Hoppa till innehåll

Tysk Terrier??


jrz

Recommended Posts

Är väldigt intresserad av att skaffa mig en TJT? Men skulle vilja veta lite mer om den, ris och ros från hundägare/Jägare som har lite erfarenhet?

Planen är att införskaffa den sommaren 07 eller 08, Anledningen till detta är att jag reser mkt i tjänsten men kommer att trappa ner på det (förhppningsvis).

Tanken är att använda den till väldigt blandad jakt, Rådjur, Vildsvin, Mård/Mink apport på fågel, Grytjakt har jag aldrig provat så där kan jag inte svara.

Vill veta så mkt som möjligt innan så skriv gärna av er. Har även planerat in ett besök på en kennel som har fått valpar precis. Internet känns det som jag surfat igenom nu ;)

Tack /Jrz

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja, vad skall jag säga  ???

Håller precis på att resa mig upp efter att ha tappat min kamrat, tyvärr är det inte någon unik händelse i TJT världen, inte heller nått som man kan räkna med.

Men visst, det är just den energin som tog hennes liv som är charmen med TJT, du får en hund som är dig trogen i alla väder, bangar inte för en jaktdag oavsett när, var eller hur.

Ställer en hel del krav på dig som ledare, den fodrar dressyr och fostran livet ut, konsekvens tillsammans med mycket kärlek ger bra resultat, är mahn itne någon van hundmänniska rekommenderar jag att man går en kurs, helst hos någon som förstår andra hundar än brukshundar, knävärmare och stolppinkar typer.

Min jagade allt från näbbmöss till grävmaskiner, backade inte för något utan försökte att lösa allt med mycket energi, helst i går!

Apporten var väl inte något att skryta med direkt, inte hennes fel utan mitt, hon hämtade sjöfågel från öppet vatten, men inte för att lämna till husse utan för kunna döda det igen själv!

TJT är nog den enda rasen som kan böja ordet död,....i deras värld finns dödare och dödast.

Det finns mkt att berätta om rasen, en härligt energi som man måste lära sig att handha på ett bra sätt, tillgiven, rätt krävande, jaktmaskin i alla väder och lägen.

Ta dig tid för hunden, vänta med jakten tills 1års ålder, investera tiden för dressyr, fostran och kontakt övningar, det har du igen många gånger om i slutändan, sedan kan det gå som det gick för mig ändå, tyvärr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest C_Jannesson

Jag har en liten tysk hane på 1 år som jag ska jaga in under denna säsong, har aldrig haft en roligare hund i hela mitt liv.... nu när man vant sig vi den "tyska energin"  ;) men precis som alfie skriver, mycket lydnad och dresyr. Jag tror inte att det finns en mer mångsidig jaktkamrat än den tyskajaktterriern, men det tycker säkert alla om just sin ras.

Till det negativa och då kan jag bara svara för min tysk, han är väldigt skarp och det går absolut inte att ha honom lös då grannarna har har katter, han går inte ihop med många andra hundar, och om jag inte har fått det om bakfoten så är dom ganska svåra att få rumsrena (hanarna) min var det i vart fall.

Lycka till i ditt val av hund. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft tysk sen 14 år tillbaka och kan bara säga ....Den enda hunden som böjer ordet jaktlust.

Jaktlust.....jaktidiot....tyskjaktterrier ;) ;D

Har en tik nu på sju år som inte ville ha mer än en kull i sig men vi har en delägare till ett barnbarn åt henne nu.

Hon har allt utom lydnad :-[ :-[.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är inne på min andra Tyske och jag kan bara hålla med Partys, C_Jannesson & Alfie.

Min kan vara lös på gården men skulle det komma förbi en katt så vet jag inte vad som händer. :)

Den förra jag hade var nog väl misstänksam mot främmande. Men den jag har nu älskar folk.

Har haft problem med rumsrenheten med båda, över ett år med båda innan dom varit rena. :(

Rent jaktligt så tror jag inte att det går att misslyckas med en Tyske. :D

Lydnad & dresyr har gått väldigt bra för mig iaf,  dock svårt att få min att bryta i gryt när han är igång.

