Hoppa till innehåll

Köpa Amerikansk muskelbil


Ausch

Recommended Posts

Tjena
Blev ägare till en Cheva -55 BelAir i höstas.
Har nu reggat o fixat lite med den o även hunnit en del Crusing.
Är inte ensam ägare utan äger den ihop med en polare.
Den är i ett mycket bra skick men lite tråkig...........
283 motor o 2stegs Powerglide låda gör inga underverk i gatukorsningarna även om den låter lite kul med Headers.

Nu är jag på jakt efter en Muskelbil o drömmen är så klart en Charger med potent 440 motor i men pengarna för dom är vansinniga.
Har snöat in lite på Chevelle o då 66-67

köpa bil i höst är klart bättre rent prismässigt (men hur kul är det ?? )frågan är bara hur mycket billigare de blir då...?

Budget 150-250.000:-

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En Charger i fint skick lär knappast sjunka så mycket bara för det blir höst.  ;) Denna såg jag till salu i Närke i vintras, vet inte om den finns kvar men skicka pm om det är intressant kan jag skicka nr. Den va mkt välvårdad, tror dock motorn va bytt. 

post-5772-0-90434600-1402705138_thumb.jp

post-5772-0-72562300-1402705155_thumb.jp

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag letar efter renoveringsobjekt, ford eller cheva pickis 55-59:a, men helst en ford stepside. Måste ju ha nått passande att ha 700:an i på väg till jakten  :biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så underbara skapelser de bilarna.

Liiite för mycket motor i den skulle jag tro.

Jag vill ha en körbar bil som man har råd att köra till crusingar 10-15 mil bort.

Har hittat lite objekt som jag forskar lite på.

Åker tull Spanien på tis o är borta 14 dagar vilket är bra för jag hinner leta lite då.

Pickisar är coola, ett vapenställ bak är ett måste.

//

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köper du en GM, så håll dig borta från Buick, Oldsmobile och Pontiac, om du inte vill byta både motor och växellåda för att få effekt och hållbarhet till vettiga pengar.

Du bygger en komplett, inkl. motorblock, mycket potent Cheva-motor, till samma pris eller billigare än vad det kostar att renovera en befintlig BOP-motor, dessutom passar inte cheva-automatlådorna på dom motorblocken, och motorfästena är lite annorlunda.

Hittar du däremot en bil med frisk och iordninggjord motor så spelar fabrikatet mindre roll, men du ville ju ha ett renoveringsobjekt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ser att priserna i staterna på malibu och el camino är rätt ok.

Man får mkt bil för pengarna för 150K (ink transport till svedala!)

 

Sitter och vakar efter att någon "rätt" camino ska dyka upp...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köper du en GM, så håll dig borta från Buick, Oldsmobile och Pontiac, om du inte vill byta både motor och växellåda för att få effekt och hållbarhet till vettiga pengar.

 

Hur menar du nu?

Lådorna är ju exakt de samma som i andra GM bilar. Annat bultmönster för att fästa på blocket dock.

Och inte är motorerna något sämre än till Chev. Ofta är det i princip samma motor också. Delar finns att köpa för ung samma peng som till chev(där inte delarna passar rakt av)

Dock så är bakaxeln till Oldmobile 455:or klart mycket kraftigare, GMs vanliga 12 bultade är som tändstickor i förhållande till oldsens.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en ok crusing bil själv. Tyvärr så är jag ut med bilen för sällan nu mer. Så den kan vara till salu om det finns någon hugad spekulant.

Oldsmobile Delta 88 ht -68. 455:a

Lite fixat med den, pm för mer info.

120 000:- är ett lämpligt pris.

 

post-4173-0-76244000-1402738023_thumb.jp

post-4173-0-20032900-1402738055_thumb.jp

post-4173-0-19312100-1402738169_thumb.jp

post-4173-0-33132200-1402738184_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur menar du nu?

Lådorna är ju exakt de samma som i andra GM bilar. Annat bultmönster för att fästa på blocket dock.

Och inte är motorerna något sämre än till Chev. Ofta är det i princip samma motor också. Delar finns att köpa för ung samma peng som till chev(där inte delarna passar rakt av)

Dock så är bakaxeln till Oldmobile 455:or klart mycket kraftigare, GMs vanliga 12 bultade är som tändstickor i förhållande till oldsens.

Naturligtvis var det bultmönstret jag avsåg när jag skrev att lådorna inte passar.

När något inte går att skruva rakt på utan adapterplatta och att borra nya motorfästen så anser jag att det inte passar.

 

Att säga att Pontiac-motorer är i princip samma som Chevrolet-motorer är att förenkla sanningen en hel del.

Mycket passar rakt av, ja. Men mycket gör det inte.

