Hoppa till innehåll

Försäljning av skyddsjakt på eget initiativ.


Skånepåg

Recommended Posts

Hur länge får vi skyddsjaga på eget initiativ när det går till så här?

 

http://www.blocket.se/lund/Duvjakt_utanfor_Lund_nu_54647174.htm?ca=23_11&w=1

 

Sälja jakt utanför ordinarie jakttid? Det är i min värld en bra bit över gränsen..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja visst.. men rätt roligt åxå troligtvis..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är mer själva principen än att bonden vill ha några kronor för att sälja jakt. Om det var i ordinariejakttid så hade jag nog inte lyft ögonbrynen.

 

Vi har otroligt generösa skyddsjaktsregler i Sverige med skyddsjakt på eget initiativ. MEN det kommer vi bara att ha om man inte överutnyttjar det.

Om det kommer för mycket sånt som i annonsen så blir det ansökning för varje skyddsjakt igen OCH det vill vi inte ha!

 

Frågan är om det inte är olagligt? Det måste ju vara en bra bit in en gråzon iallafall..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan vara riskabelt att slira på skyddsjakten. Jaktjournalen skrev just följande http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=19199&avd1=0:

 

Måsskytt misstäkt för jaktbrott 2014-06-27

Rättvik (JJ) En man som sköt måsar i en by utanför Rättvik är misstänkt för jaktbrott. Mannen hävdade att det var skyddsjakt han bedrev och att måsarna äter hans foder.


Enligt polisen erkänner mannen att han skjutit men menar att han inte begått något brott.  

En anmälan om brott mot skyddslagstiftningen är gjord och utredningen får bevisa om det rör sig om brott eller inte, säger polisen i Rättvik till Falu Kuriren.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

? Skyddsjakt eller inte så är det väl ok om markägaren tar betalt. Kan ju hävda att ordinarie jaktlag inte betalar eller utför full insats och då tar igen detta på annat sätt. Vi kommer, vid ökade stammar av olika vilstolar, mest troligt att se mer av denna typ av lösning.

RG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte duvan bryr sej så mkt om jägaren har betalat eller ej... :)

Skillnaden mellan att sälja dagsjakt eller skyddsjakt är väl inte gigantisk?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag menar, varför skulle inte bonden ta betalt några hundralappar? Han blir ju tvungen att lägga lite tid på att visa skyttar och organisera.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med charlie. Enorm skillnad. Känns som att om man kan tjäna pengar om än bara småslantar så ökar ju risken för missbruk ganska duktigt. Då finns det kanske behov av att man ska bli tvingad att få jakten godkänd av länsstyrelse och den utvecklingen vill nog ingen se.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur som haver de är inte bra reklam! För oss jägare i detta samhälle!

Vart kallad mördare för en månad sen. Jag bryr mig dock inte men totalen!

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är benägen att säga, att har man såna problem, är 300 Per skytt något som kanske är tänkt att täcka förlusterna. Varför inte? Han lär inte bli rik på det...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har inflationen i jakten gått överstyr! Inte bara i etik och moral, utan även äventyrar jägare/jakt och särskilt skyddsjaktens existens.

 

Hur tänker man här?

Om jag har ett problem som konstant kostar mig säg 500kr/dag, då känns det som att jag är villig att betala den som löser mitt problem, så jag slipper fortsätta förlora pengar.

Om min bil går sönder så jag måste betala för buss/taxiresor osv, då lär jag betala en verkstad för att fixa mitt problem.

Känns helt bakvänt att ta betalt av andra för att lösa ett problem som kostar mig besvär och pengar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har inflationen i jakten gått överstyr! Inte bara i etik och moral, utan även äventyrar jägare/jakt och särskilt skyddsjaktens existens.

 

Hur tänker man här?

Om jag har ett problem som konstant kostar mig säg 500kr/dag, då känns det som att jag är villig att betala den som löser mitt problem, så jag slipper fortsätta förlora pengar.

Om min bil går sönder så jag måste betala för buss/taxiresor osv, då lär jag betala en verkstad för att fixa mitt problem.

Känns helt bakvänt att ta betalt av andra för att lösa ett problem som kostar mig besvär och pengar.

Men tycker du inte att det vore lite omotiverat för bonden som har problem med duvorna att han skulle betala jägare för att skjuta när efterfrågan på jakt har blivit så stor att folk är villiga att betala, trots att dom vet att bonden tjänar pengar på dom ur dubbel synvinkel?

Om det ringde 10 verkstäder till dej samma dag och tjatade om att dom jättegärna ville serva din bil och även betala några slantar för att få göra jobbet så skulle du väl inte lämna in den på en annan verkstad och betala för att få jobbet gjort? Med det menar jag att man inte behöver vara sur på bonden (om han nu är bonde) som tar betalt några kronor när efterfrågan är så stor att det är möjligt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är väl hur gigantisk som helst. Med tanke på hur skyddsjakten beskrivs så är ju syftet att skjuta så många duvor som möjligt???

Skyddsjakt innebär ju att skydda gröda dvs skjut på ett sådant sätt att duvorna fattar att det är farligt att käka på det aktuella fältet. Det är inte likställt med att skjuta bort 250 duvor/skalle...

