Hoppa till innehåll

Korp i fälla!


Tjörnbon

Recommended Posts

Det hör väl inte till vanligheterna men med tanke på att förökar sig fort nu så blir det säkert ett och annat korkat exemplar även hos korparna  :happy:

post-4850-0-87184900-1395937557_thumb.jp

Denna satt och kände sig lurad idag när jag kom hem från jobbet!!

 

Efter att ha undersökt fällan efter släppet så förstår man att de är en tuff fågel, vilken j-kla näbb de har!!

Träflis lite var stans och det blir till att förstärka den gamla trotjänar fällan efter besöket för en regel var knäckt och sönder knackad!!  :dry:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad heter den fällan? Fungerar den bra? Ser ut att vara lagom storlek på den.

Det är ett Danskt kråkbås!

Ritning finns på Naturvårdsverkets sida.

Originalritningen är något liten dock.

Det är en bra fälla som funkar bra om man är lite uthållig!

I början funkar den sådär men när den fått lite patina så börjar den att göra jobbet.

Jag har haft en sådan fälla igång sedan jag var i 15 års åldern (inte samma fälla det är väl den 3dje nu) och när denna fällan tagit slut så bygger jag en ny, vill inte vara utan  :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag får dom ofta i rävfällan.

Detta är första Korpen för min del!

Vilken sorts fälla använder du då?

Jag skulle bli förvånad om de gick in i någon av tunnelfällorna som jag använder för där går ingen fågel in vad jag sett.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ett Danskt kråkbås!

Ritning finns på Naturvårdsverkets sida.

Originalritningen är något liten dock.

Det är en bra fälla som funkar bra om man är lite uthållig!

I början funkar den sådär men när den fått lite patina så börjar den att göra jobbet.

Jag har haft en sådan fälla igång sedan jag var i 15 års åldern (inte samma fälla det är väl den 3dje nu) och när denna fällan tagit slut så bygger jag en ny, vill inte vara utan :thumbsup:

Okej då vet jag. Ska ta och snickra ihop två såna tror jag. Det finns två stora gårdar på marken och där behöves det rensas på kråkor och kajor. :)

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej då vet jag. Ska ta och snickra ihop två såna tror jag. Det finns två stora gårdar på marken och där behöves det rensas på kråkor och kajor. :)

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Jag får mest skata i fällan men det senaste så har kråkorna trillat dit i skapligt antal också.

Någon Kaja har jag inte lyckats få i fällan men det kanske går att få tips om betesval till dem på forumet..

 

I övrigt så har traktens katter gillat den och jag fick släppa ut en Ormvråk för några veckor sedan förutom en försvarlig mängd Skator ,Kråkor och trut.

Den gör ett gott jobb. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft en för många år sedan. Hann bara ta några skator i den innan farsan backade över den. :)

Vad kör du för mått på den?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hrrm!

Allt efter Nvvs standard  :blush:  :cool:

Skulle jag ändra något så skulle den bli lite bredare för att göra ingången lite rymligare :wink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är första Korpen för min del!

Vilken sorts fälla använder du då?

Jag skulle bli förvånad om de gick in i någon av tunnelfällorna som jag använder för där går ingen fågel in vad jag sett.

 

Kör värmländsk tunnelfälla. Får mest korp och nötskrika i den.

 

Har dock aldrig tagit någon korp i kråkbås.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör värmländsk tunnelfälla. Får mest korp och nötskrika i den.

 

Har dock aldrig tagit någon korp i kråkbås.

Det trodde jag inte de gick in i!!

 

Jag har själv 2 stycken men har aldrig haft fågel i någon av dem!!

 

Använder du Kråkbås också?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kråkbåset var min andra fälla som jag byggde, den är ju ganska nätt och lättbyggd.

 

Den första fälla jag knåpade ihop var till Grävling och visade tydliga spår på min snickarvana för en grävling gick in , fastnade och körde en Hulken där inne för det var nästan bara spån kvar :tongue:

Sedan gick jag över till fågelfälla!! :happy:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det trodde jag inte de gick in i!!

 

Jag har själv 2 stycken men har aldrig haft fågel i någon av dem!!

 

Använder du Kråkbås också?

 

Jo jag kör en del med kråkbås, mestadels på skyddsjakter men jag brukar ha dom stående ute på någon jaktmark om jag är där mycket sedan åker dom ut på gården under dom värsta perioderna också. Jävligt effektivt men tar ju tyvärr inga större mängder med fåglar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min är nog uppe i dryga hundratalet nu!

