Hoppa till innehåll

Olika volym i Lapua och Norma ?


josc72

Recommended Posts

Har läst någon stans att det är olika volym i normas och lapuas hylsor. Har köpt 6,5-284 hylsor för att omkalibrera. Behöver man tänka olika mycket krut i de olika hyslorna? Kan det vara så stor skillnad?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej ha samma volym krut dock kan du få olika tryck med olika träffläge som följd. Blanda därför inte hylsorna i samma laddning. Dock BÖR skillnaden vara mkt lite, så liten att du nog inte märker det - testa

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara närmare? Hylsans storlek fås ju när den expanderar i patronläget (=kalibern) , hylsan kalibreras och svarvas före laddning? Det måste väl finnas en varationmellan varje hylsa beroende på gastrycket? Är det godstjockleken som ändrar volymen?

 

novis"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt svar: Ja det skiljer/kan skilja i godstjocklek mellan olika hylsfabrikat. Tjockare gods = mindre hylsvolym och högre tryck vid samma krutmängd. Har aldrig upplevt att variationerna är så stora att det spelar någon avgörande roll på laddrecepten, iallafall inte för en vanlig jägare. Jag skulle däremot inte blanda olika fabrikat i samma batch med samma laddning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte att det inte kan betyda så mycket. Funderade på att mäta och joxa med vatten men skiter nog i det. Provar i stället att ladda dem lika och jämföra resultatet. Lapua är i alla fall snyggare...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte att det inte kan betyda så mycket. Funderade på att mäta och joxa med vatten men skiter nog i det. Provar i stället att ladda dem lika och jämföra resultatet. Lapua är i alla fall snyggare...

 

Lapua har ofta bytydligt mindre hylsvolym

Så är din laddning kraftigare än mitt i rek min max laddning så bör du backa lite

 

 

Med vänlig hälsning PREP

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man då väger en trimmad hylsa så borde den tyngre vara tjockare =mindre volym= högre tryck, vid samma laddning?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man då väger en trimmad hylsa så borde den tyngre vara tjockare =mindre volym= högre tryck, vid samma laddning?

Beror på densiteten på godset oxå men visst

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt säker på att skillnaden i materialens/legeringarnas egenvikt är så marginell att den är försumbar i hylsor av denna storlek. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man delar en Norma och en Lapua hylsa så kommer du att se att Lapua hylsan har en annan utformning i den nedre delen. Från tändhål och 1/3 upp är den mer konisk

Även sorleken på tändhålet annorlunda

 

Så du har 3 saker som påverkar förbräningen 

1: volym

2: utformning av hylsans insida

3: Storlek på tändhål

 

Mvh PREP

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu begriper jag f...n ingen ting!! Jag har tre olika hylsor till min 284 win. Jag har Winchesters originalhylsor och Norma och Lapuas 6,5x284 som jag kalibrerat om. Problemet är att färdigladdade får jag inte laddat lapuapatronerna. Det är jävlar bom stopp. Kan omöjligt stänga slutstycket. Norma går fint även om de är lite, lite tajta. Har mätt dem med skjutmått på alla bredder och längder och det skiljer ju inget. Norma och Lapua är ca 0,5 mm kortare än Winchester. Laddade med Lapua Scenar L till 1 mm friflykt. Vad i helvete är galet och vad gör jag fel??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser slät ut...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är nästan 99.9% säker på att dit problem ligger i att bröstet sträks ut.

Prova att kalibrera en hylsa utan expander. Troligtvis går den lät att kamra då

 

Hur smörjer du halsen invändigt i dag?

 

Om problemet ligger i sträkt bröst så skulle jag prova

1:polera expandern spegelblank

2:bätre smörja

 

 

Mvh PREP

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tryckte tillbaka halsen utan den invändiga kulan och då gick de jättefint i bössan. Det är ju nya hylsor. Sedan när jag satt dit kulan är det samma tvärstopp igen. Jag smörjer med något Hornadyvax.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...