Och att bygga eller renovera en Pontiac-motor kostar flis.

 

Jag har fulrenoverat en gammal Pontiac 350" 180-hästars smogmotor från -77, och byggt en potent Chevrolet 357".

Med fyrbultat block, ARP-bultad bottendel, blue-printning med strokad smidd vev, Vortex-toppar, vassare kam och insug, ny förgasare, smidda högkompkolvar, topdeckning, linehoning och balansering så blev det i stort sett samma pris som om man skulle ha originalrenoverat en Pontiacmotor till toppskick.

-Och nu snackar vi NYA grejor, förutom block och vev, naturligtvis.

 

Dessutom är det så mycket enklare att hitta preppade lådor på begagnatmarknaden till Cheva.

Att helrenovera en automat gör man inte själv, och ett shiftkit är ett måste när effekten börjar stiga, liksom en konverter med högre stallspeed, diffad bakaxel av kraftigare modell, osv.

 

Effekt kostar pengar, och vill man inte att det ska kosta mera än nödvändigt håller man sig borta från BOP.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med fyrbultat block, ARP-bultad bottendel, blue-printning med strokad smidd vev, Vortex-toppar, vassare kam och insug, ny förgasare, smidda högkompkolvar, topdeckning, linehoning  

preppade lådor, ett shiftkit en konverter med högre stallspeed, diffad bakaxel av kraftigare modell, osv.

Fasen, är det grekiska ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä porr för insatta!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Var o kikade på en Charger 68 i går.

På det stora hela var det en bra bil, ingen rost någonstans, bra lack motorn verkade åxå vara i ordning. 440magnum något vässad enligt ägaren??

Svårt att uttala sig om det.

Stora bekymret var att lådan slirade vid växling men vid kontroll med renoveringsfirma så kostade renovering och förstärkning under 10.000:-

Bakaxeln har en på tok för låg utväxling så den måste åxå ändras...

Priset? Ja det var i mina ögon 50.000:- för högt.

Måste leta mera för o få koll på prisläget...

Dyra som fan de där bilarna.

Men råare muskelbil finns inte...

//

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var o kikade på en Charger 68 i går.

På det stora hela var det en bra bil, ingen rost någonstans, bra lack motorn verkade åxå vara i ordning. 440magnum något vässad enligt ägaren??

Svårt att uttala sig om det.

Stora bekymret var att lådan slirade vid växling men vid kontroll med renoveringsfirma så kostade renovering och förstärkning under 10.000:-

Bakaxeln har en på tok för låg utväxling så den måste åxå ändras...

Priset? Ja det var i mina ögon 50.000:- för högt.

Måste leta mera för o få koll på prisläget...

Dyra som fan de där bilarna.

Men råare muskelbil finns inte...

//

Runt 250 000?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var o kikade på en Charger 68 i går.

På det stora hela var det en bra bil, ingen rost någonstans, bra lack motorn verkade åxå vara i ordning. 440magnum något vässad enligt ägaren??

Svårt att uttala sig om det.

Stora bekymret var att lådan slirade vid växling men vid kontroll med renoveringsfirma så kostade renovering och förstärkning under 10.000:-

Bakaxeln har en på tok för låg utväxling så den måste åxå ändras...

Priset? Ja det var i mina ögon 50.000:- för högt.

Måste leta mera för o få koll på prisläget...

Dyra som fan de där bilarna.

Men råare muskelbil finns inte...

//

JÄVLIGT rå! Den och Challanger är så brutala det bara går B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snarare 100,000 till....

//

Nära nog en utställnings bil då....

250-300´brukar väl dom ligga i bra bruksskick och allt funkar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är nog så att ägaren överprisat sin bil lite.

Skulle nog kunna ge 300k men inte mer.

Ingen rost alls vilket är väldigt bra. Allt annat är utbytbart o reparerbart.

Fick nys om en dodge super bee på väg hem.

Ska vara i väldigt bra skick.

Råa de med[emoji106]

//

Stavar som en kråka även utan Iphonen..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

O även nästa charger ägare vill ha 350'

Sprang av en händelse på ett annat fordon.

Frånse hur det blir, måste ta beslut om ett par tre veckor,

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

O även nästa charger ägare vill ha 350'

Sprang av en händelse på ett annat fordon.

Frånse hur det blir, måste ta beslut om ett par tre veckor,

//

Dom kanske har hoppat upp lite i pris då. Iof har ju dollarn stärkts senaste tiden. Då brukar iaf de finaste bilarna kunna bli tillbaka köpta till staterna. Och då stiger priset även på "bruks" bilarna....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns ju andra råa muskelbilar som går lite under radarn i prisläget. Just Charger och till viss del challanger är ju nästan hopplös att hitta till bra pris. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...