Hoppa till innehåll

Äntligen Nobs!


streif

Recommended Posts

Jag har under våren/vintern letat efter en lämplig nobs-kull och efter flertalet timmar i telefon, pratat med jag vet inte hur många uppfödare, förståsigpåare och avelsråd har jag äntligen hittat en kull som jag tror stenhårt på och dessutom har jag första tjing. :cool:  Både tiken och hanen verkar vara fina hundar med bra linjer. Hanen har även lite påbrå från grannlandet i öst. Om det blir valpar så blir det att hämta i augusti. Lite "sent" med då blir det att ägna hösten åt valpen och lägga lite av den andra jakten på hyllan. Längtar nått fruktansvärt. Har tidigare haft jämte och tax.

Tar mer än gärna emot tips och råd gällande uppfostran och injagning. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inga tips men är sjukt avis, får förhoppningsvis följa dina fotspår om nått år då vi kommit på plats i Luleå.

telefonskrivet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis. Hämtar själv en till nobs i mitten på juni, så nu får vi hålla tummarna på några bra fågelår :) från vilka föräldrar kommer valpen?

Skickat från min LT26w via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag som själv är intresserad (hela familjen egentligen) av en nobs har insett att det verkar vara otroligt svårt att hitta valp.

Då du postar under "Ställande hundar" undrar jag om du tänkt ha nobsen som allroundhund eller enbart på fågel? Själv är jag ute efter en allroundjagande familjehund som skulle passa mina marker om ca 1000ha väldigt bra. Gott om fågel, en och annan mård, en hel del grävling och både älg- och björnjakt. Blir föräldraledig i ett antal månader i höst och då blir det mycket hemmatid som jag tror skulle passa även för en ny familjemedlem. Nu är detta endast på önskestadiet än men dyker det upp en valpchans så kanske man får fundera lite extra.

 

Grattis förresten!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp injagningskompendiet som SSF säljer. Det är bra! Du kommer få en härlig tid...nobsarna är otroliga hundar. Jag träffar många olika hundar i mitt yrke...men det är inte många som slår nobsarna när det gäller personlighet, arbetsvilja, tillgivenhet och intelligens :cool:

 

http://www.tradskallare.se/riks_vara-hundar/riks_injagning

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis. Hämtar själv en till nobs i mitten på juni, så nu får vi hålla tummarna på några bra fågelår :) från vilka föräldrar kommer valpen?

Skickat från min LT26w via Tapatalk

Kommer inte ihåg kennelnamnen på hundarna nu. Återkommer om det men båda finns i trakterna kring Boden.

 

Jag som själv är intresserad (hela familjen egentligen) av en nobs har insett att det verkar vara otroligt svårt att hitta valp.

Då du postar under "Ställande hundar" undrar jag om du tänkt ha nobsen som allroundhund eller enbart på fågel? Själv är jag ute efter en allroundjagande familjehund som skulle passa mina marker om ca 1000ha väldigt bra. Gott om fågel, en och annan mård, en hel del grävling och både älg- och björnjakt. Blir föräldraledig i ett antal månader i höst och då blir det mycket hemmatid som jag tror skulle passa även för en ny familjemedlem. Nu är detta endast på önskestadiet än men dyker det upp en valpchans så kanske man får fundera lite extra.

 

Grattis förresten!

Först och främst fågel på tapeten. Men för att förlänga säsongen så blir det nog mårdjakt också. Vet att det är skjutet en del älg för pappan men det blir inget som kommer att prioriteras.

Man får väl se vad det blir för hund. Frågar man finnspets-folket så blir det väl garanterat en ekorrhund. 

Det är inte så lätt att hitta en nobs valp och nästan omöjligt att hitta en där båda föräldrarna är jaktprovsmeriterade. Ganska hårt tryck på de bra kullar som går fram så när man väl bestämt sig så är det nog klokt att vara ute i god tid.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Grattis. Hämtar själv en till nobs i mitten på juni, så nu får vi hålla tummarna på några bra fågelår :) från vilka föräldrar kommer valpen?

Skickat från min LT26w via Tapatalk

Tex af Anajokk heter hanhunden och Fanbyklackens Saga heter tiken.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg kennelnamnen på hundarna nu. Återkommer om det men båda finns i trakterna kring Boden.

Ta reda på va keneln heter Boden är ju mina hemtrakter. Sen så ska ja hämta en finne i miten av juni.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Perkele!!! Tiken gick tom. Det blev inga valpar och min höst gick åt h**vete.

Någon som har något tips på en ny kull??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla med Micke Åsman, det fanns en valp efter hans hane för lite sedan. Micke är avelsråd för Nobs i klubben.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lugna dej och be dom para om nästa löp eller nästa sommar?

Om dom nu är så bra föräldrana. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HA is i magen om du käner att detta är rätt tik så kommer det fler chanser till valp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Väldigt synd att Åsmans hane har avsaknad av vissa tänder bara. Jagar ju bra ändå, men.

Jag tror att det är mycket viktigare att avelsdjuren bland Nobs jagar än att dom råkar sakna nån tand.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

#19 Visst är det så, absolut.

Men jag vet att ägarna beklagade sej att dom inte kunde ha hanen gå i avel pga de viktiga tänderna. En hund jagar precis lika bra med som utan i min mening. Blev bara konfunderad varför denna kovändning kommit till, då dom offentligt gått ut med att inte hunden skulle gå i avel :dry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är klart att man ska sträva efter att avelsdjuren har alla tänder, men när det gäller nobs så är ändå det viktigaste att dom jagar fågel och gör det bra. Nobsen är i mina ögon en ras som fortfarande är under uppbyggnad rent jaktligt och det är där vi skall lägga krutet jaktligt, tänder är nog ett mindre problem.Eller vad säger du Micke?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hey! Värsta trådkapningen. Ta det där med ett avelsråd och inte i min Nobs-valps-tråd.

När det gäller uppbyggnad rent jaktligt så säger jag bara Skallkungen. Mirva, du kan va under uppbyggnad rent jaktligt.

(Sorry, skoja bara, kunde inte låta bli :tongue: ) 

Nä skämt åsido. Självklart ska det hela tiden ske en uppbyggnad av rasen. Den ras som den inte jobbas aktivt med är förr eller senare utdöende.

Åter till ämnet. Ska fara och titta på de små liven nästa helg förmodligen. Och försöka välja valp. Blir spännande.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Om en vecka flyttar denna lurvtuss hem till oss. Ska bli så jäkla skoj.

(Moderator kanske kan flytta tråden till "Trädskällare", såg att den låg under Ställande hundar)

post-1877-0-47032600-1416248928_thumb.jp

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...