg om de kan sätta dig i kontakt med Bosse Persson som är/var trälärare där. Han kan garanterat ge dig konstuktiva råd och tips.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är därifrån jag fått min inspiration men har läst på andra ställen att man ska använda björk så vet ej vad jag ska göra av.

 

Ok! Det var bra program av o med Ray Mears. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I filmen "Skidmakaren i Gielas" tillverkar han riktiga lappskidor med väldigt enkla medel. Ser ut som att den går att låna/hyra på Västerbottens museum eller biblioteket i Vindeln.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Passade på att titta igenom båda igårkväll..

 

Gillade inte Ray Mears, program, men det har väll med att allt ska vara så jäkla mysitiskt.

Men god fiskelycka!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Massiva träskidor är kanske skoj att göra men inte att använda.

Så ska man göra skidor för att få dem trevliga att använda är det laminat limning som gäller. En massiv skida blir tung och styv men ändå svag i jämförelse 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

norrlandsjägarn

Massiva träskidor är kanske skoj att göra men inte att använda.

Så ska man göra skidor för att få dem trevliga att använda är det laminat limning som gäller. En massiv skida blir tung och styv men ändå svag i jämförelse 

Är dom helt odugliga till att åka med?? eller är de bara att dom blir tunga?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte min mening att vara negativ!

Ville bara framföra att massiva skidor inte är optimalt. känns det skoj så gör ett par så självklart fungerar dem att åka på :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

norrlandsjägarn

Tog de inte som negativt utan bara som ett tips att dom inte var optimala att åka med. :yes: För har tänkt göra ett par till mig och ett par till min pappa i så fall som är tänkt att användas till toppfågeljakten i Norrbotten. Men ska tänka lite på saken hur jag gör. Jag tycker inte jag har hittat dom optimala skidorna för mig som finns på marknaden idag. Skulle vilja ha ett par som kanske är 13-14 cm breda och kanske 190 långa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...