Jump to content

Sako vixen - 56 tub. Vilka ringar?

Recommended Posts

Har en sako vixen med border pipa och har haft ett varipoint 2,5-10x42 på den men nu bytt till en diavari 3-12x56. Nu till frågan. Passar leupolds high ringar till den nya kikaren? Det är ju en kort låda men det borde ju inte vara ett problem? Eller måste jag köpa sakos optilock system?

Skiljer ju ca en tusenlapp i nypris.....

//Erik

(f.ö. mitt första inlägg på vääääääldigt länge. Barn, jobb, jobb och jobb har väl kommit emellan. Och så lite jakt förstås).

• 2 weeks later...
Återfallsjägare

Vad är det för fel på dom då?

Får jag fråga varför en sådan fet glugg på en vixen? 

Jag tycker att en sådan glugg förstör allt det positiva som man har i en smidig Vixen och balansen blir inte alls bra. Men du verkar inte ha originalpipa så beroende på profil så kanske balansen klarar sig hyggligt men jag skulle aldrig sätta mer än en 42mm glugg på en sådan bössa.

Ber om ursäkt att jag inte bidrag något till din fundering men jag blev nyfiken och var tvungen att fråga :)

FISKARN nr.1

Får jag fråga varför en sådan fet glugg på en vixen?

Jag tycker att en sådan glugg förstör allt det positiva som man har i en smidig Vixen och balansen blir inte alls bra. Men du verkar inte ha originalpipa så beroende på profil så kanske balansen klarar sig hyggligt men jag skulle aldrig sätta mer än en 42mm glugg på en sådan bössa.

Ber om ursäkt att jag inte bidrag något till din fundering men jag blev nyfiken och var tvungen att fråga :)

Jag har också en fet glugg på min Vixen. Det är för vakjakten på räv, då man behöver allt ljus man kan få. Är även bra på bock jakten. Annars är det bättre med ett mindre sikte på den :smile:
  • 6 years later...
knallis

Väcker tråden, med en liten fundering jag har haft i många år. Har vid upprepade tillfällen läst i jakt och vapentidningar under många år, att man inte ska ha ett stort och tungt sikte på ett lätt vapen. Anledningen bland en del andra, är att bössan skulle bli "Topprank" och osmidig. Börjar med "Topprank": Jag vill mena att om man inte klarar av att hålla vapen med kikarsiktet lodrätt, är det dags att antingen styrketräna eller överväga mer stillsam sysselsättning. Osmidig: Om man inte ska montera ett tungt sikte på en lätt bössa, innebär det att tunga sikten ska monteras på tunga vapen. Då men inte förr, får man uppleva osmidighet.... Min Sako A1 väger exakt 2,8 kilo. Om man då monterar ett sikte som väger 7 hekto, har man en bössa som väger totalt 3,5 kilo + lite för fästena. Enligt mig en smidig bössa med tillräcklig tyngd, för att vara stabil i anläggning. Man ska ju skjuta med dem, och inte bara bära.... Tack för ordet. Mvh. knallis

hs_merkel
13 hours ago knallis sa:

Väcker tråden, med en liten fundering jag har haft i många år. Har vid upprepade tillfällen läst i jakt och vapentidningar under många år, att man inte ska ha ett stort och tungt sikte på ett lätt vapen. Anledningen bland en del andra, är att bössan skulle bli "Topprank" och osmidig. Börjar med "Topprank": Jag vill mena att om man inte klarar av att hålla vapen med kikarsiktet lodrätt, är det dags att antingen styrketräna eller överväga mer stillsam sysselsättning. Osmidig: Om man inte ska montera ett tungt sikte på en lätt bössa, innebär det att tunga sikten ska monteras på tunga vapen. Då men inte förr, får man uppleva osmidighet.... Min Sako A1 väger exakt 2,8 kilo. Om man då monterar ett sikte som väger 7 hekto, har man en bössa som väger totalt 3,5 kilo + lite för fästena. Enligt mig en smidig bössa med tillräcklig tyngd, för att vara stabil i anläggning. Man ska ju skjuta med dem, och inte bara bära.... Tack för ordet. Mvh. knallis

Tänker tvärtom skottet är en bråkdel av en sekund kånka skiten timmar!

Christian N

Knallis är fenomenal men för övriga och vi som skjuter i lite ansträngande positioner kan anföras att det är fördelaktigt att ha ett vapen som inte vill snurra runt som egen axel och falla åt sidan. En bred och stabil bas, ett stabilt vapen underlättar gott skytte. Då jag har haft en 6-24x56 Zeiss på en vixen kan jag konstatera att det var lättare med benstöd, lättare med säck, svårt i sitt o stå då pangen verkligen ville snurra. 
Vi har alla olika uppfattningar om hur vapen skall bete sig, ja lite som att vi alla har ett r-vhål, ibland är det dock trevligast för alla om man slipper uppleva det allt för klart. 

Till var och en som de önskar./C

Hipshot

Detta är väl helt och hållet tycke och smak?

Min rävbössa väger 2,6 siktet väger 1,1.. Hela riggen är tveklöst tung men absolut inte något problem. Bär bössan från bilen till vakkojan dvs 15 meter så inga problem. Vid lockjakt så finns en lättare och mer lämpad bössa än 204:an.

knallis

Väckte nu inte tråden, för att framstå som fenomenal på något sätt. Funderar fortfarande, och börjar undra om hur ni övriga håller i era vapen ? Och eventuellt om det kan bero på, att ni har för långa kolvar för er kroppsbyggnad. När jag lägger an så drar jag in kolven mellan axelknulan och halsen, i den grop som bildas just i underkant nyckelbenet. Inte hårt utan bestämt utan att skapa spänningar. Likaså med framstockshanden, inte hårt men ändå där. När man sen lägger kinden mot kolven, så är min uppfattning att ni ska vara starka om ni ska vrida vapnet ur mina händer. Och att ett tungt kikarsikte är chanslöst att få vapnet att vrida sig, runt sin egen axel. Men med felaktig anläggning framförallt beroende på för lång kolv så att kolven hamnar på axelknulan, eller ännu värre ute på armen gör att allt ändras till något helt annat. Har jobbat som jaktskytteinstruktör i 20 år, skjutit både gevär och pistol i tävlingssammanhang i mer än 40 år och jagat i 52 år. Bara så ni vet att jag inte är någon nybörjare, inget annat. Tungt vapen+ tungt kikarsikte= osmidigt men förmodligen rätt bra att träffa med. Lätt vapen+lätt sikte= smidigt men instabilt, när det är som viktigast. Lätt vapen+ tungt sikte, alternativt tungt vapen + lätt sikte= Smidigt vapen med potential, att träffa när det är som viktigast. För vad är viktigt ? Lätt att bära en hel dag, men ställer till med problem när skottet ska gå..... Fundera gärna på varför tävlingsvapen, har en maxgräns för tyngd. Mvh. knallis