Hoppa till innehåll

Bra kombinationsvapen?


Aslund

Recommended Posts

Hej alla,

 

Är lite sugen på att skaffa mig ett bra kombivapen för allroundjakten. Kravet är att kulan ska vara klass 1.

 

Är väldigt sugen på syntet då jag har det på övriga garderoben och är väldigt nöjd, har dock haft väldigt svårt att finna ett sådant?

 

Om det finns på marknaden får ni gärna länka annars är jag väldigt sugen på era idéer gällande vanliga också. Dock vill jag ha nyare modell.

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är trä som gäller på kombivapen av alla modeller. :)

Bra nya kombivapen börjar runt 20 000, äldre blir billigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är trä som gäller på kombivapen av alla modeller. :)

Bra nya kombivapen börjar runt 20 000, äldre blir billigare.

 

Huvudet säger att det ska finnas någon som gör Blaserkolvar i plast........

 

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag funderade på slika kolvar när jag lurade på att skaffa en D99 men blev avrådd av Turbo Hunter här på forumet som importerat ett par för kunds räkning. Gjutskägg och glassburksplast på kolvar som kostar som en Mcmillan.

 

Vidhåller att det är trä som gäller på brytvapen även om jag är mycket glad för mindre ädla material annars. :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag funderade på slika kolvar när jag lurade på att skaffa en D99 men blev avrådd av Turbo Hunter här på forumet som importerat ett par för kunds räkning. Gjutskägg och glassburksplast på kolvar som kostar som en Mcmillan.

 

Vidhåller att det är trä som gäller på brytvapen även om jag är mycket glad för mindre ädla material annars. :)

Har ni någon modell att rekommendera?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur mycket vill du lägga? Vad ska den vara till mest? Och ska det vara en kombibock eller en drilling? Dubbelstudsardrilling kanske?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur mycket vill du lägga? Vad ska den vara till mest? Och ska det vara en kombibock eller en drilling? Dubbelstudsardrilling kanske?

Ca 15 till 20.000 Ska använda den på småmarkerna där det kan komma både hare,räv,rådjur,älg. Det ska vara en Kombibock.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min far har en Valmet 412, klass 1 kombi som är till salu. Men det klart, den är begagnad så du blir inte av med alla pengarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag funderade på slika kolvar när jag lurade på att skaffa en D99 men blev avrådd av Turbo Hunter här på forumet som importerat ett par för kunds räkning. Gjutskägg och glassburksplast på kolvar som kostar som en Mcmillan.

 

Vidhåller att det är trä som gäller på brytvapen även om jag är mycket glad för mindre ädla material annars. :)

 

Jag sa aldrig att det var var bra, lämpligt eller ens förståndigt. Bara att det fanns.......

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I så fall är Merkel SL2 den jag gillar bäst.

 

Ska det vara hyfast nytt så är det nog min rekommendation med........

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att Sl2:an är en enskotts mekanism. Vilket gör att trycket är bra och lågt ställt men man måste spänna om mellan skott.

 

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en tikka 512s i kaliber 12 / 7x57r.

Riktigt nöjd med den. Enda nackdelen är att den ganska tung men då blir det stadigt :) skjuter riktigt bra

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en SL2 i 20/7x57R och det är min favoritbössa, ritigt lätt & fin. Kan bara rekommendera.

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla med kkjon vad hans far vill ha för bössan, har själv haft en Valmet 412 12/308w och var riktigt nöjd med den, finns dess utom (Billiga) pipset att kompl. bössan med, tex dubbelstudsare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur man än vänder och vrider på det så är randpatroner lämpligare i brytvapen än liknande kalibrar utan rand. Självklart är det mindre risk för problem med en högkvalitativ bössa än med en budget. Men man har helt otvetydigt ställt sig i ett sämre läge om man väljer tex 308. Självklart är det långt ifrån alla som får problem. Men lite känsligare blir det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...