Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Kias Husse

Fan vad laddkomponenter är svåra att köpa idag!

Recommended Posts

Kias Husse

Var och skulle försöka köpa på mig lite URP krut från Norma.

Tydligen har Norma inte kapacitet att få fram krut efter efterfrågan. 180 burkar krut har dom tyligen släppt, men URP är inte någon av dom.

Inte heller verkar det gå få fingrarna på några amerikanska kulor eller tändhattar..... Jänkarna hamstrar tydligen allt vad dom kan fingrarna på.

Fråga. vilken 7 mm bondad jaktkula 150-156 gn finns idag att få tag på? Vilket krut passar den kulan och finns tillgänglig? Laddata?

(Helst försöker jag att få oryx att hamna kring 920-940 m/s. Normas FMJ kring 960m/s och jag vill ha Scirocco i spannet runt 960-980 m/s)

Just nu försöker jag att höja farten på scirocco från 920 i min pang till runt 960m/s. Men senär mitt URP krut slut. Jag vill eg ha så gn som möjligt för att sätta fart på kulorna.

Och jag är öppen för förslag på en alt bondad kula i vikten 150-156gn till min 7mm Rem Mag.

Ausch

Jag letar åxå URP enligt torsbo så blir det inget URP vid tillverkningen just nu???

//

Kias Husse

Ja just nu är det inte kul att vara handladdare..... Det saknas kapacitet i världen att producera krut sen den där fabriken brann.

Jänkarna hamstrar all typ av ammo och komponenter dom kan. Så det blir väldigt lite över till export. Tydligen köper folk på sig pallvis med tex .22 ammo!

Nu sitter jag inte i båten, på så sätt. Har en del oryx kvar och MRP så jag kan alltid ladda upp så jag klarar jakten med beprövade recept som funkar.

Dock kanske det blir till att hålla igen lite på övningsskytte. Och det är tveksamt om jag har nog att hamna helt rätt med scirocco kulan. Har en laddning som funkar ok, men skiljer sig väldigt mycket i träffläge jämfört med FMJ och svampar en aning långsamt/lite. Vilket jag är övertygad om att det kommer stämma bättre med lite mer fart bakom. Både i träffläge och svampning. Dom brukar ju vilja ha upp den till 940-960 m/s i de recept jag sett.

Ogster

Jag köpte URP idag hos en lokal handlare, 415kr burken tar han...

Ausch

Jag köpte URP idag hos en lokal handlare, 415kr burken tar han...

Då laddar jag hellre upp det kilot MRP jag har kvar efter det halvkilot URP som finns på hylla ....

Vilket jävla pris!!!!

Jag brukar ge 290:-

//

Joacim

Då laddar jag hellre upp det kilot MRP jag har kvar efter det halvkilot URP som finns på hylla ....

Vilket jävla pris!!!!

Jag brukar ge 290:-

//

Jag tycker det är ditt pris som låter äckligt billigt snarare - runt 400kr burken för Normakrut har det varit lokalt här också ett tag nu.

Mvh

Joacim

• Like 2

wallden_66

Jag letar själv URP, finns dock hos Svantes i Uppsala men han har semesterstängt.., han tar f.ö 395kr

Kias Husse

Om någon kan få tag på URP så hoja till, om inte för annat så kanske man kan planera en sem tripp för att hämta upp någon burk.....

Lars

Jag skulle köpa 1219 av skytteombudet det är väldigt likt URP och brukar finnas hemma för 270sek burken

Kias Husse

Jag skulle köpa 1219 av skytteombudet det är väldigt likt URP och brukar finnas hemma för 270sek burken

Låter spännande, finns det något recept också till 7 mm Rem Mag? Och för vilka kulor?