Hoppa till innehåll

Pbgv


Morris

Recommended Posts

Nu är det fem veckor kvar tills vi hämtar hem våran nya valp.

Vi har en Bfdb sedan innan men han har fått kronisk bukspottkörtelinflammation och är därmed förtidspensionerad från all jakt.

Jag skummade över forumet lite och insåg att det skrivs väldigt lite om petiter här.

Är det ingen som har eller har haft denna ras att jaga med?

Jag har jagat med ett par stycken och uppskattar deras grova hörbara skall och deras lynne.

Sitter just nu och funderar på ett bra namn (hane).

Det ska bli gott att få en jakthund i huset igen!

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hämtar min om tre veckor.

Haft 6 stycken tidigare, första -95.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hämtar också min om 5 veckor, en tik blev det. Jag funderar också på namn för tillfället.

I morgon skall vi besöka valparna för första gången

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har tredje Petiten hemma i familjen, min första! Aldrig ångrat mig, gillar rasen skarpt! Bra skall, trevliga familjehundar. hårlaget är både bra och dåligt, dom fäller lite men det fastnar rätt så mycket skräp och snö i pälsen.

Min Jagar ca en timme och kommer nästan alltid tillbaka...

Min erfarenhet är att Petiter över lag är vinddrivare slarviga i löpan vilket kan göra att det går lite för fort mm. Tror att spårläggning kan hjälpa även att jaga in dom på hare om man kan tänka sig det...

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frasse 8 år i maj

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Cool kille!

Frasse har vi haft som förslag här hemma, just nu vill sönerna kalla valpen för Bruno....

Jag vill kalla honom för Viking eller Bobby.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hämtar också min om 5 veckor, en tik blev det. Jag funderar också på namn för tillfället.

I morgon skall vi besöka valparna för första gången

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Jag hade planerat besök imorgon med.

Men jag har fått skjuta på det några dagar av lite olika anledningar.

Har redan fått en favorit av bilderna jag sett.

Ska bli kul att träffa dom nästa vecka:-D

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hämtar min om tre veckor.

Haft 6 stycken tidigare, första -95.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Det låter lovande, har du hållt dej till samma linjer?

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä det har varit lite olika.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Tycker du att de skiljt sej mkt i jaktsätt?

Jag vet ju att bland Fauvarna finns det allt från rena jaktidioter till jaktbefriade individer, och hela spannet däremellan.

En Petit känns mkt "säkrare" att satsa på?

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skall försöka få min petit att jaga räv också.

Sent from my iPad using Tapatalk

Jag såg att tiken hade förstapris på räv så det tycker jag absolut!

Bästa rävdreven jag upplevt har varit med tax och basset.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker du att de skiljt sej mkt i jaktsätt?

Jag vet ju att bland Fauvarna finns det allt från rena jaktidioter till jaktbefriade individer, och hela spannet däremellan.

En Petit känns mkt "säkrare" att satsa på?

Skickat från min C6903 via Tapatalk

 

Mnja, det har varit väldigt olika pajsare hela bunten.

 

Den som började jaga bra tidigast var väl 9-10 månader och den som var senast var nog närmare 4 år innan den gick bra. Visst jagade den innan också men det var först då som den liksom blommade ut.

 

Totalt olika gällande sök, en släppte man och den sökte nära, fanns det inget så ökades söket till den hittade rådjur, sen om det var 3 marker bort spelade ingen roll. Men de flesta har varit ganska värdelösa i söket, typ har de varit utom synhåll är det upptag på gång. Dock var det min far som hade hundarna och han gick nog sönder söket på dom enligt min uppfattning. I drevtider så var sista tiken en fantom, hon jagade tills det small eller blev för långt efter, oftast hade hon drivit i 2.5 timme då. Hon fick det nästan alltid att bukta bra också så att hon körde längre än nödvändigt gjorde inte så mycket. Men på de övriga tror jag snittet ligger på 30-45 minuter och otroligt bra återgång. Visst har vi fått hämta hundarna nån gång eller tagit dom på nån väg men annars har de kommit åter och tjoat i bakspåret så man har kunnat vissla och ropa. De tjoar, vi visslar, de tjoar, vi visslar så då har de tagit raka spåret till oss men får de inget svar har de gått hela bakspåret.

 

Ena jagade inte dov, sprang helt tyst 3 meter bakom i ett par hundra meter och vände sen. Hare har alla jagat men det brukade gå ganska knackigt så det var aldrig några långdrev på dom. Likaså räv, det kunde gå 10-15 minuter som längst. Oftast så bytte de till rådjur eller hjort när de sprang på det. Några har jagat älg också men det var mest frustrationsjakt för att de inte hittade nåt annat. Gris är väl det enda jag vet att de inte har jagat.

 

Utseendemässigt har bara en varit ful (inte för att de är snygga som ras), den tiken var relativt kort och hög med en svans som pekade rakt upp. 

