Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
MartinJ1

Vargar eller hybrider?

Recommended Posts

MartinJ1

Jag läste om vargar vs hybrider på Jakt och jägares hemsida och undrar lite kring vad Svenska Jägareförbundet står i denna fråga?

Länk til lartikeln

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/varghybrid-fick-sandarhalsband

1. Stämmer artikeln enligt SJF? Om inte på vilka punkter är den felaktig?

2. Enligt artikeln så har Junseletiken endast testats för 2 generationer. Har SJF begärt att få reda på resultatet för generationer längre tillbaka?

3. Om ingen jämförelse gjorts mellan vargar i Sverige och vargar längre in i Ryssland som ej har inblandning av hund är en sådan undersökning något SJF kan, vill och tänker driva?

4. Vad är SJF inställning till uppgifterna om hybrider i Finland? Invandrade vargar till Sverige kommer trots allt från områden som kan ha hybrider om man skall tro artikeln.

5. Med tanke på vilken koll Sverige har på sina vargar och vilka resurser man kan lägga på en enda varg dvs Junseletiken så borde man kunna göra en hel del tester mot vargar från olika ställen och däribland vargar som med all säkerhet ej är korsade med hund. Är detta något SJF anser bör göras för att om inte annat få slut på pratet om hybrider? Och om SJF anser det bör göras är det något SJF kommer driva?

6. Vavilov-institutet vid Rysslands vetenskapsakademi som hänvisas till i texten är detta ett högt ansett institut i vetenskapliga kretsar och några att lita på?

7. Följer SJF på något sätt utvecklingen vid den rättegång i Finland som hänvisas till i artikeln? Svensk Jakt verkar inte göra det då jag inte läst om detta där...

8. Finns någon gräns generationsmässigt för när en varg kan anses som renrasig efter parning med hund? T.ex. blir en avkommorna i något led efter parning mellan hund och varg som sedan endast paras med varg så utspädd att det efter x antal generationer ändå kan anses som renrasig varg?

9. Gör det någon skillnad om man genetiskt kan bevisa att den svenska vargstammen eller delar av den består av bastarder pga parning med hund i 2a, 3e, 4e osv generation? Kan det t.ex. bli tal om avskjutning?

• Like 1

Outdoorsman

Martin,

det är helt riktigt att vi inte lagt eller lägger någon större kraft på "hybridspåret", som somliga drivit med kraft den senaste tiden. Vår bedömning är att eventuella hybridsinlag i Sverige, om de förekommer, inte är så stora att de kommer att ha någon avgörande påverkan på vargen eller på förvaltningen av vargen. Möjligen ser det annorlunda ut i Finland och Baltikum. Vi vill självklart inte ha hybrider någonstans, och ur ett svenskt perspektiv särskilt inte i Finland då vi är beroende av invandring därifrån. Annars måste vi ha jättemånga egna vargar för att uppfylla de krav som ställs på oss.

1.

Omöjligt att avgöra för oss. Vi har inte kunskap om enskilda finska vargindivider eller de exakta detaljerna i den tidigare vargförvaltningen i Finland, inklusive vilka genetiska analyser som gjorts.

2.

Inte vad jag vet. Om det skulle finnas hundinslag längre tillbaka så tror jag inte att detta kommer påverka myndigheternas förvaltningsbeslut när det gäller den individen. Om den skulle vara hybrid tre generationer tillbaka så kommer man väga 12,5 % hund mot 87,5 % ickebesläktad varg, fyra generationer 6,25 % mot 93,75 % osv.

3.

Vad jag vet så har man undersökt den svenska stammen efter inslag av hund utan att finna sådana. Det innebär inte att det finns små inslag, precis som det gör i andra länder och för andra arter. Exempelvis vildsvin. Detta är det normala för vilda arter som lever i samma områden som domesticerade stammar av samma art, och nästa omöjligt att helt förhindra. Sexdriften är som bekant hög hos de flesta arter...

4.

Se ovan. Inte alls bra, och om det skulle finnas det ett generellt problem med hybrider i Finland så anser vi att de finska myndigheterna måste hantera detta.

5.

Materialet finns och utan att ha exakt koll på vilka analyser som körts så har man vad jag förstår kollat för hybridinslag och dragit slutsatsen att det inte förekommer eller ligger på en låg nivå. Därmed är det inte något som hur som kommer påverka förvaltningen, och det är bättre att lägga resurserna på annat. Exempelvis att förvaltningsmärka individer för att kunna hålla kolla på var individer befinner sig, och ge oss den servicen.

6.

Aldrig hört talas om, men det säger inte så mycket. Forskningsutbytet mellan öst och väst växer, men är fortfarande inte lika stort som mellan länder i väst. Mycket beroende på vilket språk vi använder och publicerar på. Det är ingen tvekan om att det finns högklassig rysk forskning. Man ska dock generellt inte bedöma forskare och deras resultat/argument utifrån vilket universitet de kommer ifrån, utan efter deras personliga forskningsmeriter och anseende. Vi har i mina ögon inget som helst behov av att kalla in pensionerade personer från Finland eller Ryssland som varit aktiva inom forskning för att diskutera våra svenska förhållanden. När det gäller vad som skett i öst är det rimligt att vända sig dit, men i så fall med formella förfrågningar till de myndigheter och lärosäten som är aktiva idag.

7.

Vad SJF följer och vad Svensk Jakt följer är inte samma sak. När det gäller SJF så är det inget högprioriterat då vi inte tror att det kommer påverka vår förvaltning, men visst håller vi väl koll på vad domen blir.

8.

Enligt artikeln finns det redan en gräns man slagit fast för hybrider i fångenskap. När det gäller förvaltning av vilt så finns det ett par aktuella exempel att jämföra med. NV har nyligen slagit fast att korsningar mellan vildsvin och tamgris som kommit ut på Gotland skall betraktas som vildsvin. När det gäller fjällgåsprojektet, där vi av misstag korsat fjällgäss med fjällgäss med bläsgåsinslag, så skjuter vi F1-hybrider men det finns ett beslut på att inte gå längre tillbaka. Jag tror det är helt uteslutet att myndigheterna, eller EU, skulle fatta beslut om att man ska försöka få en helt genetiskt renrasig vargstam om det finns låga inslag av hund.

9. Nej, inte enligt min bedömning. Vilket är en god anledning att fokusera på viktigare frågor, samtidigt som vi för en kontinuerlig dialog med Skandulv och NV.

Christian N

F1 = Första generationens hybrider? Till klarhet för den av oss som sysslar med annat dagtid. /Christian

Outdoorsman

Just så, Christian. Sorry.

MartinJ1

Tack för väldigt snabbt svar och allt jobb ni lägger ned.

Skickat från min GT-P5210 via Tapatalk

• Like 1

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...