Hoppa till innehåll

Rävvalpar 2014


EmilL

Recommended Posts

Tänkte att vi kunde hjälpa varandra lite genom att berätta när rävvalparna "dyker upp" ovan jord, i olika delar av landet. 

Förra året sköt jag två stycken 11/6 men dessa var relativt stora och hade uppehållit sig i en trädgård i några veckor.

Så när brukar valparna dyka upp hos er?

När dyker de upp i år?

post-14396-0-48568800-1399025065_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du Emil den där valpen ser trött ut, brukar du fånga dem när de sover? För att svara på din fråga så har jag ännu inte sett några valpar i år. /CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du Emil den där valpen ser trött ut, brukar du fånga dem när de sover? För att svara på din fråga så har jag ännu inte sett några valpar i år. /CHristian

Ja du den somnade snabbt när den krockade med en Rottweil US3 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här "poppar" de upp efter 1/8. Mao, "inga viltuppfödningar,hönsgårdar eller liknande anläggningar samt ett avstånd av 200 meter från sådana anläggningar ( inga här i närheten).Även när man ska tillgodose viltvården så blir det fel i "protokollet" här. :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10. Beträffande skyddsjakt (på enskilds initiativ) 

Årsunge av rödräv får jagas om det behövs för att tillgodose viltvården den 1 juli–30 juni.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10. Beträffande skyddsjakt (på enskilds initiativ) 

Årsunge av rödräv får jagas om det behövs för att tillgodose viltvården den 1 juli–30 juni.

 

Söker gärna ett bättre och ett mer förklarande, till just " tillgodose viltvården". Hur långt ska man sträcka det? Skator och kajor är redan igång och norpar ägg från fågelbon. Vuxna rävar tar ju däggdjur året runt( även om det inte finns uppfödning av tex hönsfåglar i krokarna så blir de inte lovliga). Så vad menar man med " tillgodose viltvården"? Ska man hårddra allt som är predatorer, vad finns där att lämna??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag anser att man alltid tillgodoser viltvården genom rävbeskattning. Då vi har dåligt med rådjur kring min jaktmark så vill jag ge alla kid optimal chans till överlevnad.

 

Nu var det dock inte detta som tråden var ämnad för att behandla.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Söker gärna ett bättre och ett mer förklarande, till just " tillgodose viltvården". Hur långt ska man sträcka det? Skator och kajor är redan igång och norpar ägg från fågelbon. Vuxna rävar tar ju däggdjur året runt( även om det inte finns uppfödning av tex hönsfåglar i krokarna så blir de inte lovliga). Så vad menar man med " tillgodose viltvården"? Ska man hårddra allt som är predatorer, vad finns där att lämna??

 

Ställ frågan i SJF area tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Valparna ska tydligen vara ute i Örebrotrakten nu, enligt en bekant. Så, någon som har skjutit nån, eller sett för den delen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hemma vart dom ute i helgen och ingen bössa med :wallbash:

 

Frugan biföll inte förslaget att styra Volvon "lite i diket" (40m ut på åkern), typiskt fruntimmer :woot:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Grattis

 

Har du sett några fler?

Har blivit 2st hittills men väldig skillnad i storlek/utveckling.

vet inte alls hur snabbt dom växer men det skilde ca 500g på dom 2 jag sköt och i utvecklingen var det också stor skillnad

Bägge tikar och ej på samma mark 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis

 

Har du sett några fler?

