Hoppa till innehåll

Prisvärda rödpunktsikten?


Anders Johannesson

Recommended Posts

Har tidigare frågat om kikarsikten och fått många tips och råd angående det. Nu funderar jag på rödpunkt, är billiga rödpunktsikten lika utdömda som billiga kikarsikten? Kan väl ta Tasco eller Millet som exempel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan inget om just de två. Men gjorde i tidernas begynnelse bort mig med något märke som hette Ruby dot eller något liknande. Helt värdelöst. Behövdes sättskott vid justering. Taskig tub effekt. Punkten 'blödde' och till slut visade den sig inte vara skottfast alls!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Coolt.. har för mej att den marknadsfördes ganska hårt i jaktpressen  :biggrin:

 

Jag har inte heller någon erfarenhet.. mina ögon är inte kompatibla med dessa lingonsikten så jag har aldrig övervägt dem. Speciellt inte när det finns lågförstorande sikten där man på lägsta förstoring i praktiken har ett normalt rödpunktssikte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt i testet får väl kallas "budget" skiljer ju dock en del i pris om man skall shoppa här i Sverige... Man kan säkert läsa sig till det här men jag frågar ändå: vad är den skillnaden på rödpunktsikten som är utformade som en tub jämfört med de som bara är en "skärm/lins", holografiska eller vad det heter?? Nu menar jag den praktiska skillnaden i skyttet jag inser själv att designen är en skillnad. För att förekomma eventuella lustigkurrar :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hipp.

För mig pågår test av just lågförstorande. Har ett Burris och ett Trijicon. Båda 1-4.

Om burrisen med ring dot funkar till hagelskyttet med kombin så åker det på en pickatinny skena på hagelpipsetet till dubbelstudsaren vars kolv tvingar mig "sikta" halvmetern under vilket jag inte är skytt nog att hantera.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett billigt rödpunktssikte på Jula till 22:an och tyckte det var ett "OK" lingon för de hundralappar jag betalade då. Tror det var något "junk" för airsoft eller liknande.

 

För ca veckan sedan testade jag ett Swarovski Z6i 1-6x24 och kan bara säga... WOW!

 

Har varit sugen på att köpa ett Bushnell Trophy TRS-24 för ca 2000:- att sätta på Argon men tror jag skiter i det nu och lägger lite mer deg och får ett lingon som dessutom klarar sig bra på lite längre avstånd med hjälp av förstoringen.

 

Men det är klart, det ÄR skillnad på 2 000 och 18 000... Skulle jag endast vara intresserad av en rödpunkt hade jag inte spottat ut de extra 16" som krävs men hade nog köpt ett AimPoint för dryga 4000:- i alla fall.

 

Tasco är för mig mest synonymt med luftvapen men ser att de även marknadsför sikten för vapen med rekyl. Det billiga "junket" från Jula ser exakt ut som detta:

 

http://www.handladigitalt.se/tasco-red-dot-1x42-moa-rodpunktsikte-p-4785.html

 

Dock skiljer specen i och med att mitt sikte har 11 belysningslägen och endast röd punkt.

 

Utav den lilla optik jag handlat har jag lärt mig att man får vad man betalar för - kanske inte alltid sanning men hitintills har det varit så för mig i alla fall!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dru

Jag tror du gör ett mistag om du tror att luftgevär saknar rekyl. Åtminstone fjädervapen slår nog ganska elakt för siktet... i övrigt håller jag med!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Jag har ett Aimpoint Micro H1 och jämför detta med Delta Optical Titanium IR FD 1.5-9x45 som har inbyggd rödpunkt, som går att stänga ner och slå på.

 

Jag anser att rödpunkten i Delta Optical är precis lika bra som i Aimpointen som kostar > 4.000 sek, egentligen helt bortkastade slantar.

 

På jakt har Aimpontien varit skit medan kikarsiktet har fungerat klanderfritt. Köp ett smart kikarsikte med inbyggd rödpunkt och du kan lägga de 4.000 sek på siktet i stället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lägg du 4000:- på ett aimpoint du. Även om dem också går sönder.

Om dina ögon lirar med den?

Förutom aimpoint är nog en ziess med riktmedel 0 de enda jag skulle vilja stå på en drevjakt med.

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja vad är prisvärt?

Fick ett rödpunktsikte märkt Fond av NS för några år sedan. (tror för övrigt det är en riktig vandringspokal som han fått i sin tur)

Men den har nu suttit på min kombi i billiga alu-ringar i kilspåren i några år utan att jag behövt justera en enda gång och där har gått en hel del smällar med både kula och slug. Visst var den lite krånglig att skjuta in men sen har den funkat lika bra som min aimpoint micro.

Så visst finns det billiga sikten som funkar.

Jupp.. det är en vandringspokal... mins dock inte vem jag fick det av... 

Minns inte varför jag gav dej det heller... ;)

 

Kan det va åldersrelaterat ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jupp.. det är en vandringspokal... mins dock inte vem jag fick det av...

Minns inte varför jag gav dej det heller... ;)

Kan det va åldersrelaterat ?

Men funkar gör det :)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Meoptas reflexsikte Meosight är mycket rimligt prissatt i mitt tycke. Bygger lite mer än t.ex. Docters modell (har en generation II på hagelhalvautomaten) men uppskattar att Meosight har en av- och påknapp med variabel intensitet på punktens styrka. Jag har ett andra generationens Meopta till drillingens hakmontage och ett tredje generationens i ett brovridmontage till 6,5:an. Lite meckiga att skjuta in dock men det verkar vara detsamma för alla reflexsikten..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag fick ett rödpunktsikte som betalning för ett eftersök, det står endast Ruby Sight på siktet, har googlat som en tok men hittar inget, nån som vet nåt, har nån info om siktet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aimpoint.

De är verkligen prisvärda tycker jag.

Jag har haft ett comp C3 med 2

moa prick så länge att jag tror det är dags att byta batteri nu (6-7 år ungefär). Av allt vill jag skjutit sedan dess har detta siktet suttit på vid minst 80% av tillfällena.

Köp till Aimpoint flip skydd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...