Jag har inget emot skyddsjakt men jag tycker det fel att saluföra den på det sättet

/M

Okej! Jo jag ändrar åsikt lite, det kanske är fel att sälja en skyddsjakt ut etikens synvinkel. Dock tycker jag fortfarande inte att man ska anklaga säljaren av jakten. Så länge han har lagen på sin sida och ser till att det inte urartar fullständigt med bristande säkerhet och eftersök så tycker jag inte att han ska smutskastas.

Då skulle det isf vara lagen som är fel och det skulle ju enkelt kunna ändras. Förbud mot att sälja skyddsjakt! Det är också troligare att det skulle bli så än att lagen skulle ändras så att man måste söka tillstånd för skyddsjakt.

Det jag menade med att det inte är så gigantisk skillnad är att båda formerna kan uppfattas som oetiska. Bom och skadeskjutningprocenten är betydligt högre på en dagsjakt där gästerna betalat säg, 5000 kr per person, än vad den är på en allmogejakt i ditt eller mitt jaktlag. /Oscar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det känns väl inte riktigt som att han faktiskt är ute efter skyddsjakt, isåfall har han helt missförstått hur man ska jobba på skyddsjakt och hans dagjakter kommer inte att ge önskat resultat. Det jag får känslan av är att han helt enkelt utnyttjar skyddsjaktsreglerna för att kunna sälja jakt under lågsäsong och då är vi inne på ett beteende som nog inte kommer ses gott på från varken samhället, staten eller jaktmotståndarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skyddsjakt är inte dagsjakt  då ett skydd betalar man för o få maximal utdelning av kompetent folk o pengar man betalar.

 

Sen är det ju moral o etik där jag skjuter privat o kommunalt gäller ju rådande jakttider även när det är skyddsjakt då jag inte har non lust o åka ut o ta bort rävungar som inte är större än hundvalpar o skjuta bort föräldrarna för ungarna som ligger i boet utan att det är absolut nödvändigt.

 

Sen annonsen den kommer ju o locka folk som inte har någonstans o jaga + folk som tycker det är kul o panga fågel utöver gällande jakttider o då kommer vi in på säkerheten o etiken runt jakten o vem som ska ta hand om säkerheten o ansvaret hur många fågelhundar som ska jobba o vem ska ta ansvaret för dom om det skulle hända en olycka för jag skulle inte vilja att min hund jobba på ett fält med skjut kåta nybörjare o sen etiken är det bara o panga på tro hur många kommer o bry sig om skadeskjutnings procenten skjut på allt som rör sig eller skjut på utvalda individer för o minska skadeskjutningen o det är bara mina tankar runt det här.

 

 

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det känns väl inte riktigt som att han faktiskt är ute efter skyddsjakt, isåfall har han helt missförstått hur man ska jobba på skyddsjakt och hans dagjakter kommer inte att ge önskat resultat. Det jag får känslan av är att han helt enkelt utnyttjar skyddsjaktsreglerna för att kunna sälja jakt under lågsäsong och då är vi inne på ett beteende som nog inte kommer ses gott på från varken samhället, staten eller jaktmotståndarna.

Det är också min känsla och det är det som jag ser som den stora frågan, inte att han tar några hundralappar för det.

Om skyddsjaktsmöjligheterna börjar överutnyttjas, så är risken stor att vi får nån reglering på det. Vi har ju precis fått skyddsjakt på eget intitiativ på vitkindad gås, vilket h-vete vi hade med dom tidigare när man skulle söka hos länstyrelsen.

I mina ögon är detta inte ok, inte för att han vill ha några kronor, men för att han helt enkelt riskerar vår skyddsjaktparagraf på ett dumt och onödigt sätt!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte denna speciella situationen, om man ska försvara gärningen så, det kan ju vara så att han inte får tag i några jägare all, detta är hans sätt att få tag i folk.

sen tycker jag det är ok om han tar ut avgift för hans kostnader som jakten medför.

 

vill man inte betala så jagar man ju någon annanstans!

Kanske hade varit bra att annonsera ut för jakt ej skyddsjakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns ett annat djur i Sverige där detta är tämligen vanligt, bara det att djuret jag tänker på får man skjuta dygnets alla timmar och årets alla dagar. Skjuta dem där mat lagts ut är inga konstigheter, skjuta efter ett par mils hundjakt är helt ok, skjuta dem i lampans sken är lugnt det med. Men fan om det gäller duvor!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uj vad kluven jag blev nu, sidelocks inlägg bet på mig.

telefonskrivet

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 § För att förebygga skador av vilt får jakträttshavare bedriva jakt under de tider och övriga villkor som anges i bilaga 4 till denna förordning. Vidare får sådan jakt bedrivas av personer som avses i 23 § första stycket jaktlagen (1987:259) under de tider som anges i punkterna 2-4 samt, när det gäller vildkanin, punkten 1 i bilaga 4.
   Vid jakt som avses i första stycket får ingrepp även göras i fåglars bon och fåglars ägg förstöras.
   Den som jagar med stöd av första eller andra stycket är skyldig att till länsstyrelsen lämna de uppgifter om jakten som Naturvårdsverket föreskriver. Länsstyrelsen är skyldig att årligen till Naturvårdsverket överlämna dessa uppgifter. Förordning (1995:443).

 

Så egentligen måste han göra en upplåtelse/arrende för varje person som kommer för att det skall hålla. Samtidigt om han tar betalt för det och inte bryr sig nämnvärt i resultatet skulle nog en domstol kunna säga att han faktiskt inte gjorde det med stöd av 26 §.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...