Hoppa till innehåll

grävlings jakt 2014


storviltsjägaren

Recommended Posts

Ja ta en tving och tryck mot bakhuvud och nosen (tänderna räknas med). Längd +bredd=totalsumma som omvandlas till valör enligt tabell, som jag i kvällens sena timma inte kommer ihåg....

Brons var nog 23...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi är nu uppe i andra halvan av oktober. Jag upplever grävlingarna som lite mindre aktiva nu. Hur ser det ut hos er, vilka tider verkar de ge sig ut?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag när jag gick till bilen från älgpasset så var en ung grävling så upptagen med att käka spilld havre vid rådjurens foderautomat att den inte reagerade alls på min ankomst... Det blev den åttonde grävlingen denna höst på mina 51Ha. De flesta skjutna på vildsvinsåteln och av gästjägare som hellre skjutit en gris men gjort sitt för viltvården.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kokade mitt grävlingshuvud idag blekte det sedan med väteperoxid. Mätte det hela och summera och fick det till + - 24cm totalt.

 

post-10839-0-12195800-1414265731_thumb.j

 

post-10839-0-72031400-1414265756_thumb.j

 

post-10839-0-33197600-1414265779_thumb.j

 

post-10839-0-91454200-1414265811_thumb.j

 

post-10839-0-16342900-1414265850_thumb.j

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Häftig skalle. Väntar på min fortfarande! Grytjakten är riktigt bra nu japp! Ska ut o jaga lite på måndag tänkte jag.

grävlingsjakten är rolig. Vilket ska förevigas i en tatuering framöver :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Summerar grävlingjakten denna säsong. 10 skjutna. Hälften på stånd för vorstehn och hälften i gryt för terriern. På bilden nedan gårdagens två, tillika säsongens sista. Tyskan blev rätt illa åtgången, på gränsen att det hade behövts veterinär. Men efter en rejäl rengörning och lite resonerande med två andra erfarna tjt-ägare så kom vi fram till att det inte fanns så mycket för en veterinär att göra..

Hon blev lite väl övermodig när jag bröt igenom grytgången, därav skadorna... Det brukar straffa sig och värre denna gång än tidigare.

blogger-image-81763325.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grävlinjakten är lättsummerad!

1 lönnmördad grävling.....troligen landets mest berömda lönnmördade grävling genom tiderna!:lol:

Vill minnas att det tog ca 3 sidor i min dagbok att komentera denna stackars grävling!!;)

mvh/Urban

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skitår detta. Inte räknat men kanske blivit 15 för hunden? Aja bara hoppas nästa år bjuder på betydligt mer jakt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sämsta säsongen på 10år. Har bara blivit 10 för hundarna. Är väl vad normalt skjuter de 3 första kvällarna. :wink:

Men allt ihop beror på att husse börjar bli gammal och lat. :blush: Så till hösten får ni ligga på mig så vi kommer ut lite mer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant att några betraktar 10 grävlingar som "lite" medan jag personligen är rätt nöjd med mina 10. Kanske för att det är första året jag stuckit ut med hund ngra kvällar på sensommaren/jhösten och för att det faktiskt är första året jag grävt lite med terriern i gryt.

Vi får väl se vad det blir nästa år och vad jag tycker då....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har det också varit en dålig säsong, jag har tagit tre bara. Men nu har han vant sig vid munkorgen och nästa år har jag lite jordbrukslandskap att knalla i så då ska det nog bli fler igen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älgflugornas herre: ser man till jakten man bedriver o tycker om blir det lite.

0 rådjur

0 harar

0 älgar

2 vildsvin på skyddsjakt.

det som har dragit ner på det hela är stövaren som har fått extremt mkt tid istället för råttan. Hade hoppats på iaf 25 eller fler men har man valp så har man

Första månaden sköt vi 9 för terriern. Hade gärna fortsatt med terrierjakten om man säger så :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älgflugornas herre: ser man till jakten man bedriver o tycker om blir det lite.

0 rådjur

0 harar

0 älgar

2 vildsvin på skyddsjakt.

det som har dragit ner på det hela är stövaren som har fått extremt mkt tid istället för råttan. Hade hoppats på iaf 25 eller fler men har man valp så har man

Första månaden sköt vi 9 för terriern. Hade gärna fortsatt med terrierjakten om man säger så :)

 

 

Enligt min jaktdagbok har jag varit ute ca 100 gånger innevarande jaktår. Ca 10% av tillfällena har varit riktad mot grävling och 10 grävlingar känns därför som ett gott resultat. För övrig jakt liknar min statistik din, det har tamigfan varit stolpe ut varenda gång (nästan i alla fall).... Men så är det med jakt. Nästa år kanske det blir stople in. Vem vet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sämsta säsongen på 10år. Har bara blivit 10 för hundarna. Är väl vad normalt skjuter de 3 första kvällarna. :wink:

Men allt ihop beror på att husse börjar bli gammal och lat. :blush: Så till hösten får ni ligga på mig så vi kommer ut lite mer.

Gott som fan! Jag fick 14 st. [emoji3]

Då kan jag stryka en av punkterna på min "100 saker att göra innan jag dör"-lista. Skjuta mer än grävlingsgubben i lenhovda

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...