Har blivit 2st hittills men väldig skillnad i storlek/utveckling.

vet inte alls hur snabbt dom växer men det skilde ca 500g på dom 2 jag sköt och i utvecklingen var det också stor skillnad

Bägge tikar och ej på samma mark 

Tack

Har inte sätt någon mer på marken ännu.Men det finns där helt säkert hade nog bara tur igår att det gick som det gick. Satt i vakkojan och vänta på gris den här dök upp bakom åteln en halvtimma efter jag satt mig 20.30 för att sedan försvinna lika fort. Satt och spana med bössan i mot åteln ifall den skulle komma tillbaka men såg inget till. I ögonvrån såg jag den här sittades 5 meter utanför kojan spanades ut i mot åteln den med. Bara att sikta ner och trycka av och den föll ihop som ett korthus. En 308w Hornady GMX på fem meter gjorde sitt jobb kan man säga med råge och lite till..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter dem växa till sig jag. Är lite mer att sikta på då;-)

Ute är dem.

S.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker det är konstigt för alla ser mycket räv ifrån bil o sånt men jag ser aldrig en rävjäkel hur mycket jag än är ute i skogen o rekar, mkt fundersam över detta ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varje rävkull belastar uppfödningsområdet med 1000kg bytesdjur. (sork, fåglar, harar, rådjur och diverse annat)

Kan jag avbryta/minska denna belastning så ser jag inte varför en som jagar med självbeaktning och viltvård i betänkligheterna skulle låta bli att skjuta?

 

Är jag bättre jägare då som träffar små djur eller sämre som skjuter svårare skott?

 

 

Simon:

Det är bara att sitta ute å nöta, förr eller senare dyker mickel upp, det bästa är om du ser rävväxlar i snön eller om det finns stråk dom gärna tar så sätt dej vid ett sådant och vaka.

Hos mej är det att ju öppnare ett fält/åker är desto senare kommer dom ut där om dom inte hinner äta sej mätt innan dom behöver ut på fälten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis

Har du sett några fler?

Har blivit 2st hittills men väldig skillnad i storlek/utveckling.

vet inte alls hur snabbt dom växer men det skilde ca 500g på dom 2 jag sköt och i utvecklingen var det också stor skillnad

Bägge tikar och ej på samma mark

De skiljer veckor på kullarna och det syns och med tanken på hur variationen kan vara på en och samma hundkull så.

Jag och en kamrat gör ett försök i kväll är det meningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har hållit undan i ett par år nu.

Kompisen har skaffat stövare och vi ska väll ha något att göra i vinter med.

Är inte mycket räv här alls.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varje rävkull belastar uppfödningsområdet med 1000kg bytesdjur. (sork, fåglar, harar, rådjur och diverse annat)

Kan jag avbryta/minska denna belastning så ser jag inte varför en som jagar med självbeaktning och viltvård i betänkligheterna skulle låta bli att skjuta?

Är jag bättre jägare då som träffar små djur eller sämre som skjuter svårare skott?

Simon:

Det är bara att sitta ute å nöta, förr eller senare dyker mickel upp, det bästa är om du ser rävväxlar i snön eller om det finns stråk dom gärna tar så sätt dej vid ett sådant och vaka.

Hos mej är det att ju öppnare ett fält/åker är desto senare kommer dom ut där om dom inte hinner äta sej mätt innan dom behöver ut på fälten.

Tror våra räv har dött av skabb, såg bara ett räv spår i vintras på hela marken ingen såg räv under älgjakten o vi har jagat med hund o den har inte fått uop så tror nästan alla e väck :o
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom jag har skjutit nu har varit ute på vallarna. har än idag aldrig sett en rävunge vid ett gryt.

(skjuter man många vuxna det sista på säsongen blir det inga valpar :thumbsup:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha, är man lite effektiv mellan karréskivorna så blir det bra.

 

nr3 igår kväll och dom är skjutna på 3 olika marker så det är inte 3 ur samma kull.

Det är ett utmärkt tillfälle att sitta å inventera viltstammarna nu, förutom räven såg jag:

1 ko med kalv

1 kronhind

1 Dovhjort

3 getter, en med 2 kid

INGEN BOCK????

2 av grannens katter (lever fortfarande)

Hittade även ett nytt gryt, byggt 82m från nya tornet under en sten i åkerkanten, dum placering av ett gryt! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...