Jump to content

Recommended Posts

Per Almström

Hej!

Som nybliven jägare har jag nu gett mig ut i optikdjungeln. Har nyligen köpt ett Zeiss 3-12x56 till vak och kommer att köpa ett Aimpoint. Vad jag behöver nu är ett allroundsikte och planerar köpa ett sådant imorgon. Vad är då bäst, ett sikte på ca 2,5-10x50 eller ett på 1,5-6x42? Jag kommer att ha det till älg, rådjur, räv mm. Om det senare anses det som bäst fyller gapet mellan Zeiss och Aimpointen vilket av dessa är då att föredra (jag kommer inte att ha möjlighet att titta i dem innan köp)? S&B Stratos 1,5-8x42 eller Zeiss Victory HT 1,5-6x42?

2fast4u

Börja jaga med det du har så lär du nog skapa en bättre bild av vad DU saknar (om du saknar nåt) i optikväg. Drösvis med motsatta tvärsäkra synpunkter härifrån kommer bara öka förvirringen.

• Like 2
Slaktarn

Skillnaden på dom som du angett är ju inte så gigantisk så du lär ju försöka kolla på dom för att ta reda på vilken du tycker bäst om. Min gissning är att zeissen har lite bättre skymningsvärde och inte är lika känslig för korrekt ögonplacering eftersom en högre förstoringsväxel motverkar dessa egenskaper. Till S&B fördel tycker dom flesta att det är bättre med 8 än 6 ggr förstoring när man ska skjuta på 100-150 eller kanske ännu längre.

• Like 1

XXL kör 25 % rea på optik imorgon och onsdag så det blir ju en slant på en Zeiss Ht. Så till din fråga, Zeiss till det priset är det inte mkt att orda om, slå till! Gå in på deras hemsida och få deras nyhetsbrev så kan du handla det mesta de har i varuhuset till 25 % :yes:

• Like 1
ozzian

Nja du bör kolla i någon zeiss, någo khales/swarre mm.

jag tex vet att zeiss är bra men mina ögon håller inte med!

allround sikte?

vid vak tar du väl den du har?

vid drevjakt aimpointen?

du får nog förklara mer vilken jakt som är allround.

tar du en helia5 1-5x24 så kan du vaka rå men den är ju sämre än din 56a, men betydligt bättre än en aimpoint!

Ska du skjuta på långa håll på dagen så kanske en swarre 2,5-15x44 är bra eller en helia ki 6-24x56 eller,,,,,,,,

• Like 2
Per Almström

Jo, det var på XXL Helsingborg jag hade tänkt köpa Zeissen (det är därför jag har lite bråttom att bestämma mig) eller på Torsbo om S&B Stratos hade varit ett bättre val. Jag har tänkt använda min x56 till vak och Aimpointen till drevjakt. Vad jag är mest bekymrad över är om x42 är tillräckligt eller om det är bättre med x50 som allroundsikte eller ligger x50 så nära min x56 att det inte är blir någon större skillnad?

Upptag71

Vore jag dig skulle jag skita i aimpointen och köpa en Swarowski 1-6,eller någon annan med "äkta" 1ggr förstoring,de funkar ju som en aimpoint på lägsta förstoring. Ett perfekt komplement till 3-12:an.

• Like 2
ozzian

Det är skillnad på 56 och 50 av samma märke, men en 50 kan vara betydligt bättre än en annan 56a!

Jag testade gamla helia 1,1-4x24 den var bättre i skymning än min zeiss varipoint 2,5-10x42.....

• Like 1
Slaktarn

Det är skillnad på 56 och 50 av samma märke, men en 50 kan vara betydligt bättre än en annan 56a!

Jag testade gamla helia 1,1-4x24 den var bättre i skymning än min zeiss varipoint 2,5-10x42.....

Ja, men det är ju också välkänt att du har konstiga åsikter om vad som funkar i mörkret ;)

• Like 2

Bätte hur då Ozzian? är man ute efter ett skymmningsvärde så har han ju redan ett grymt bra vaksikte! Zeiss är lite annorlunda i "färg" om man jämför med Swarre Helia visst, men Zeissen var ju med i exemplet han gav själv och för det priset så får man grymt mycket kikare för pengarna. Annars kör jag med 1-6 swarre och en äldre 3-12*50 Swarre och klara mig utmärkt. Tycker nog att ett till sikte är lite overkill, men nu när du vill ha det så är jag rätt säkert på att du blir nöjd och har definitivt kikare så det räcker och blir över!

• Like 1
Slaktarn

Jo, det var på XXL Helsingborg jag hade tänkt köpa Zeissen (det är därför jag har lite bråttom att bestämma mig) eller på Torsbo om S&B Stratos hade varit ett bättre val. Jag har tänkt använda min x56 till vak och Aimpointen till drevjakt. Vad jag är mest bekymrad över är om x42 är tillräckligt eller om det är bättre med x50 som allroundsikte eller ligger x50 så nära min x56 att det inte är blir någon större skillnad?