Mvh Janne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hämtar en därifrån i november ;)

Vet inte om du kör bil ner hela vägen eller om du tar Flyg/Tåg, Men om du skulle behöva hjälp med transport Ex från Landvetter så hör av dig.

/Jrz

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för erbjudandet jrz.........men vi åker bil ner till Katrineholm och övernattar där hos bekanta, hämtar valpen och stannar återigen i Katrineholm någon dag för att gästjaga lite innan vi åker hemåt igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Jag har en liten tysk hane på 1 år som jag ska jaga in under denna säsong, har aldrig haft en roligare hund i hela mitt liv.... nu när man vant sig vi den "tyska energin"  ;) men precis som alfie skriver, mycket lydnad och dresyr. Jag tror inte att det finns en mer mångsidig jaktkamrat än den tyskajaktterriern, men det tycker säkert alla om just sin ras.

Till det negativa och då kan jag bara svara för min tysk, han är väldigt skarp och det går absolut inte att ha honom lös då grannarna har har katter, han går inte ihop med många andra hundar, och om jag inte har fått det om bakfoten så är dom ganska svåra att få rumsrena (hanarna) min var det i vart fall.

Lycka till i ditt val av hund. 

kan di inte skika lite bilder på din terrier för jag har funderat lite p åatt skaffa en sån  :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en TJT för ett par år sedan. Som sagt en hund som alltid vill jaga, ALLT! Min hund fungerade helt instinktivt klockrent som en stötande hund. I skogen var han fantastisk. Mitt problem var att han faktiskt ville jaga allt, detta fick jag aldrig ur honom hur jag än bar mig åt. TYVÄR slutande hans liv framför min egen bössa, han gick lös på en flock med kor som fick panik och sprang genom stängsel kors och tvärs. Tråkigt nog var hunden snabbare än mig och jag kunde inte få in honom så jag hade till slut ingen annat val.

Som sagt rasen är en fantastisk jakthund men mycket svår att få till en lydnad som behövs på en jakthund.

Detta är min erfarenhet...

Jonsod

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen hund i världen som är bäst på allt. Välj en hund efter den jaktform som du utför mest och skaffa fler hundar istället eller förvänta dig en medelmåtta. Är det rådjursdrev så välj en hund för det men då med tanke på stötjakt, kortdrev eller långskjuts. De TJT jag fått jaga för är snarast förklädda taxar med drevtider uppåt tre timmar. De små odjuren har även en fables för gryt och jag har ståt mer än en gång och väntat på att hunden skall komma ut, som mest i 6 timmar. De har i vissa fall slåts med viltet under jord och varit obrukbara en tid framöver. En kostade så mycket i veterinär arvode att ägaren inte hade råd att släppa honom fler gånger det året då hans försäkring hade ett maxtak på 30 000:-/år. Att släppa en TJT på gris brukar vara att be om trubbel då de gärna går på för hårt. En "fegare" hund funkar bättre. Tycker du ändå att TJT är hunden för dig så får du en liten jakttokig krabat som tror att han/hon är störst i världen. Dock skall jag säga att min gammle Springer hane är mycket bättre på att klippa katter än nån TJT jag mött.  :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest C_Jannesson
De TJT jag fått jaga för är snarast förklädda taxar med drevtider uppåt tre timmar. 

Dock skall jag säga att min gammle Springer hane är mycket bättre på att klippa katter än nån TJT jag mött.

Att det finns tyskar med drevtider uppemot 3timmar+ har jag hört talas om tidigare och då frågar jag mig varför man jagar med sådana hundar eller med folk som har sådana hundar, det är ju oetiskt och knappast rastypiskt då en tyskjakterrier ska driva max 20 min.

Poängen med en jakthund är väl inte att han ska klippa katter?

