Hoppa till innehåll

Jakt/fiske kajak?


ozzian

Recommended Posts

Är det någon som testat jackson kayak.

Jag blir sugen på en Big cuda!

Jacsonkayak.com

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

testade en jacson 12 ikväll, ruggigt häftigt att sitta på samma nivå som vattnet o fiska++++

känns ungefär som att köra gokart.

skulle bara testa 15min men det blev 2 timmars paddling, bra för min fetma!

det får bli en sån!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Häftiga andjakter ifrån en sån.

Nja, mitt andvatten är bara ca 200m i diameter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja, mitt andetagen är bara ca 200m i diameter.

Inte begränsa sig!... mark går åxå ta sig igenom!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hoppas den kommer ikväll.

då ska den utrustas till max.

kan bli en black eddition....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nja, jag håller på jackson, detta är en mer fiskekajak, dom har ju allt i utrustningsväg.

jag har inte kollat men det borde gå att fixa ett skjutstöd från ram, för ex bäverjakt.

sen kan man vara 2 pers på denna, tom 4st men då sitter man trångt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Inte testat julas men för den typen av kajaker så vill du ha en skön sits med ryggstöd. Det är guld värt efter en timme på vattnet. (Ingen aning om det går att sätta på Julas, men såg ingen sits på bilden. Går säkert göra något eget...)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago ozzian sa:

varför jag frågar om julas eller ?

Varfor fick du inte hem nan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hehe

jodu

såg du farmen?

killen som var ryss som var naken i bland var min hyresgäst o han drog!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago ozzian sa:

hehe

jodu

såg du farmen?

killen som var ryss som var naken i bland var min hyresgäst o han drog!

Med kajaken? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

japp, han var återförsäljare, lovade mig en skitfin för ca 6k som kostade 16k

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ni börjar det bli en fiske båt:)

ekolod o plotter klart, mini elmotor klar

massa små fästen klara

 

så nu behöver jag bara en ledig dag:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hur blev det? Bilder!

Jag är på väg att beställa en av dessa:

http://www.vikingkayaks.co.nz/shop/kayaks/profish+reload+-premium+fishing+kayak++1306

Lite längre och därmed klumpigare att svänga men samtidigt snabb framåt och relativt låg vikt vilket jag uppskattar. Modulsystemet borde göra den lätt att modifiera från fiske- till jaktkajak, något jag utövar rätt mycket idag. Förhoppningen är även att en hund ska kunna ligga baktill och att lillstudsaren ska rymmas i framfacket tillsammans med skjutstöd för kortare smygsessioner längs stranden. (Normalt sett svårt att få ner långa saker i kajaker med öppningen i mitten av facket).

Största problemet är att lyckas få tag på en till Sverige utan svindyr frakt, den kostar lite mycket redan kajaken. Men det verkar som att jag kommer kunna få ett exemplar med gratis frakt levererad till Göteborg så nu är det bara att planera de sista 1300 km, (Har en preliminär plan men det är många inblandade :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera både Hobie Outback SUV (haft 9 år) samt Native Watercraft Slayer 10 Propel (haft 6 mån).

Båda de här kajakerna har trampsystem för drift. dvs man behöver inte använda paddel vilket är en enorm fördel när man fiskar eller jagar. Den enda nackdelen med dem är priset men som jakt/fiskekajak är de oslagbara jämfört med liknande kajaker som kräver paddel för drift. Vill även ge en extra fördel till Slayer 10 som har back. Båda kajakerna är extremt stabila (sit on top) och Slayern är även extra bred och fungerar utmärkt att fiska stående ifrån. Hobien klarar något grundare vatten men även slayern går väldigt grunt (kräver max 35cm djup)

Nu ska tydligen Hobie komma med en backvariant under hösten så det blir spännande att se hur bra det fungerar när det väl kommer ut på marknaden.

Hobie har lager i Stockholm och NativeWatercraft i Östersund.

http://www.nativesweden.se

http://www.hobieshop.se/produkter/hobie-mirage-outback.html

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag en gammal VKV Lisa från 1970-talet. En extremt slutstyv havskajak som funkar finfint att fiska och jaga ifrån, ja även att lägga och dra nät ifrån (upp till 150 m, sedan blir det för hög tyngdpunkt och lite rankt). 

Jag har monterat en brödback och ett par plaströr (spöhållare) framför sittbrunnen. Bössan har jag i ett vattentätt fodral (jagar i bohusläns skärgrd så vattnet är salt) ovanpå brödbacken. 5 kanadagäss eller 7 ejdrar får plats i kajakens brödback, sedan får man paddla hem och lasta av. En möjlighet vore att montera en back bakom sittbrunnen för att kunna vara ute längre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är inte trampsystem att tänka på mig för mig då jag paddlar lika mycket i olika typer av vass som utanför. Dessutom på flera ställen där man strandar och måste dra kajaken genom träsksystem. Nu vet jag att Hobie inte har propeller men jag tror inte fenorna skulle klara påfrestningen där heller. De Hobie jag sett är även både för tunga och på TOK för dyra för min smak. 

Med mindre träsk och mer pengar i fickan så hade dock Hobie kunnat vara intressant. (Som "pensionerad" tävlingspaddlare så skulle jag nog sakna paddeln också :) )

Som jag nämt tidigare i nån tråd så jagar jag också från klassisk kajak just nu, oftast en Prijon Motion jag brukar låna. Men kände att jag borde skaffa något själv och då kändes en mer dedikerad sit-on-top frestande då jag redan paddlar runt i vadarbyxor och har många i- och urgångar under en dag.  

Nä tror en Viking preload blir kanon, lite rädd för längden där den gärna fått vara 3-4 dm kortare men å andra sidan lär man ju få fördelen av mera fart. Inte sämre att den är gjord för öppet hav heller när man åker till Norge och fiskar en gång om året :). 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago Älgflugornas Herre sa:

Jag har monterat en brödback och ett par plaströr (spöhållare) framför sittbrunnen. Bössan har jag i ett vattentätt fodral (jagar i bohusläns skärgrd så vattnet är salt) ovanpå brödbacken. 

Hur löser du laddning/urladdning och inte peka på någon med laddad bössa när man kommer runt vikar och annat? Jag antar att som vi tidigare nämts har väldigt olika förutsättningar där vi paddlar. Jag känner att jag vill ha pipan pekande snett uppåt och inte helt framåt. Idag har jag den stående/halvliggande i ett stöd i den relativt stora sittbrunnen utan kapell. Jag gissar att du kan mer förbereda dig för fåglarna medan jag måste vara beredd varje millisekund att något kan flyga upp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago Malx sa:

Hur löser du laddning/urladdning och inte peka på någon med laddad bössa när man kommer runt vikar och annat? Jag antar att som vi tidigare nämts har väldigt olika förutsättningar där vi paddlar. Jag känner att jag vill ha pipan pekande snett uppåt och inte helt framåt. Idag har jag den stående/halvliggande i ett stöd i den relativt stora sittbrunnen utan kapell. Jag gissar att du kan mer förbereda dig för fåglarna medan jag måste vara beredd varje millisekund att något kan flyga upp.

Där jag håller till finns inte mycket folk på höst/vinter så jag har aldrig mött någon. Men oftast är bössan oladdad, har patroner i hållare på kolven samt i magfickan på annoraken. Laddar när jag ser en grupp fåglar som jag smyger mig på. Och det gör jag genom att gå upp i vind och driva ner mot dem med bössan redo. På ca 20 m håll brukar de lyfta och eftersom de gör det i motvind mot mig brukar det bli lätta skott. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...