Hoppa till innehåll

Avliva trafikskadat vilt med pilbåge?


josc72

Recommended Posts

Ställer frågan här också. Jag har ofta pilbågen med mig när jag åker runt och jobbar. Skönt att kunna träna på lediga stunder. Det har hänt flera gånger att jag kommit fram till viltolyckor och avlivat med allt från fälgkors till bössa. Det står ju något i stil med "till buds stående medel" och kan tolkas som vapen, yxa, fälgkors, kniv, stor sten och så vidare för att förkorta lidandet av skadat vilt. Pilar med jaktspets borde sortera under knivlagen och kan då liknas med kniv, är effektiva och bågen har ju bevisligen tillräckliga kraftresurser. Eftersom det är ok att sticka/avliva tex vildsvin med kniv/spjut så varför inte med pil. Likheten är ju slående bara det att knivarna i det ena fallet har en båge mellan sig och muskelkraften. Så vad säger juristerna om båge och jaktpil som "till buds stående medel"?! Är det lika ok som kniv, yxa eller fälgkors?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Någon sådan formulering om "till buds stående medel" finns inte formellt utan man får helt enkelt avliva skadat vilt som man råkar anträffa. Om man gör det så ska man dock använda medel och metoder så att man inte förvärrar djurets lidande för då kan man dömas för djurplågeri enligt brottsbalken.

 

Mvh

 

Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man ska ha en befogad anledning att ha med dem, på samma sätt som en kniv eller yxa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Öva bågskytte med de ena och tälja smörknivar med det andra. Båge och pilar är alltid på väg till eller från övning. Kan inte vara problem att motivera. Så då är det ok då!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Öva bågskytte med de ena och tälja smörknivar med det andra. Båge och pilar är alltid på väg till eller från övning. Kan inte vara problem att motivera. Så då är det ok då!

tja, kanske inte på infarten till kastrup :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ligger inte det i Danmark?? Måste kolla kartan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För normalt folk är det alltid befogat att ha med sig en kniv. Idioter skall inte ha det... Sedan åker jag inte så långt som till Kastrup och jobbar. Kör bara ambulans i Jämtland och Härjedalen (och har inte med mig bågen i ambulansen).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...