Personligen bannar jag ett sådant beteende, och det ska botas/eller förebyggas i största möjliga mån.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

du får den hund du förtjänar!

med en TJT får du bara en sak gratis! - den fungerar jaktligt!!

resten är träning och jobb! men det är det ju me alla hundar....

det finns naturigt vis tyskar av alla slag.... är det problem så är det oftast ett förarproblem!

som med alla hundar....

jag har iaf en tik på drygt 2år och det är anndra sässongen och det börjar verkligen att ta sig!

hon har fungerat på allt ovan jord driver lite olika beroende på viltslag men ett medel på 20min

lydnaden är som jag vill ha den och hon är snäll mot alla, men terrierlikt så backar hon inte om någon (hund)

startar.

nu har jag tränat ganska mycket med henne men det tycker jag bara är kul och en del i detta med att ha jakthund.

och jag  tycker nog man bör att ha tillgång till mycket jakt och kunskap om hundar....

det är min första tysk men jag har hållit på me hundar i ca15 år i olika former.

post-1061-1167758090_thumb.jpg

post-77-1167758090_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

en tysk skall vara tillbaka innom 1timme enligt jaktprov. !!!! så varifrån kommer 20min

samme

är det mitt medel tal du ifrågasätter?

isf, så det är en uppskattning, men hon är tillbaka inom timmen... (har gjort någon lång resa med älg)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest C_Jannesson
en tysk skall vara tillbaka innom 1timme enligt jaktprov. !!!! så varifrån kommer 20min

samme

En tysk ska driva max 20 minuter enligt mitt tycke, om det är det du syftar på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den TJT jag hade kom alltid tillbaks inom 20-25 minuter. Oftast var han inte längre borta än 10-15 minuter för att sedan göra ett nytt stötande drev. Som sagt en underbar jakthund. Jättesnäll var han också, mot människor. Dessvärre så ville han jaga (och bita - döda) ALLT annat, inkl. andra hundar. Detta kunde jag inte få ur honom, och jag lovar att jag provade all dressyr jag kunde snappa upp. Verkade hos min hund bero på en enormt stark instinkt. Han var i och för sig svårdresserad i övrigt också. Har även haft korthårig tax och basset artesien normand. Dessa raser föredrar jag verkligen före TJT då de är såpass lättare att handskas med (dressera).

Men som sagt min erfarenhet av TJT begränsar sig till endast en hund och den erfarenheten är säkerligen för liten för att vara rättvis mot rasen.

Jonsod

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

enligt mig ska en tysk driv 5-15 min annars kan man köpa en tax eller något annat. men sen kvittar det om hunden är tillbaka på en timme men bara den är tillbaka när såten är slut.

var kommer din tysk ifrån krs

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

enligt mig ska en tysk driv 5-15 min annars kan man köpa en tax eller något annat. men sen kvittar det om hunden är tillbaka på en timme men bara den är tillbaka när såten är slut.

var kommer din tysk ifrån krs

från vinberget´s kennel det var en engångs parning mellan Passbos Biscaya & NUCH S&FINJ(g)CH Gamekeeper´s CC Kunta Kinte 

det blev bara 3 valpar

hon heter SVCH Vinbergets Lisa ... kallas Lotus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att det finns tyskar med drevtider uppemot 3timmar+ har jag hört talas om tidigare och då frågar jag mig varför man jagar med sådana hundar eller med folk som har sådana hundar, det är ju oetiskt och knappast rastypiskt då en tyskjakterrier ska driva max 20 min.

Poängen med en jakthund är väl inte att han ska klippa katter?

Personligen bannar jag ett sådant beteende, och det ska botas/eller förebyggas i största möjliga mån.

Ja du, jag har som sagt jagat med ett halvdussin TJT så jag är ingen expert på nåt vis men ingen av dem har medeldrevtid som understiger timmen och jag håller med dig att då är en tax bättre. När det gäller katter så kan jag delvis hålla med dig att det inte är ett gennerellt sett önskvärt beteende MEN nu är jag kommunal skyddsjägare och skjuter ett större antal katter årligen så jag har nytta av detta i mitt "jobb" så att säga och dö ska de ju oavsett. Förövrigt har jag aldrig lärt honom det utan han har alltid närt ett vansinigt katthat. :-

Jag förstår att du är en TJT ägare så jag undrar lite hur din hund reagerar för gryt? Vad jag vet och har upplevt så är en Wachtel lika bra eller bättre på allt som frågeställaren vill att hunden skall jaga förutom grytdelen. För mig personligen skulle jag haft två olika hundar för att få det bästa av två världar (gryt kontra drev) för att stå några timmar på rådjurspass och vänta på en hund som är i gryt är inget jag vill uppleva nåt mer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...