 

 

Det här kommer bli min första helt egna petit så vi får se hur den kommer bli. Farsan dog förra hösten och nu har jag insett att jag saknat trasselsuddarna. Hoppas den kommer att se ut som en basset bara, dvs låg, lång och en svans som inte står rakt upp. 

 

Vi har haft från Väntans, Silverkällans och nån mer som jag inte minns namnet på. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mnja, det har varit väldigt olika pajsare hela bunten.

Den som började jaga bra tidigast var väl 9-10 månader och den som var senast var nog närmare 4 år innan den gick bra. Visst jagade den innan också men det var först då som den liksom blommade ut.

Totalt olika gällande sök, en släppte man och den sökte nära, fanns det inget så ökades söket till den hittade rådjur, sen om det var 3 marker bort spelade ingen roll. Men de flesta har varit ganska värdelösa i söket, typ har de varit utom synhåll är det upptag på gång. Dock var det min far som hade hundarna och han gick nog sönder söket på dom enligt min uppfattning. I drevtider så var sista tiken en fantom, hon jagade tills det small eller blev för långt efter, oftast hade hon drivit i 2.5 timme då. Hon fick det nästan alltid att bukta bra också så att hon körde längre än nödvändigt gjorde inte så mycket. Men på de övriga tror jag snittet ligger på 30-45 minuter och otroligt bra återgång. Visst har vi fått hämta hundarna nån gång eller tagit dom på nån väg men annars har de kommit åter och tjoat i bakspåret så man har kunnat vissla och ropa. De tjoar, vi visslar, de tjoar, vi visslar så då har de tagit raka spåret till oss men får de inget svar har de gått hela bakspåret.

Ena jagade inte dov, sprang helt tyst 3 meter bakom i ett par hundra meter och vände sen. Hare har alla jagat men det brukade gå ganska knackigt så det var aldrig några långdrev på dom. Likaså räv, det kunde gå 10-15 minuter som längst. Oftast så bytte de till rådjur eller hjort när de sprang på det. Några har jagat älg också men det var mest frustrationsjakt för att de inte hittade nåt annat. Gris är väl det enda jag vet att de inte har jagat.

Utseendemässigt har bara en varit ful (inte för att de är snygga som ras), den tiken var relativt kort och hög med en svans som pekade rakt upp.

Det här kommer bli min första helt egna petit så vi får se hur den kommer bli. Farsan dog förra hösten och nu har jag insett att jag saknat trasselsuddarna. Hoppas den kommer att se ut som en basset bara, dvs låg, lång och en svans som inte står rakt upp.

Vi har haft från Väntans, Silverkällans och nån mer som jag inte minns namnet på.

Jag har jagat med ett par petiter genom åren och mitt önskemål är en hund som driver runt timmen.

Fast jagar den mer eller mindre så är det bara att anpassa jakten efter hunden och välja lämpliga såtar.

Fauven jagade ganska många timmar om han tilläts och det strävar jag inte efter en gång till.

Kompisens petit är 12 år och har gått jättefint i år med.

Fast ganska sliten efter några drev.

Ang. söket har jag redan nu bestämt att denna hund ska jagas in utan passkyttar. Ingen press och inga förväntningar, bara sitta till hunden söker ut.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har man varit och kollat på valparna för första gången, och inte blev man mindre sugen för det.

Sen så när man fick höra att safran kommer bra på inkallning och inte smiter. Och att även hennes pappa var väldigt lydig. Då gör det ju inte saken sämre.

Sent from my iPad using Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har man varit och kollat på valparna för första gången, och inte blev man mindre sugen för det.

Sen så när man fick höra att safran kommer bra på inkallning och inte smiter. Och att även hennes pappa var väldigt lydig. Då gör det ju inte saken sämre.

Sent from my iPad using Tapatalk

Härligt!

Nu blev jag sugen att åka och kolla med.

Har meckat bil hela helgen, om två timmar ska den levereras till köparen.

Så imorgon eller tisdag hoppas jag komma iväg.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det den du skall ha?

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Det är den jag har önskemål om att få, jag har inte fått löfte om det än.

Fast dom såg fina ut alla tre, denna gjorde sej bäst på bild ;-)

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det är den jag har önskemål om att få, jag har inte fått löfte om det än.

Fast dom såg fina ut alla tre, denna gjorde sej bäst på bild ;-)

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Nu är det klart att vi fick köpa den valp vi hade önskemål om :-D

Han kommer gå under namnet Hälge hos oss. post-5427-13989181905236_thumb.jpgpost-5427-13989181989914_thumb.jpg

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-5427-13990570664312_thumb.jpg

Äsch, jag fortsätter att bombardera med bilder på Hälge. Var och hälsade på han idag igen.

Nu är det bara två veckor kvar tills vi hämtar hem honom

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...