Hoppa till innehåll

ny hund,,,, eventuellt?


ozzian

Recommended Posts

Det enda som i min värld klarar din kravspec är finn/norrbottenspets, eller ev en laika. Nöjer du dig med en hund som springer efter älg/gris och skäller så finns det mycket att välja på. Detsamma gäller om du tar bort fågel från kravspecen.

mvh/Urban

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker tjt inte de var de som efterfrågades men de är ja de :huh:

Lycka till me nya hunden.

 

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det enda som i min värld klarar din kravspec är finn/norrbottenspets, eller ev en laika. Nöjer du dig med en hund som springer efter älg/gris och skäller så finns det mycket att välja på. Detsamma gäller om du tar bort fågel från kravspecen.

mvh/Urban

Stämmer nog bra, men jag hade missbedömt familjens krav.

hade jag bott själv så hade det nog blitt en laika,, eller då hade det nog blivit både det ena och det andra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det enda som i min värld klarar din kravspec är finn/norrbottenspets, eller ev en laika. Nöjer du dig med en hund som springer efter älg/gris och skäller så finns det mycket att välja på. Detsamma gäller om du tar bort fågel från kravspecen.

mvh/Urban

Gris tar bort en hel del raser.. Inte så mycket kvar att välja på.

Iallafall om hunden skall aktivt jaga gris.

J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gris tar bort en hel del raser.. Inte så mycket kvar att välja på.

Iallafall om hunden skall aktivt jaga gris.

J

Vilka raser är kvar menar du?

Jag trodde tjt var enda hund med lättskött päls och som jagar gris,älg, fast dom jagar väl allt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilka raser är kvar menar du?

Jag trodde tjt var enda hund med lättskött päls och som jagar gris,älg, fast dom jagar väl allt!

 

TJT är ett bra val utifrån vad du specat och dina resonemang gått. De kan ha lite olika pälstyp, allt ifrån lurvigt strävhårig till slät. Min har någonslags mellanting.

 

TJT funkar som apportör om du vill ha det, den kan stöta fågel med. Ingen stjärna men den duger för att hämta hem duvor och kråkor till gömslet eller simma ut och hämta lite änder. Här är ett exempel på hur en tjt får komplettera en pointer vid fågeljakt på Svenljunga Naturbruksgymnasium: http://gamekeepers.wordpress.com/2011/10/21/fageljakter-med-tjt-och-pointer/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

TJT är ett bra val utifrån vad du specat och dina resonemang gått. De kan ha lite olika pälstyp, allt ifrån lurvigt strävhårig till slät. Min har någonslags mellanting.

TJT funkar som apportör om du vill ha det, den kan stöta fågel med. Ingen stjärna men den duger för att hämta hem duvor och kråkor till gömslet eller simma ut och hämta lite änder. Här är ett exempel på hur en tjt får komplettera en pointer vid fågeljakt på Svenljunga Naturbruksgymnasium: http://gamekeepers.wordpress.com/2011/10/21/fageljakter-med-tjt-och-pointer/

Vad menar du med att "den kan stöta fågel"? Att du jagar med den under bössan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att "den kan stöta fågel"? Att du jagar med den under bössan?

Inte som en utpräglad fågelhund men kolla länken.

 

SOm sagt, tjt:n är inte på något vis optimal för detta men som jag förstod TS så ville han i tillägg till gris och älgintresse ha möjlighet till lite fågeljakt och det kan han få via en tjt. Om den tränas rätt vill säga, den har definitivt såväl fågelintresse som apportanlag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte som en utpräglad fågelhund men kolla länken.

 

SOm sagt, tjt:n är inte på något vis optimal för detta men som jag förstod TS så ville han i tillägg till gris och älgintresse ha möjlighet till lite fågeljakt och det kan han få via en tjt. Om den tränas rätt vill säga, den har definitivt såväl fågelintresse som apportanlag.

Du menar att den jagar allt, även fågel, men inte står den för fågel?

Jag antar att den bara springer upp det som finns framför nosen, gris fågel ,älg,rådjur,räv,grävling, eller jobbar den på ett annat sätt när den får fågel i nosen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte som en utpräglad fågelhund men kolla länken.

SOm sagt, tjt:n är inte på något vis optimal för detta men som jag förstod TS så ville han i tillägg till gris och älgintresse ha möjlighet till lite fågeljakt och det kan han få via en tjt. Om den tränas rätt vill säga, den har definitivt såväl fågelintresse som apportanlag.

Där framgår inte hur tysken används. Stöthundar är för mig hundar som jobbar under bössan, men för andra kan det vara hundra som skrämmer upp vilt lite hur so helst....
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stämmer nog bra, men jag hade missbedömt familjens krav.

hade jag bott själv så hade det nog blitt en laika,, eller då hade det nog blivit både det ena och det andra!

