Hoppa till innehåll

En stor eloge till Polismyndigheten/Tillståndsenheten i Uppsala län!


wallden_66

Recommended Posts

Hej!

Lämnade in en ansökan på mitt 5 jaktvapen och en ljuddämpare igår kl. 16.10

Idag för 10min sedan ringer tillståndshandläggaren för en kort fråga vad det 5e vapnet ska användas till.

Vidare efter 2min samtal säger vapenhandläggaren att "ok, då är det klart. Licenserna postad under morgondagen"

Mindre än 24h handläggningstid, helt klart imponerad och djupt tacksam för deras arbete. Just nu den enda statliga verksamhet som jag är imponerad över.

 

Det var vad det tog i Kalix innan våran licenstant blev omplacerad till Luleå för ett antal år sedan.

Nu tar det flera månader efter årsskiftet -13-14. :sad:  :sad:  :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Lämnade in en ansökan på mitt 5 jaktvapen och en ljuddämpare igår kl. 16.10

Idag för 10min sedan ringer tillståndshandläggaren för en kort fråga vad det 5e vapnet ska användas till.

Vidare efter 2min samtal säger vapenhandläggaren att "ok, då är det klart. Licenserna postad under morgondagen"

Mindre än 24h handläggningstid, helt klart imponerad och djupt tacksam för deras arbete. Just nu den enda statliga verksamhet som jag är imponerad över.

 

Samma här. Fick licensen med vändande post. Nästan så att man skäms att berätta!

Killarna på WB i Stockholm trodde mig inte när jag kom och skulle hämta bössan.

 

Hur kan det komma sig att det funkar så bra just i Uppsala?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom är helt suveräna! Lämnade in ansökan för ljuddämpare på torsdag eftermiddag. På måndag låg licensen i postlådan.  :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Märkligt... Jag har läst att RPS hävdar att väntetiderna beror på att folk slarvar med ansökningarna, att man inte fyller i blanketterna rätt. Märkligt att man gör rätt i Uppsala län? 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Märkligt... Jag har läst att RPS hävdar att väntetiderna beror på att folk slarvar med ansökningarna, att man inte fyller i blanketterna rätt. Märkligt att man gör rätt i Uppsala län? 

Troligen gör man inte mer rätt i Uppsala än i övriga landet, dock så finns det troligen fler handläggare kontra inkomna ansökningar.

kommer det in 100 ansökningar per dag så går det ju snabbare om man är 5 handläggare än om man är 2.

Sen när det gäller felaktigt i fylda ansökningar så är det många och det mest tragiska i detta är att de flesta är skrivna av vapenhandlarna. De borde ha lärt sig hur man fyller i dessa korekt kan tyckas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen när det gäller felaktigt i fylda ansökningar så är det många och det mest tragiska i detta är att de flesta är skrivna av vapenhandlarna. De borde ha lärt sig hur man fyller i dessa korekt kan tyckas.

 

Nja... Att fylla i en ansökan borde inte vara något problem över huvud taget om man är någorlunda läs- och skrivkunnig, vi snackar ju inte direkt rymdforskning!

 

Kan dock tänka mig att motiveringar för 5:e och 6:e vapnet behöver motiveras med annat än "Öh... Grävling liksom typ!"

 

Sedan kan jag tänka mig att det är ett rätt högt tryck på t.ex. Stockholm som med kranskommuner har ca 2 miljoner invånare att serva. VG-region med sin egen agenda har det väl också svårt - de verkar ju inte ens ha nationella lagar att luta sig mot, utan något eget påhitt.

 

Men att det tar tid på mindre orter har jag ingen förståelse för - annat än att jag kan tänka mig att mycket har centraliserats i sparivern och med avseende på det faktumet så har de fått lite för mycket att göra på den lilla civila personal de har.

 

Tragiskt oavsett!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uppsala är ingen liten ort. De har dock en enhetschef på tillstånd som inte tummar på rättssäkerheten. Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja... Att fylla i en ansökan borde inte vara något problem över huvud taget om man är någorlunda läs- och skrivkunnig, vi snackar ju inte direkt rymdforskning!

Man kan tycka det, men tyvärr är sanningen en annan.

Ofta kan det vara så enkla saker som saknad piplängd och då blir handläggaren tvungen att kontakta den sökande för en komplitering och detta kan uppta rätt mycket tid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uppsala är ingen liten ort. De har dock en enhetschef på tillstånd som inte tummar på rättssäkerheten. Christian

Nu har ju inte storleken på orten någon större betydelse, utan det ligger ju i antalet inkommna ansökningar kontra antalet handläggare som finns.

