Hoppa till innehåll

Info om jagande border terrier sökes!


ozzian

Recommended Posts

Jag har tingat en TJT men strävis valpkull fick mig att göra en halv kovändning.

Jag vill ha info om skillnader på border och tysk jakt terrier.

Jag i min enfald trodde det var för lite jakt i en border, när vi pratar klövvilt........

så ös på med info!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jagar ibland med en ur strävis förra kull. Funkar helt ok. Lite korta drevtider för min smak( tror ca 5min). Tror det är framför allt drevtiderna som skiljer, jämfört med tyskarna, om man ska generalisera.

mvh/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska börja träna en border till att driva i höst så jag har ingen erfarenhet ännu på dem.

Men han som jag fått inspiration av och använder sig av en border har fått till en herre som driver rå, hjort, gris och älg.

Min lilla herre har fått känna på döda grisar och hjortar och i början var de lite läskigt men sen så vart det roligt och skälla och dra i.

TJT har jag ingen större erfarenhet av men vad jag har hört är tyskar vassare och mer på än border. Kanske är fördomar men den uppfattningen har jag just nu.

Mvh

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjt driver i löpan, det är den enda terriern som avlas för att göra det, övriga terrier är avlade för att endast skalla vid direktkontakt med vilt.

Såklart finns det individer som driver i löpan bland andra terrierraser men det är just det (individer).

 

/Håkan H

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för info, 5min är för kort drevtid och jag vill även ha skall på löpande.

Får höra hur strävar hundar gör.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drevtiderna är nog lika varierande som hos alla raser, allt mellan 5-60min. Individer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte alla BT som skallar under drev utan "bara" vid syn kontakt och ibland inte ens då..

En av kompisarna har 2 BT, en skallar och en inte ( bägge ifrån samma uppfödare.).

J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drevtiderna är nog lika varierande som hos alla raser, allt mellan 5-60min. Individer.

Hur är dina då?

Elsa o fadern,förra kullen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fadern brukar kunna få sig hämtad, likt vissas bassets.

Elsa allt mellan 300- 2km.

På fråga c: Så är de mer lik mor än fadren.

Men bara en hane kvar å du vill ha tik.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fadern brukar kunna få sig hämtad, likt vissas bassets.

Elsa allt mellan 300- 2km.

På fråga c: Så är de mer lik mor än fadren.

Men bara en hane kvar å du vill ha tik.

ok, då behöver jag inte fundera mer :sad:

TJT är mycket bättre :wallbash:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har en pensionerad BT som har drivit med skall mellan 5- 15 minuter. Jag hade en valp/ unghund som tyvärr blev påkörd under jakt 31 jan i år.

Han var en säker upptagare trots sin ålder och drev med skall 20 minuter.

Han var borta 3 timmar när han var 6 månader och kom tillbaka med stövaren.

Sista drevet gjorde han på gris och blev påkörd 4 km fågelvägen från släppstället.

 

Absolut INTE den sista bordern jag ägt, utan det blir en ny till nästa år.

 

//Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har bara jagat med några enstaka b-terrier men dom har haft kort sök och drevtid samt jagat tyst förutom när dom varit precis hack i häl. Då har det varit skönt ylande till skall under någon/några minuter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag har sedan något halvår tillbaka en BT samt har tidigare som pass-skytt jagat en hel del med rasen.

I dom kretsar jag jagar är BT favoriten bland passarna både då det gäller älgjakt och övrig jakt på klövvilt/predator, För när det väl börjar skälla är drevdjuret inte långt borta = full action :)

Som det skrivs ovan driver de flesta inte med skall i löpan, men vid kontakt blir det full fart och vacker sång :) ! Det där med att söket inte är stort är lite individuellt, min hund är sån att om han hittar färska spår söker han inom nån dryg kilometer men övrig tid håller han sig inom några hundra meter från mig. Att hunden håller sig nära kan man som hundförare verkligen vända till sin fördel när man känner marken och vet var djuren har sina dagslegor, är ruskigt kul att röra sig genom riktigt tät skog och få upptag 20-50 meter framför sig!

I byn där jag bor har det skjutits en mängd älgar på det viset.

Sen är rasen en oerhört social och trevlig familjehund. Dock ingen hund man lämnar i hundgården på dagarna när man är på jobbet utan vill gärna ha social kontakt under dagen. Min hund är med mig på jobbet på dagarna (ligger i bilen) och det fungerar alldeles utmärkt då han får kuta runt lös på området några ggr. Per dag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...