Hoppa till innehåll

fiskesemester 2014


Urban

Recommended Posts

Dina vatten lockar ordentligt nils.. Bar det att det blir ju dubbel så långt ...... ;)

Och då finns det de som kallar trakterna jag bor i för mellan sverige?? :huh:

mvh/Urban

Det är absolut inget som undgått någon som bor här att den här landsändan knappt räknas till Sverige annat än när pengarna ska ut från länet.

Men vill du fiska harr och eventuellt satsa på lax så är Norrland lika bra som Norge numera. Det går 1000 laxar per dygn genom laxräknaren i Torneå älv redan nu och toppen kommer inte förrän i Juli. Harr finns i varenda tvättbäck häromkring och storleken på dem är väldigt bra. Det är nästan ingen som fiskar efter dem då det är laxfisket som räknas. Öringen är numera fredad i nästan varenda älv och det är bara lovligt med ett fönsteruttag med en maxstorlek på 45cm om jag inte minns fel. Tog min tredje havsöring för säsongen idag och den var nog runt tre kg den här också men det är bara att pussfiska dem. Nästa vecka kommer laxen på riktigt och då är jag ledig. Just nu är det en halvmeter för högt vatten och blåser säkert tjugo m/s i byarna så det blev ingen lång sväng idag trots att jag tagit ledigt för att fiska.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jäklar vad vackert. Får nog förslöka boka något med dig till nästa år ist.

Antar att man ska skjuta på det ytterligare någon vecka för att optimera chanser, eller är jag fel ute?.

mvh/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är för tidigt men den lax man får nu är i toppkondition. Fet som en gris och fortfarande ganska röda i köttet. Bästa tiden om man vill ha lax är sista veckan i juli häruppe men då kan en del börja vara färgade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska sätta mig i bilen. Fast det blir jämtland hela veckan. Har bokat upp hela veckan med en forist.:rolleyes:

Tyvärr verkar inte vädret vara med oss riktigt... Skulle vara ca 2-4 grd vissa dagar.:angry:

Är dock riktigt sugen att åka och hälsa på nils nästa sommar.....behöver bara lära mig att dänga tvåhands först...;)

mvh/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Urban - bara sätta sig i bilen. Du kan ju hyra Isjonssons rullande älvsbyhus för en billig peng :)

 

Haha! Det går bra! Släpet är obromsat så då vet du vad det är för hastighet som gäller. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag har klarat av att lära mig slänga med tvåhandsstången på egen hand som är totalt obegåvad med allt som heter taktsinne så nog ska du klara det också. Men det finns ju harr också och de flugor jag använder kan man slänga med ett enhandsspö utan problem. Problemet kommer när det hugger en lax på enhands och minst tvåhundra meter backing behövs och då är risken stor att man får använda apostlahästarna ordentligt ändå. Det finns älvar där laxen inte kan vandra och där det finns mycket harr och sik istället och då räcker en 5/6 enhands alldeles utmärkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjutit lite på semestern pga av kylan. På torsdag bär det av.....:rolleyes:

mvh/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjutit lite på semestern pga av kylan. På torsdag bär det av..... :rolleyes:

mvh/Urban

Jaha! Vars bär det av då? :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir västjämtland! En omtänksam forist bjöd upp mig till mycket intressanta vatten.

Återkommer med rapport.:rolleyes:

mvh/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör också upp på torsdag. Fast till Arjeplog. Tjärnfiske då vi är ovanligt tidigt ute i år.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir västjämtland! En omtänksam forist bjöd upp mig till mycket intressanta vatten.

Återkommer med rapport. :rolleyes:

mvh/Urban

Ok! Det låter trevligt! :thumbsup:

Se upp för nalle i tassemarkerna bara. :thumbsup:

Trevliga foton ser vi fram emot också. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör också upp på torsdag. Fast till Arjeplog. Tjärnfiske då vi är ovanligt tidigt ute i år.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Det låter trevligt!  :thumbsup:

Se upp för nalle i tassemarkerna du också.  :thumbsup:

Trevliga foton ser vi fram emot också. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett enhands flugspö för många år sedan, tyvärr fanns det ingen användarmanual till det. Efter att ha fångat buskar, gräs, telefontrådar och diverse annat skrot en sommar gav jag upp, numera är det bara haspel med spinnare eller gammaldags flugkast som gäller. Har någon en manual eller en kurs i flugfiske för Dummies så hör gärna av er.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får jag tid över tar jag en sväng över ånge och visar, skulle ju tittat förbi innan septjakten i fjol.

mvh/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter kul, välkommen, kanske kan lära mig fiskets formel i så fall. Då kan vi ju prata lite finnspetsjakt samtidigt oxå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett enhands flugspö för många år sedan, tyvärr fanns det ingen användarmanual till det. Efter att ha fångat buskar, gräs, telefontrådar och diverse annat skrot en sommar gav jag upp, numera är det bara haspel med spinnare eller gammaldags flugkast som gäller. Har någon en manual eller en kurs i flugfiske för Dummies så hör gärna av er.

Sök på flugfiske kast på Youtube så finns det många och bra filmer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nyss hemkommen från årets fiskesemester uppe hos grund i jämtland.

För egen del blev resultatet magert, men jag är väl inte tillräckligt fiske intresserad helt enkelt....;)

För erik blev det däremot bättre....!

Började första kvällen med ett pb 7hg på harr. ( flugspö dessutom)ahupybyp.jpg

Följde upp andra kvällen med pb på öring 20 gram från kilot.enu5ame9.jpg

Avslutade resan med sitt livs första röding. Totalt tog han ca 15 fiskar trots att vädret lämnade övrigt att önska.:D

Fantastiskt att genom en kort fråga här på forumet plötsligt fiskar i jungfruliga vatten i jämtland...

Fanns inte någon stig, och bara enstaka eldningsställen visade att någon fiskat i vattnen tidigare.

Stort tack grund för denna möjlighet. Nu är det bara att planera ihop grävlingjakten så den passar med...:D

mvh/Urban

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Å Erik tjatar om nästa tripp ? :)

Näe. Han tjatar faktiskt om skytteträning, hundträning mm inför jaktsäsongen...:D

Verkar riktigt taggad inför årets säsong.:rolleyes:

mvh/Urban

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...