Jag har sista året betat av ett par multiförstoringssikten (leica magnus och z6i och känner att jag suktar efter en klassisk zeiss med 4x förstoringsväxel, så det verkar vara ett bra köp i mina öron om dom kör 25%!

• Like 2
ozzian

Ja, men det är ju också välkänt att du har konstiga åsikter om vad som funkar i mörkret ;)

Säger frugan med!

• Like 2
ozzian

Bätte hur då Ozzian? är man ute efter ett skymmningsvärde så har han ju redan ett grymt bra vaksikte! Zeiss är lite annorlunda i "färg" om man jämför med Swarre Helia visst, men Zeissen var ju med i exemplet han gav själv och för det priset så får man grymt mycket kikare för pengarna. Annars kör jag med 1-6 swarre och en äldre 3-12*50 Swarre och klara mig utmärkt. Tycker nog att ett till sikte är lite overkill, men nu när du vill ha det så är jag rätt säkert på att du blir nöjd och har definitivt kikare så det räcker och blir över!

Nä helt rätt men vad menar ts med ett allround sikte?

ett som har lägre förstoring än zeissen och större än aimpointen, mindre än zeissen o större än aimpointen?

eller menar ts ett som fungerar som båda?

• Like 1
Per Almström

Min fundering kommer sig av att jag kommer att använda x56 till vak och Aimpoint till drev. Men den allra största delen kommer det att vara jakt på stillastående rådjur, hjort, älg eventuellt räv. Vi har begränsningar i jaktlaget att inte skjuta på längre avstånd än 80 meter stillastående och på högst 40 meter på vilt i rörelse. Det är just till den jakten jag vill ha ett bra sikte men vet inte om det passar bäst med ett x42 eller x50 sikte? Eftersom det finns två sikten just nu till bra pris, S&B Stratos och Zeiss Victory HT så står det mellan dessa två även om det just nu lutar åt Zeiss.

JimmyTtilja

Min fundering kommer sig av att jag kommer att använda x56 till vak och Aimpoint till drev. Men den allra största delen kommer det att vara jakt på stillastående rådjur, hjort, älg eventuellt räv. Vi har begränsningar i jaktlaget att inte skjuta på längre avstånd än 80 meter stillastående och på högst 40 meter på vilt i rörelse. Det är just till den jakten jag vill ha ett bra sikte men vet inte om det passar bäst med ett x42 eller x50 sikte? Eftersom det finns två sikten just nu till bra pris, S&B Stratos och Zeiss Victory HT så står det mellan dessa två även om det just nu lutar åt Zeiss.

på de avstånden du avser att skjuta på har du ju redan ett sikte, aimpointen.

Eller så säljer du aimpointern och köper ett lågförstorande  typ 1-6 eller liknande då kan då kan du jaga de flesta jaktformer. Men eftersom du redan har aimpointen har du det som behövs och behöver inte köpa fler.

x56 till vak

Aimpoint till resten

• Like 1
Hipshot

Om 80 m är begränsningen så är min gissning att du klarar dej gott på ett sikte, 1,5-6x42. 

• Like 1
Hipshot

Läste lite slarvigt på första inlägget :wallbash:

Såg nu att du skulle köpa ett aimpoint, skit i det och köp ett sikte med 1,5-6  istället då klarar du dig på alla jaktformer!(belyst om du vill ha den röda pricken som aimpoint har)

Amen!

• Like 2
ozzian

Läste lite slarvigt på första inlägget :wallbash:

Såg nu att du skulle köpa ett aimpoint, skit i det och köp ett sikte med 1,5-6  istället då klarar du dig på alla jaktformer!(belyst om du vill ha den röda pricken som aimpoint har)

nja

1-5 eller 1-6 skulle jag valt.

• Like 1
JimmyTtilja

Tack till alla er som har svarat på min fråga. Det blev ett Zeiss Victory 1,5-6x42 HT från XXL och så avvaktar jag med Aimpoint (känner jag mig själv rätt så kommer det att bli ett sådant ändå rätt snart men då kanske till en annan bössa). Nu ska bara handläggarna på Polisen få tummen ur...så jag har något att sätta siktet på   :smile:

Du har gjort ett bra val :thumbsup:  :yes:

• Like 1
  • 2 years later...

Har halkat dit då jag köpt en allroundkaliberpipa till min blaser och behöver således en allroundkikare, ganska inte några direkta drevjakter då jag har en annan pipa till dom jakterna med ett 1-6 men lite vakjakt, skymmningsjakt och rörlig jakt blir nog fallet för den nya kikaren... Läst många råd genom åren när man inte varit i nått direkt behov men nu när man själv sitter där då var det inte lika lätt.

http://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.1261.7457/minox-minox-zx-5i-3-15x56-belyst

Har jag sneglat in mig på, eller finns det bättre alternativ i dom prisregionerna? :)