Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

• Similar Content

• Wachtelbruno
      By Wachtelbruno
      Hej allesammans kritisera mig gärna om jag har hamnat fel men detta är mitt första inlägg på ett forum.
      Jag är nyexaminerad och har precis fått hämta ut mitt första hagelvapen, men jag vet inte vad jag har köpt för något och skulle uppskatta all hjälp jag kan få!
      Det jag vet: det är en beretta, sida vid sida, kaliber 12/70, den har ejector.
      Skulle vara intressant att vet modell, tillverkningsår mm.
      Jag vet inte vad för någon information som behövs för att avgöra men fråga gärna så ska jag svara så gott jag kan.

• Richard Jonsson
      By Richard Jonsson
      Tjäna!
      Har nu börjat få hem alla delar o saker som krävs för att kunna jaga.
      Har en winchester xpr i .308 utan dämpare eller m-broms.
      Det jag undrar lite över är om det finns andra xpr ägare här på forumet eller kunniga säljare, ägare osv som kan rekommendera en redigt grym kula att jaga med, samt en billig och bra övningsammunition. Det som jag kommer att jaga lär bli gris och rådjur i första hand.

Tack
      /Richard 
    • Richard Jonsson
      By Richard Jonsson
      Haloj på er,
      Då gubben inte har jagat på minst 25 år, och då jag nu har blivit klar med jägarexamen så tänkte jag att det kunde varit fint och kul att överta hans gamla Baikal 327 hagelbock.
      Dock så kommer han inte ihåg om det var en "st", "ste" eller "silver", det skulle tydligen finnas lite olika modeller av dem, men vad tror (eller vet) ni att ett andrahandsvärde på en sådan Baikal kan vara ? Normalt slitage och lite småskavanker här och där men för övrigt så ser den fin ut och funkar perfekt  Har ju inte skjutits mycket med den alls.

Dubbla avtryckare och ingen ejektor ifall det kan hjälpa vissa med att komma fram med vilken modell det är.

Man ser ju att många gamla hagelgevär går för 500-5000 beroende på märke och skick, och då varken han vill ta för dyrt betalt för den och jag inte vill ge han för lite för den så tänkte jag höra mig för om ni vet vad de brukar ligga i för cirka pris  ?

//Richard
Sign in to follow this  
Aslund

Bra kombinationsvapen?

Recommended Posts

Aslund

Hej alla,

Är lite sugen på att skaffa mig ett bra kombivapen för allroundjakten. Kravet är att kulan ska vara klass 1.

Är väldigt sugen på syntet då jag har det på övriga garderoben och är väldigt nöjd, har dock haft väldigt svårt att finna ett sådant?

Om det finns på marknaden får ni gärna länka annars är jag väldigt sugen på era idéer gällande vanliga också. Dock vill jag ha nyare modell.

Tacksam för svar.

sidelock

Det är trä som gäller på kombivapen av alla modeller. :)

Bra nya kombivapen börjar runt 20 000, äldre blir billigare.

pmt

Det är trä som gäller på kombivapen av alla modeller. :)

Bra nya kombivapen börjar runt 20 000, äldre blir billigare.

Huvudet säger att det ska finnas någon som gör Blaserkolvar i plast........

/T

• Like 1

sidelock

Jag funderade på slika kolvar när jag lurade på att skaffa en D99 men blev avrådd av Turbo Hunter här på forumet som importerat ett par för kunds räkning. Gjutskägg och glassburksplast på kolvar som kostar som en Mcmillan.

Vidhåller att det är trä som gäller på brytvapen även om jag är mycket glad för mindre ädla material annars. :)

• Like 2

Aslund

Jag funderade på slika kolvar när jag lurade på att skaffa en D99 men blev avrådd av Turbo Hunter här på forumet som importerat ett par för kunds räkning. Gjutskägg och glassburksplast på kolvar som kostar som en Mcmillan.

Vidhåller att det är trä som gäller på brytvapen även om jag är mycket glad för mindre ädla material annars. :)

Har ni någon modell att rekommendera?

sidelock

Hur mycket vill du lägga? Vad ska den vara till mest? Och ska det vara en kombibock eller en drilling? Dubbelstudsardrilling kanske?

Aslund

Hur mycket vill du lägga? Vad ska den vara till mest? Och ska det vara en kombibock eller en drilling? Dubbelstudsardrilling kanske?

Ca 15 till 20.000 Ska använda den på småmarkerna där det kan komma både hare,räv,rådjur,älg. Det ska vara en Kombibock.

sidelock

I så fall är Merkel SL2 den jag gillar bäst.

• Like 1

Aslund

Vart hittar jag en sådan?  tack för svar.

sidelock

Torsbo hade en sist jag kollade iaf, ring runt bland de som finns nära dig. :)

kkjon

Min far har en Valmet 412, klass 1 kombi som är till salu. Men det klart, den är begagnad så du blir inte av med alla pengarna.

pmt

Jag sa aldrig att det var var bra, lämpligt eller ens förståndigt. Bara att det fanns.......

/T

pmt

Ska det vara hyfast nytt så är det nog min rekommendation med........

/T

danielj

Glöm inte att Sl2:an är en enskotts mekanism. Vilket gör att trycket är bra och lågt ställt men man måste spänna om mellan skott.

//Danielj

Vestjakt

Jag är väldigt nöjd med min Antonio Zoli Corona SP 12/308w skall nog inte jämföras men äldre Zoli vapen

http://www.jaktojagare.se/valskjutande-kombibock

daavviid

Jag har en tikka 512s i kaliber 12 / 7x57r.

Riktigt nöjd med den. Enda nackdelen är att den ganska tung men då blir det stadigt :) skjuter riktigt bra

Kråkjohan

Jag har en SL2 i 20/7x57R och det är min favoritbössa, ritigt lätt & fin. Kan bara rekommendera.

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

036_Karlsson

Kolla med kkjon vad hans far vill ha för bössan, har själv haft en Valmet 412 12/308w och var riktigt nöjd med den, finns dess utom (Billiga) pipset att kompl. bössan med, tex dubbelstudsare.

henke67

Hur man än vänder och vrider på det så är randpatroner lämpligare i brytvapen än liknande kalibrar utan rand. Självklart är det mindre risk för problem med en högkvalitativ bössa än med en budget. Men man har helt otvetydigt ställt sig i ett sämre läge om man väljer tex 308. Självklart är det långt ifrån alla som får problem. Men lite känsligare blir det.