Skulle vara mycket intresant att se statistik på detta, mellan de olika länen för att kunna se den riktiga belastningen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uppsala är ingen liten ort. De har dock en enhetschef på tillstånd som inte tummar på rättssäkerheten. Christian

 

Så rätt Christian, men jag har på intet sätt sagt att så var fallet heller!

 

Nu har ju inte storleken på orten någon större betydelse, utan det ligger ju i antalet inkommna ansökningar kontra antalet handläggare som finns.

Skulle vara mycket intresant att se statistik på detta, mellan de olika länen för att kunna se den riktiga belastningen.

 

Precis det jag menade!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hanteringstiden beror säkerligen också på mentalitet och erfarenhet hos handläggarna, alltså inte endast numerär

 

Det kan bli en ond cirkel då högarna hopas, licenstanterna går i väggen, in med nya oerfarna som beroende på osäkerhet belastar de erfarna med frågor.

 

Egentligen är ju handläggarens granskning superenkel i de flesta fall, det är ju vid förstagångslicenser, vid 5:e och 6:e vapnet samt vid "konstigare licenser" det kan ta lite mer tid.

 

Jag är tämligen övertygad om att flyttar vi Uppsalas personal till ett annat län (med samma antal licenser) så minskar hanteringstiden där (och tvärtom).

 

 

Raggarö

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter ju snudd på rättsvidrigt att några län fixar det på ett par dagar, när Norrbotten gått från 2-3 veckor till 3 månader.. Visst har gruvexpansionen ökat befolkningen, men troligen inte tiodubblats med jägare som varken är läs eller skrivkunniga..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är väl lite upp till handläggarens välvilja med.. när jag sökte på Comforten nu så var jag osäker på vissa grejer.. laddsystem magasin yada yada.. skippade vissa grejer och trots detta så fixade handläggaren att fylla i de grejer som jag missat.. utan att gnälla  :biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan tycka det, men tyvärr är sanningen en annan.

Ofta kan det vara så enkla saker som saknad piplängd och då blir handläggaren tvungen att kontakta den sökande för en komplitering och detta kan uppta rätt mycket tid.

mtp mängden duma frågor som kommer in till handlare från handläggare så skulle jag vilja påstå att de argumentet är skitsnack....

skylla på att ansökningarna är fel? Märkligt att alla började fylla i fel för exakt 4.5-5år sen i halland ( samtidigt 1 extremt duktig kvinna slutade hos dom märkligt nog ) jävligt märkligt sammanträffande detdär tycker jag allt. Märkligt nog vart det än sämre när dom stängde kontoret i varberg o flytta allt till halmstad? Vi måste blivit sämre då oxå med o fylla i ansökningarna? :/

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även om det nu är så att vissa ansökningar är felaktigt ifyllda så är det ju bara att maila/ringa och be om komplettering. Under tiden kan man ju börja på nästa.

Jag provskrev "Piplängd saknas, vänligen komplettera!" Tog ungefär 10sek på telefon. Sen tar man nästa...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är väl lite upp till handläggarens välvilja med.. när jag sökte på Comforten nu så var jag osäker på vissa grejer.. laddsystem magasin yada yada.. skippade vissa grejer och trots detta så fixade handläggaren att fylla i de grejer som jag missat.. utan att gnälla  :biggrin:

Du skickade ju in den via intern posten så du räknas inte. :tongue:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mtp mängden duma frågor som kommer in till handlare från handläggare så skulle jag vilja påstå att de argumentet är skitsnack....

skylla på att ansökningarna är fel? Märkligt att alla började fylla i fel för exakt 4.5-5år sen i halland ( samtidigt 1 extremt duktig kvinna slutade hos dom märkligt nog ) jävligt märkligt sammanträffande detdär tycker jag allt. Märkligt nog vart det än sämre när dom stängde kontoret i varberg o flytta allt till halmstad? Vi måste blivit sämre då oxå med o fylla i ansökningarna? :/

Vad är det för dumma frågor?

Det är ingen som blivit sämre på att fylla i ansökan, men "pär" godkänner inte att man hoppar över vissa saker som man kunde innan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även om det nu är så att vissa ansökningar är felaktigt ifyllda så är det ju bara att maila/ringa och be om komplettering. Under tiden kan man ju börja på nästa.

Jag provskrev "Piplängd saknas, vänligen komplettera!" Tog ungefär 10sek på telefon. Sen tar man nästa...

Varför skrev du piplängd saknas om du visst den?????

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...