Jump to content

jaga in en blandrasvalp

Recommended Posts

Hej! 

Är nyreggad här på sidan. Hämtade för tre veckor sedan min första hund, en blandras, Tax, Drever, Stövare och Brodier terrier.

Jag söker tips av er erfarna hundägare/jägare för att jaga in min valp, hur tidigt ska jag börja och vad tipsar ni om? Förstår att det finns hur mycket som helst och att alla gör olika, men alla tips mottages gärna :-)

Han är nu 12 veckor gammal, tokig i rådjursklövar som han får att leka med. Har börjat med lite enkla spår på 10-20 meter i gräsmattan för skoj skull och det går redan väldigt bra.

Tack på förhand! /Oscar

• Like 1
strävhår

Ett första råd skulle vara att nöta på med inkallningen, guld värd när du vill gå hem.

• Like 2
Urban

Ett första råd skulle vara att nöta på med inkallningen, guld värd när du vill gå hem.

Överskattat....:lol:

Ursäkta ot. Du är rätt ute enkla spår som stegras på de viltslag du vill att den ska jaga.

När det blir tillåtet, skogspromenader i vilttomma marker. Även om suget är stort att få valpen att jaga, är det viktigt för både kontakt och självförtroendet att du börjar utan viltkontakter.

mvh/Urban

• 1 month later...

Jagade in min första hund förra säsongen och är mycket nöjd med resultatet =) Jag har turen att ha mycket viltrik mark så alla utom en gång jag släppt honom har han haft upptag. Såhär gjorde jag iaf.

Började med att släppa på honom där jag såg rådjur stå, dvs drev direkt. Gångerna efter det körde jag gubbe på stubbe dvs vänta ut hunden tills han sticker och sitt kvar (kaffe och ljudbok behövs eller annat tidsfördriv behövs här). Ibland tar det 10min innan hunden drar, ibland 3 timmar. När hunden kommer tillbaka förlytta dig  en liten bit kanske 300m och göra samma sak.

kom ihåg att koppla honom varje gång du förslyttar dig, det är för att han inte alltid ska förknippa kopplet med att "nu har vi jagat klart". Resten klarade min hund av själv, har han jakt i sig så förstår han vad han ska göra. Ge mycket beröm och inget negativt alls första året.

I början drev Quattro som min beagle heter ca 30sekunder djuren han jagade sen släppte, i slutet av säsongen höll han i ca 40-60min. Så ge inte upp bara för att du får en motgång =)

Öva även inkallning i olika situationer, inte bara på gräsmattan hemma utan gärna även när det finns störande moment runt om dig. Så som andra hundar, folk m.m.

Första gången jag släppte min hund var han ca 7 månader, innan det hade han fått gått blodstår, käkat på rådjursben, sett dött rådjur m.m. Har hunden både som sällskapshund och jakthund och han funkar toppen som båda.

Sen vill vi ju självklart se en bild på din odåga också =)

• Like 1
Lecha

Valp/grundlydnadskurs är för ALLA hundar, och är verkligen ett bra tips inför starten på hundens jaktkarriär . Visst det är ca 7-10 träffar( beroende på vilken klubb) , men jisses vad det ger i utbyte för både hund och hundägare. :wub:   :wub:  

• Like 2