Vad har familjen för nåt krav?.

Har 2st finnar och 4 barn. Har haft hundar av diverse slag, men bättre familjehundar än finnarna vet jag ärligt talat inte om det finns.

mvh/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe, dom får inte fälla hår....

kh vorsteh funkar, tror strävhår med.

och tjt borde funka, sen måste dom ge fn i gårdens djur, katter och hästar,,,,hönsen får vi nog ha inne eller hund i hundgård!

men finns det finnar som inte fäller som en typ karelare och kan vara någorlunda tyst i hundgård så är jag givet intresserad!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe, dom får inte fälla hår....

Finns det hundar som inte fäller hår? Det bästa är väl att leta efter hundar i samma färg som golven hemma och sedan anpassa möbler och kläder. Annars, om man har tjejhundar, kan man ju ha teakgolv ;)

Har 2st finnar och 4 barn.

När barnen blir äldre får de nog fler finnar... :tongue:
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns det hundar som inte fäller hår? Det bästa är väl att leta efter hundar i samma färg som golven hemma och sedan anpassa möbler och kläder. Annars, om man har tjejhundar, kan man ju ha teakgolv ;)

När barnen blir äldre får de nog fler finnar... :tongue:

nä men det är en j-a skillnad på ex en kh vorstehr och en gråhund.

Jag vill helst inte ha hundgårdshundar utan vill att dom ska vara med överallt.

som i tvsoffan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fråga om tjt:

Hur stor risk är det att hunden jagar hästar på gården, tanken är ju att ha med henne i stallet redan från början?

samma fråga angående gårdens katter, tanken är ju även där att dom ska vara inne tillsammans från 8v ålder?

 

När det gäller hönsen så lär det bli svårt eller omöjligt antar jag?

Jag räknar med att träna minst lika mycket lydnad/stadga som med vorsthrarna, eller behövs det mycket mer?

nått annat jag bör tänka på innan jag köper tjt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fråga om tjt:

Hur stor risk är det att hunden jagar hästar på gården, tanken är ju att ha med henne i stallet redan från början?

samma fråga angående gårdens katter, tanken är ju även där att dom ska vara inne tillsammans från 8v ålder?

 

När det gäller hönsen så lär det bli svårt eller omöjligt antar jag?

Jag räknar med att träna minst lika mycket lydnad/stadga som med vorsthrarna, eller behövs det mycket mer?

nått annat jag bör tänka på innan jag köper tjt?

 

Jag gjorde min tyska tamdjursren bryskt och tämligen omgående när jag fick hem henne. Men då vart hon ca 4 månader. Hon går bra med gårdens djur och struntar i andra tamdjur som hon ramlar på i hagar under jakt. Hönsen är ju en annan fråga...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fostra tysken som vilken ras som helst, det man bör ha i bakhuvudet är att dom inte ger sig och brukar ha en släng ADHD...Men väldigt lättlärda.

TJT är inga monster ;)

J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

FN, ledig en dag o ingen hund....suuuurt!

undrar om frugans  hund kan apportera?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

FN, ledig en dag o ingen hund....suuuurt!

undrar om frugans  hund kan apportera?

Du får väl lära den om inte annat ;) ! Vad är det för ras?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

blandras som inte finns nån jakt i,,,,, men jag har nog sett att den jagar möss!

nä undrar om jag inte behöver två tjt, dom jagar väl bra ihop.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

shizu lasuapsu o nått mer, typisk knähund men rätt söt!

Nej nej nej. Sönderavlade tingestar som knappt kan andas genom deras förkrympta nosar/svalg och vars tänder inte får plats i de förkrympta käkarna. Rensade käften på i stort sett alla tänder på en Shi-Tzu häromdan, huvva! Det är snudd på djurplågeri med den rasaveln.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nån har sagt det förut...norrbottenspets är närmast det ideala du kan ha om du vill ha en kombo av sällskapshund och jakthund. Men du lär inte få köpa nån om du inte primärt skall jaga fågel med den. Sen att de kan lära sig jaga det mesta är en annan sak. Men de fäller ju päls som andra spetsar. För övrigt tycker jag din sambo har orealistiska krav. Har man hund får man acceptera päls inomhus. Det finns ju dammsugare! ;-)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dansk-Svensk gårdshund!? Trevliga om man uppfostrar dem fint. Väldigt sociala inom flocken, men kan vara lite vaktiga utåt. Accepterar dock gäster fint om de är bra uppfostrade dvs vet om sin rang i flocken :-)

ööhh jag beskrev det jag visste om frugans hund,,,, det blir en tjt för mig eller kanske två, dom jagar nog bra ihop.

jag skulle aldrig köpa hund utan jaktmeriter och frugans har inte ens jaktstam!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...