Så visst gör de nytta, men det är ju inte ofta man får dubbelfångster, även om det också sker.

 

Vilken fälla fungerar bäst på många fåglar!

Jag funderar på en Norsk kråkfälla (den med stegen) är det en effektiv fälla??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mest udda jag fått i mitt kråkbås var igelkott :smile: 

Annars en fälla som är lite mindre än Norskkråkfälla är Leufstabrukfällan L10

 

S. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min är nog uppe i dryga hundratalet nu!

Så visst gör de nytta, men det är ju inte ofta man får dubbelfångster, även om det också sker.

 

Vilken fälla fungerar bäst på många fåglar!

Jag funderar på en Norsk kråkfälla (den med stegen) är det en effektiv fälla??

Den norska kråkfällan är fruktansvärt effektiv.

Jag gjorde en lite mindre variant av den bara för att testa tror jag gjorde den så den var två gånger två meter.

Ställde ut den å lät den vara öppen i en dag, la väl i lite kött, fiskrens å hund knoppar. Va dit å slog igen fällan på kvällen när det var mörkt. Trodde inte att det va sant på morgonen när jag kollade fällan det satt 16st skator i den. Hur smidigt som helst, har tagit tresifrigt med skata i den :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min är nog uppe i dryga hundratalet nu!

Så visst gör de nytta, men det är ju inte ofta man får dubbelfångster, även om det också sker.

 

Vilken fälla fungerar bäst på många fåglar!

Jag funderar på en Norsk kråkfälla (den med stegen) är det en effektiv fälla??

 

Norsk kråkfälla är bortsett från gift det absolut effektivaste för att begränsa fågelbestånd. Jag har en som står på en gård med enorma kråkfågelproblem och i den är det utan tvekan tresiffrigt fåglar tagna, antagligen fyrsiffrigt. Men se till att sköta allt i mörkret, gör man något i dagsljus är det kört.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok!

Då är det läge att snickra lite i sommar  :happy:

Det märks tydligt som du säger , att går man dit när det är ljust ute så hör man varningsläte från 3 olika håll redan innan man hunnit fram.

Sedan dröjer det några dagar/kanske veckor innan det blir fångst på nytt så det är ett bra tips..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Angående fågelfångst i värmländsk tunnelfälla, så kommer här en bild från säsongens sista fångst en dubble.

post-6150-0-28202900-1396165061_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag laddade brorsans kråkbås idag!

Latmasken hade inte orkat hålla efter den  :happy:

Hoppas att det ger lite utdelning,skadar ju inte om de 2 stora tilltufsade vildkatterna som ränner runt och strätter överallt fastnar också.

 

Hs Merkel

 

Igelkott !! det är nog en rätt ovanlig bifångst  :cool: vad var fällan betad med då??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bröd fisk och färskfoder har jag för mig? Hörde fällan slå igen och gick å tittade med pannlampa i mörkret.

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bröd fisk och färskfoder har jag för mig? Hörde fällan slå igen och gick å tittade med pannlampa i mörkret.

S

Med det som bete hade jag fått traktens alla katter i fällan!!

Det är ju ok med vildkatterna men de tama verkar vara mer än lovligt korkade så de fastnar gång på gång.

Jag kör med hela fåglar och/eller slaktrens i första hand...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med det som bete hade jag fått traktens alla katter i fällan!!

Det är ju ok med vildkatterna men de tama verkar vara mer än lovligt korkade så de fastnar gång på gång.

Jag kör med hela fåglar och/eller slaktrens i första hand...

Har hört att det fungerar att hälla kallt vatten på katter som går in i fällor, då ska dom tydligen inte komma tillbaka.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok!

Då är det läge att snickra lite i sommar  :happy:

Det märks tydligt som du säger , att går man dit när det är ljust ute så hör man varningsläte från 3 olika håll redan innan man hunnit fram.

Sedan dröjer det några dagar/kanske veckor innan det blir fångst på nytt så det är ett bra tips..

 

Och får du rovfågel i fällan släpp ut den fort som fan det är värre än att vittja den dagtid att ha rovfågel sittandes där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och får du rovfågel i fällan släpp ut den fort som fan det är värre än att vittja den dagtid att ha rovfågel sittandes där.

Jo den släppte jag direkt för jag var lite rädd om fällan också, det är en rejäl pippi Vråken

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...