Hoppa till innehåll

Emelie Eriksson

Recommended Posts

Hej!

Jag är en tjej som har sedan flera år vart grymt intresserad av just björnjakt och min ålder börjar närma sig till att få ta egna licenser och sånt som krävs för att ens få jaga. Min familj jagar bara älg och vilket ja har vart med på i flera år. Men eftersom ingen i min släkt jagar just Björn så är jag intresserad av att få tips från erfarna björnjägare eller av de som har erfarenheter angående detta. Om tex vart kan ja få mark för få jaga Björn, pris på markerna, vad bör ja tänka extra mycket på när det gäller björnjakt, kaliber och typ av vapen?

Ja vill ha ett vapen som inte är känt för att krångla på någotsätt. Eftersom det inte är rätt tidpunkt att krångla om ja skjuter mot en Björn.

Ja är jätte intresserad av att få massor av tips av er som kan mer i ämnet så ja vet vad ja ev har att vänta mig när det ev blir dags för mig att jaga. :)

Stort tack på förhand! :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De jag känner som jagar björn MÅNGA dagar per säsong...ett gäng plotthundsjägare i Härjedalen...använder de allra flesta Blaser R93/R8. Många av dem 9,3x62 med 15 g Vulcan.

Vill du hänga med på björnjakt eller övningsskjuta realistiskt...kan du kanske pröva kontakta Fredrik Myhr.

http://exclusiveadventure.se/about/fredrik-myhr/

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan ju skriva i vilket del av landet du befinner dig och har du tur kanske du kan få följa med någon mer erfaren björnjägare för att skaffa erfarenhet. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag bor i Värmland :)

 

Du har ingen bekant åt Dalarna, Gävleborg, Hälsingland el. Jämtland?

Där verkar dom skjuta mest björn om inte snabbast i Gävleborg.

Det är väl det länet som är färdigt först.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har ingen bekant åt Dalarna, Gävleborg, Hälsingland el. Jämtland?

Där verkar dom skjuta mest björn om inte snabbast i Gävleborg.

Det är väl det länet som är färdigt först.

Nej ja tror inte det iallafall vad ja vet om. Får fråga runt lite om vi känner någon där i kring.

Ja det är i någon utav de länen ja har tänkt mer på att jaga i om det går att få till. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej ja tror inte det iallafall vad ja vet om. Får fråga runt lite om vi känner någon där i kring.

Ja det är i någon utav de länen ja har tänkt mer på att jaga i om det går att få till. :)

 

Ok! Det är bara luska runt på forumen o fråga snällt o vänligt så att du kanske får in en fot någonstans. :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fasen jag skulle också vilja jaga björn! 

 

Bara att se detta fantastiska djur i det vilda vore en smått religiös upplevelse! Måste väl nödvändigtvis inte skjuta nallen...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag får söka vidare. Men har ju lite mer att gå på nu än förut. Tusen tack för er hjälp allihopa! :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag får söka vidare. Men har ju lite mer att gå på nu än förut. Tusen tack för er hjälp allihopa! :)

 

Det är bara att jaga vidare som sagt vad och hoppas att du har turen med dig till hösten. :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är bara att jaga vidare som sagt vad och hoppas att du har turen med dig till hösten. :thumbsup:

Tack så mycket :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brukar finnas hyffsat billiga "köpejakter" i Gävleborg.

Exakt. Googla björnjakt Hälsingland så dyker det upp ett par ställen. Verkar kosta från 600/dag. Kan nog vara ett smidigt sätt att börja på. Men först är det väl licens och övningsskytte som gäller. Lycka till!
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Exakt. Googla björnjakt Hälsingland så dyker det upp ett par ställen. Verkar kosta från 600/dag. Kan nog vara ett smidigt sätt att börja på. Men först är det väl licens och övningsskytte som gäller. Lycka till!

Tack så mycket! Ska ja kolla på när jag får tid. Yes absolut! Tack så mycket. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att det gick vägen o att du har fått med dig en också! :smile:

Vars bär det hän någonstans då?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att det gick vägen o att du har fått med dig en också! :smile:

Vars bär det hän någonstans då?

Ja det är det verkligen! Jag är verkligen jätteglad! :)

Vi hamna i Hamra, Hälsingland. :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att läsa, nu är det bara att träna o träna på skyttet så det sitter. Sen om du fäller en Björn så lägg in bilder här. Vi brukar ha en Björnjaktstråd som startas ett tag innan björnjakten börjar.

HAr själv inte lyckats få fälla någon Björn, men vi har alltid möjligheten att få fälla Björn när vi jagar Älg men tyvär så har ingen Björn visat sig då vi har jagat. Men någon gång ska det ju hända.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att läsa, nu är det bara att träna o träna på skyttet så det sitter. Sen om du fäller en Björn så lägg in bilder här. Vi brukar ha en Björnjaktstråd som startas ett tag innan björnjakten börjar.HAr själv inte lyckats få fälla någon Björn, men vi har alltid möjligheten att få fälla Björn när vi jagar Älg men tyvär så har ingen Björn visat sig då vi har jagat. Men någon gång ska det ju hända.

Tack :) Ja börja träna på fronten idag och blev förvånad av resultatet! Sköt på 20 m och hade fyra av fem icirkeln och en låg på nosen. Då allt i snabba rörelser och avfyrningar. För att testa mig själv. Ja kommer att träna så mycket ja kan framöver!

Än på ett tag blir det inte jag som kommer att skjuta men kan lägga in ifall vi får fälla något i augusti. :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är det verkligen! Jag är verkligen jätteglad! :)

Vi hamna i Hamra, Orsa i Hälsingland. :)

Har jagat skogsfågel där i Hamra. Fina marker och gott om fågel. Såg en del björnspår också så det kan nog vara en fin jakt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är det verkligen! Jag är verkligen jätteglad! :)

Vi hamna i Hamra, Orsa i Hälsingland. :)

Kul! Är också inne på att åka norr ut och jaga björn och älg. Hur fick du tar i jakten? Finns det någon hemsida där de säljer jakt?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har jagat skogsfågel där i Hamra. Fina marker och gott om fågel. Såg en del björnspår också så det kan nog vara en fin jakt.

Det låter ju lovande iallafall. Så får hoppas Att det blir bra. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...